Trafik Güvenliği Bağlamında İleri Sürücü Eğitimi Tercihini Etkileyen Faktörlerin Belirlenmesi
Year 2021,
Volume: 23 Issue: 1, 91 - 105, 28.06.2021
Arzu Altin Yavuz
,
Murat Karacasu
,
Barış Ergül
Abstract
Karayollarındaki araç trafiği, trafik kazalarında artışa sebep olmaktadır. Ehliyet sınavlarından sonra trafiğe çıkacak sürücüler, deneyimlerinde eksiklikler yaşayabilirler. İleri sürüş eğitimi, hem sürücüler hem de trafiğin diğer unsurları için önemli faydaları olan bir eğitimdir. Alınacak eğitimin başarısı, bireylerin eğitim alma isteği ile doğru orantılıdır. Bu araştırma Türkiye'nin önemli şehirlerinden biri olan Eskişehir'de yapılmıştır. Öncelikle Eskişehir'deki sürücülerin trafik algısını oluşturan faktörler belirlenmeye çalışılmıştır. Ardından ileri sürücü eğitimine ilişkin sürücü görüşlerinin bu faktörlerden nasıl etkilendiğinin modellenmesi üzerinde durulmuştur. Modelleme için lojistik ve sağlam lojistik regresyon analizi yöntemleri kullanılmıştır. Bu çalışmada, Eskişehir trafiğine ve sosyo-kültürel yapısına bağlı olarak; trafik güvenliği, sürücü davranışları, sürücü kapasiteleri ve trafik algısını etkileyen faktörler belirlenmeye çalışılmıştır.
References
- Amado, S. (2002). Algı Süreçleri: Sürücülük ve Yol Tasarımı İlişkisi. Turk Psikoloji Yazıları. 5 (9-10),
65-81.
- Anazawa, K. and Ohmori, H. (2001). Chemistry of surface water at a volcanic summit area, Norikura,
Central Japan: Multivariate Statistical Approach. Chemosphere. 45, 807-816.
- Aron, M., Billot, R., ElFaouzi, N. and Seidowsky, R. (2015). Traffic Indicators, Accidents and Rain:
Some Relationships Calibrated on a French Urban Motorway Network. Transportation Research
Procedia. 10, 31-40.
- Bianco, A. and Yohai, V. (1996). Robust Estimation in the logistic regression model. Springer.
- Chong Wei, Yasuo Asakura and Takamasa I. (2013). The posterior probability distribution of traffic
flow: a new scheme for the assignment of stochastic traffic flow. Transportmetrica A: Transport
Science. 9(8), 753-771.
- Elander, J., West, R. and French, D. (1993). Behavioral correlates of individual differences in road
traffic crash risk: an examination method and findings. Psychol Bull. 113(2), 279-294.
- Esin, A., Bakı, M.A., Aydın, C. and Gurbuzsel, E. (2001) Temel Örnekleme Yöntemleri. Literatur
Yayınları: 53, Ankara.
- Gerald A. Juhnke, Tom J. Sullivan and Ann E. Harman. (1995). Attitude Changes in DWI Offenders:
A Study of a Short‐Term Treatment Program. Journal of Addictions and Offender Counseling. 15.
- Gehlert, T., Hagemeister, C. and Özkan, T. (2014). Traffic safety climate attitudes of road users in
Germany. Transportation Research Part F. 26, 326-336.
- Gökdağ, M. and Atalay, A. (2015). Trafik Eğitiminin Trafik Kazaları Üzerindeki Etkisi. EUFBD Fen
Bilimleri Enstitusu Dergisi. Cilt:8, Sayı:2
.
Güner, F. and Gen., S.Z. (2011). İlköğretim Ögrencilerinin Trafik Güvenliği Bağlamında Kitle İletişim
Araçlarına İlişkin Görüşlerinin İncelenmesi (Çanakkale İli Örneği). Selcuk İletisim. Cilt:7, Sayı:2.
- Gürer, C. (2012). Sathi kaplamaların performansına etki eden parametrelerin incelenmesi ve
performans modeli. SDU Fen Bilimleri Enstitüsü, İnşaat Mühendisliği.
- Hair, J., Rolphe, E., Ronald, L. and William, C. (1995). Multivariate Data Analysis With Readings.
Prentice Hall International Editions.
- Hobza, T., Pardo, L. and Vajda, I. (2012). Robust median estimator for generalized linear models with
binary responses. Kybernetika. Vol: 48, No:4, 768-794.
- José Luis Machado-León, Juan de Oña, Rocio de Oña, Laura Eboli and Gabriella Juan, Lia., Jinxian,
Wenga., Chunfu, Shaoa and Hongwei, Guob. (2016). Cluster-Based Logistic Regression Model
for Holiday Travel Mode Choice. Procedia Engineering. 137, 729-737.
- Karatekin, Z. (1998). Trafik Kazalarının Önlenmesinde Eğitimin Etkisi ve Önemi. Yüksek Lisans Tezi,
Gazi Universitesi Fen Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
- Khalaf, K. (2007). Factor Analysis and an Application. PhD., Gazi University Institute of Science,
Ankara.
- Lemeshow, S. and Hosmer, D. (2000). Applied Logistic Regression. Wiley Series in Probability and
Statistic, Wiley Interscience, 2 Sub Edition, New York.
- Maria Bordagaray, Luigi Dell'Olio, Angel Ibeas and Patricia C. (2013). Modeling user perception of
bus transit quality considering user and service heterogeneity. Transportmetrica A: Transport
Science. 10(8), 705-721.
- Näätänen, R. and Summala, H. (1976). Road-user behavior and traffic accidents. North-Holland Pub.
Co.
- Özen, E., Genç, E. and Kaya, Z. (2013). Trafik Kazalarının Nedenlerine İlişkin Düşünceler ve Trafikte
Farkındalık: Uşak İli Örneği. Optimum Ekonomi Yönetim Dergisi. Vol:1, No:1.
- Peden, M. (2004). World Report on road traffic injury prevention. WHO.
- Pirdavani, A., Brijs, T., Bellemans, T. and Wets, G. (2016). Traffic safety perception and its potential
impact on travel demand choices. 17th International Conference Road Safety On Five Continents
1-8.
- Ram, T. and Chand, K. (2016). Effect of Drivers’ Risk Perception and Perception of Driving Tasks on
Road Safety Attitude. Transportation research part F. 42, 162-176.
- Rummel, R.J. (1970). Applied factor analysis. Evanston, IL: Northwestern University Press.
- Shbeeb, L. and Awad, W.H. (2016). Road traffic safety perception in Jordan. Cogent Engineering. 3, 1-
12.
- Shewkar, E. I., El-Basyouny, K. and Islam, T. (2013). Investigating the impact of reducing residential
speed limits in Edmonton: a follow-up analysis. 23rd Canadian Multidisciplinary Road Safety
Conference.
- Stollof, E.R., McGee, H. and Ecless, K. (2007). Pedestrian Signal Safety for Older Persons. AAA
Foundation for Traffic Safety.
- Tolunay, M. K. and Gökdeniz, İ. (2002). Trafik Bilincinin Oluşması ve Kurallara Uyumu Sağlamada
Kampanyaların Yeri ve Önemi. Uluslararası Trafik ve Yol Güvenliği Kongresi, Gazi Universitesi
Ankara.
- Tortum, A., Codur, M.Y. and Kılınç, B. (2012). Modeling Traffic Accidents in Turkey Using Regression
Analysis. Igdır Uni. Fen Bil. Ens. Dergisi. 2(3).
- Wilson, E. and Ward, J. (2011). Car-following models: fifty years of linear stability analysis–a
mathematical perspective. Transportation Planning and Technology. 34, 3-18.
- Yamane, T. (2001). Temel Ornekleme Yontemleri. (cev: A.Esin, C.Aydın, M.A.Bakır, E.Gurbuzel)
Literatur yayınları, ISBN 975-8431-34-X, İstanbul, 509 s.
- Yavuzkanat, P. (2013). Türkiye’de İllerin Yoksulluk Riskinin Ölçülmesi Üzerine Bir Yöntem Önerisi.
Aile ve Sosyal Politikalar Uzmanlık Tezi, Ankara.
- Yong, A.G. and Pearce, S. (2013) A Beginner’s Guide to Factor Analysis: Focusing on Exploratory
Factor Analysis. Tutorials in Quantitative Methods for Psychology. Vol: 9(2).
- Yüksel, Y., Tosun, A. and Demirkol, İ. (2016). Polisin Trafik Hizmetlerinden Duyulan Memnuniyeti
Etkileyen Temel Faktörler. Guvenlik ve Toplum Dergisi. Cilt:1, Sayı:1.
- Zhang, J. and Yu, K.F. (1998). What's the Relative Risk? A Method of Correcting the Odds Ratio in
Cohort Studies of Common Outcomes. Journal of the American Medical Association. 280(19).
Identifying the Factors Affecting the Choice of Advanced Driving Education in the Context of Traffic Security
Year 2021,
Volume: 23 Issue: 1, 91 - 105, 28.06.2021
Arzu Altin Yavuz
,
Murat Karacasu
,
Barış Ergül
Abstract
Vehicle traffic in highway networks is accompanied by an increase in traffic accidents. Drivers who are trafficked after driver's license exams can experience shortcomings in their experience. Advanced driving education is an education that has significant benefits for both drivers and other elements of traffic. The success of the education to be received is directly proportional to the desire of the individuals to receive the education. This research was carried out in Eskisehir in Turkey, one of the major cities. Firstly, the factors that constitute the traffic perception of the drivers in Eskişehir were tried to be determined. It was then attempted to model how driver views on advanced driver training were affected by these factors. For modelling, logistic and robust logistic regression analysis methods are used. Traffic safety, driver behaviors, driver capacities and factors affecting traffic perceptions have been tried to be determined depending on Eskisehir traffic and socio-cultural structure.
References
- Amado, S. (2002). Algı Süreçleri: Sürücülük ve Yol Tasarımı İlişkisi. Turk Psikoloji Yazıları. 5 (9-10),
65-81.
- Anazawa, K. and Ohmori, H. (2001). Chemistry of surface water at a volcanic summit area, Norikura,
Central Japan: Multivariate Statistical Approach. Chemosphere. 45, 807-816.
- Aron, M., Billot, R., ElFaouzi, N. and Seidowsky, R. (2015). Traffic Indicators, Accidents and Rain:
Some Relationships Calibrated on a French Urban Motorway Network. Transportation Research
Procedia. 10, 31-40.
- Bianco, A. and Yohai, V. (1996). Robust Estimation in the logistic regression model. Springer.
- Chong Wei, Yasuo Asakura and Takamasa I. (2013). The posterior probability distribution of traffic
flow: a new scheme for the assignment of stochastic traffic flow. Transportmetrica A: Transport
Science. 9(8), 753-771.
- Elander, J., West, R. and French, D. (1993). Behavioral correlates of individual differences in road
traffic crash risk: an examination method and findings. Psychol Bull. 113(2), 279-294.
- Esin, A., Bakı, M.A., Aydın, C. and Gurbuzsel, E. (2001) Temel Örnekleme Yöntemleri. Literatur
Yayınları: 53, Ankara.
- Gerald A. Juhnke, Tom J. Sullivan and Ann E. Harman. (1995). Attitude Changes in DWI Offenders:
A Study of a Short‐Term Treatment Program. Journal of Addictions and Offender Counseling. 15.
- Gehlert, T., Hagemeister, C. and Özkan, T. (2014). Traffic safety climate attitudes of road users in
Germany. Transportation Research Part F. 26, 326-336.
- Gökdağ, M. and Atalay, A. (2015). Trafik Eğitiminin Trafik Kazaları Üzerindeki Etkisi. EUFBD Fen
Bilimleri Enstitusu Dergisi. Cilt:8, Sayı:2
.
Güner, F. and Gen., S.Z. (2011). İlköğretim Ögrencilerinin Trafik Güvenliği Bağlamında Kitle İletişim
Araçlarına İlişkin Görüşlerinin İncelenmesi (Çanakkale İli Örneği). Selcuk İletisim. Cilt:7, Sayı:2.
- Gürer, C. (2012). Sathi kaplamaların performansına etki eden parametrelerin incelenmesi ve
performans modeli. SDU Fen Bilimleri Enstitüsü, İnşaat Mühendisliği.
- Hair, J., Rolphe, E., Ronald, L. and William, C. (1995). Multivariate Data Analysis With Readings.
Prentice Hall International Editions.
- Hobza, T., Pardo, L. and Vajda, I. (2012). Robust median estimator for generalized linear models with
binary responses. Kybernetika. Vol: 48, No:4, 768-794.
- José Luis Machado-León, Juan de Oña, Rocio de Oña, Laura Eboli and Gabriella Juan, Lia., Jinxian,
Wenga., Chunfu, Shaoa and Hongwei, Guob. (2016). Cluster-Based Logistic Regression Model
for Holiday Travel Mode Choice. Procedia Engineering. 137, 729-737.
- Karatekin, Z. (1998). Trafik Kazalarının Önlenmesinde Eğitimin Etkisi ve Önemi. Yüksek Lisans Tezi,
Gazi Universitesi Fen Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
- Khalaf, K. (2007). Factor Analysis and an Application. PhD., Gazi University Institute of Science,
Ankara.
- Lemeshow, S. and Hosmer, D. (2000). Applied Logistic Regression. Wiley Series in Probability and
Statistic, Wiley Interscience, 2 Sub Edition, New York.
- Maria Bordagaray, Luigi Dell'Olio, Angel Ibeas and Patricia C. (2013). Modeling user perception of
bus transit quality considering user and service heterogeneity. Transportmetrica A: Transport
Science. 10(8), 705-721.
- Näätänen, R. and Summala, H. (1976). Road-user behavior and traffic accidents. North-Holland Pub.
Co.
- Özen, E., Genç, E. and Kaya, Z. (2013). Trafik Kazalarının Nedenlerine İlişkin Düşünceler ve Trafikte
Farkındalık: Uşak İli Örneği. Optimum Ekonomi Yönetim Dergisi. Vol:1, No:1.
- Peden, M. (2004). World Report on road traffic injury prevention. WHO.
- Pirdavani, A., Brijs, T., Bellemans, T. and Wets, G. (2016). Traffic safety perception and its potential
impact on travel demand choices. 17th International Conference Road Safety On Five Continents
1-8.
- Ram, T. and Chand, K. (2016). Effect of Drivers’ Risk Perception and Perception of Driving Tasks on
Road Safety Attitude. Transportation research part F. 42, 162-176.
- Rummel, R.J. (1970). Applied factor analysis. Evanston, IL: Northwestern University Press.
- Shbeeb, L. and Awad, W.H. (2016). Road traffic safety perception in Jordan. Cogent Engineering. 3, 1-
12.
- Shewkar, E. I., El-Basyouny, K. and Islam, T. (2013). Investigating the impact of reducing residential
speed limits in Edmonton: a follow-up analysis. 23rd Canadian Multidisciplinary Road Safety
Conference.
- Stollof, E.R., McGee, H. and Ecless, K. (2007). Pedestrian Signal Safety for Older Persons. AAA
Foundation for Traffic Safety.
- Tolunay, M. K. and Gökdeniz, İ. (2002). Trafik Bilincinin Oluşması ve Kurallara Uyumu Sağlamada
Kampanyaların Yeri ve Önemi. Uluslararası Trafik ve Yol Güvenliği Kongresi, Gazi Universitesi
Ankara.
- Tortum, A., Codur, M.Y. and Kılınç, B. (2012). Modeling Traffic Accidents in Turkey Using Regression
Analysis. Igdır Uni. Fen Bil. Ens. Dergisi. 2(3).
- Wilson, E. and Ward, J. (2011). Car-following models: fifty years of linear stability analysis–a
mathematical perspective. Transportation Planning and Technology. 34, 3-18.
- Yamane, T. (2001). Temel Ornekleme Yontemleri. (cev: A.Esin, C.Aydın, M.A.Bakır, E.Gurbuzel)
Literatur yayınları, ISBN 975-8431-34-X, İstanbul, 509 s.
- Yavuzkanat, P. (2013). Türkiye’de İllerin Yoksulluk Riskinin Ölçülmesi Üzerine Bir Yöntem Önerisi.
Aile ve Sosyal Politikalar Uzmanlık Tezi, Ankara.
- Yong, A.G. and Pearce, S. (2013) A Beginner’s Guide to Factor Analysis: Focusing on Exploratory
Factor Analysis. Tutorials in Quantitative Methods for Psychology. Vol: 9(2).
- Yüksel, Y., Tosun, A. and Demirkol, İ. (2016). Polisin Trafik Hizmetlerinden Duyulan Memnuniyeti
Etkileyen Temel Faktörler. Guvenlik ve Toplum Dergisi. Cilt:1, Sayı:1.
- Zhang, J. and Yu, K.F. (1998). What's the Relative Risk? A Method of Correcting the Odds Ratio in
Cohort Studies of Common Outcomes. Journal of the American Medical Association. 280(19).