The aim of the research is to examine the leisure literacy and mental toughness levels of Faculty of Sports Sciences stu-dents in terms of some variables. In addi-tion, the study aimed to examine the direction of the relationship between students' leisure literacy and mental toughness levels. The research was exe-cuted according to the quantitative model. The sample of the research consists of 270 university students who were select-ed by convenient sampling method. The research was carried out in Kırıkkale and Kırşehir Ahi Evran University Sports Sci-ences Faculties. Reliable and valid Leisure Literacy Scale (LLS) and Mental Toughness Scale (MTS) were used to collect data from the participants. The data were analyzed with the SPSS 26.0 package program and Normality Analyzes, Cronbach Alpha internal consistency anal-ysis, T-Test, one way variance analysis and Pearson Correlation analyzes were applied in the analysis of the data. No significant difference was found between the students' gender, the university they studied at, and the variable of licensed or unlicensed sports, LLS and its sub-dimensions, and MTS averages. Despite this, because of the correlation analyzes of the participants' LLS and MTS levels, a moderately positive relationship was found in the Mental Toughness and LLS and its sub-dimensions. As a result, it is seen that students with high levels of mental endurance also have high levels of leisure literacy and these two phenomena positively affect each other.
Araştırmanın amacı, Spor bilimleri Fakültesi öğrencilerinin serbest zaman okuryazarlık ve zihinsel dayanıklılık düzeylerini bazı değişkenler açısından incelemektir. Ayrıca araştırmada öğrencilerin serbest zaman okuryazarlık ve zihinsel dayanıklılık düzeylerinin ilişkileri ve varsa bu ilişkinin yönünü incelemek amaçlanmıştır. Araştırma tarama modeline göre yürütülmüştür. Araştırmanın örneklemi uygun örnekleme yöntemi ile seçilen sporcu 270 üniversite öğrencisinden oluşmaktadır. Araştırma Kırıkkale ve Kırşehir Ahi Evran Üniversitesi Spor Bilimleri Fakültelerinde yürütülmüştür. Katılımcılardan veri toplamak amacıyla güvenilir ve geçerli Serbest zaman okuryazarlık Ölçeği (SZOÖ) ve Zihinsel dayanıklılık Ölçeği (ZDÖ) kullanılmıştır. Veriler SPSS 26.0 paket programı ile analiz edilmiş ve verilerin çözümlenmesinde Normallik Analizleri, Cronbach Alpha iç tutarlık analizi, T-Testi, Tek Yönlü varyans analizi ve Pearson Korelasyon analizleri uygulanmıştır. Öğrencilerin cinsiyet, öğrenim gördükleri üniversite ve lisanslı veya lisanssız spor yapma değişkeni ile SZOÖ ve alt boyutlarında ve ZDÖ ortalamalarında anlamlı ölçüde fark tespit edilmemiştir. Buna rağmen katılımcıların SZOÖ ve ZDÖ düzeylerinin korelasyon analizleri sonucunda Zihinsel Dayanıklılık ve SZOÖ ve alt boyutlarında orta düzeyde pozitif bir ilişki tespit edilmiştir. Sonuç olarak zihinsel dayanıklılık düzeyleri yüksek olan öğrencilerin serbest zaman okuryazarlık düzeylerinin de yüksek olduğu ve bu iki olgunun birbirini olumlu etkilediği görülmektedir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Sociology of Sports |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | October 30, 2023 |
Submission Date | July 28, 2023 |
Acceptance Date | October 4, 2023 |
Published in Issue | Year 2023 Volume: 28 Issue: 4 |
Gazi Journal of Physical Education and Sports Sciences is a scientific and peer-reviewed journal published quarterly.