Research Article
BibTex RIS Cite

Pürüzlülük Kaynaklı İlave Gemi Direncin CFD ile Belirlenmesi

Year 2019, Issue: 216, 55 - 65, 30.12.2019

Abstract

Pürüzlülükten kaynaklanan ek direnç CFD simülasyonları ile incelenmiştir. Tam ölçekli Reynolds
sayısındaki KVLCC2 bir test durumu olarak kabul edilir. Türbülanslı sınır katmanını modellemek için bir
duvar fonksiyonu formülasyonu kullanılır. Burada pürüzlülük fonksiyonu, tam ölçekli gemide olduğu
gibi benzer pürüzlülükte boya ile kaplanmış çekme düz plakalarından elde edilen verilere dayanır.
Çeşitli pürüzlülük yüksekliğine sahip kaplamalar için ilave direnç, 10 μm'den 60 μm'ye kadar değişen
pürüzlülük yükseklikleri ile incelenmiştir. Ayrıca, sürtünme direncinin düşük maliyetli azaltılmasındaki
potansiyel araştırılmıştır. Gövde sürtünmesinin yüksek olduğu belirli yerlere yüksek kalitede boya
kaplama (düşük pürüzlülüğe sahip) uygulanabilirken, gövde sürtünmesinin daha az önemli olduğu diğer
yerlerde daha ucuz kaplama ve uygulama prosedürleri (daha büyük yüzey pürüzlülüğü ile sonuçlanan)
kullanılabilmektedir.

References

  • Cebeci, T.; Bradshaw, P. (1977), Momentum Transfer in Boundary Layers, McGraw-Hill Demirel, Y.K.; Khorasanchi, M.; Turan, O.; Incecik, A. (2014), A CFD model for the frictional resistance prediction for antifouling coatings, Ocean Engineering 89, pp.21-31 Ferziger, J.H.; Peric, M. (2002), Computational Methods for Fluid Dynamics, Springer Granville, P.S. (1987), Three Indirect Methods for the Drag Characterization of Arbitrarily Rough Surfaces on Flat Plates, J. Ship Research 31, pp.70-77 Grigson, C.W.B. (1992), Drag losses of new ships caused by hull finish, J. Ship Res. 36, pp.182– 196 Nikuradse, J. (1933), Laws of flow in rough pipes, NACA Technical Memorandum 1292 Östman, A.; Koushan, K.; Savio, L. (2017), Numerical and Experimental Investigation of Roughness Due to Different Type of Coating, 2nd HullPIC, Ulrichshusen Savio, L.; Berge, B.O.; Koushan, K.; Axelsson, M. (2015), Measurements of added re- sistance due to increased roughness on flat plates, 4th Int. Conf. Advanced Model Measurement Tech- nology for the Maritime Industry, Istanbul Vargas, A.; Shan, H. (2016), A numerical approach for modeling roughness for marine applica- tions, FEDSM2016-7791, ASME 2016 Fluids Engineering Division Summer Meeting, Washington
Year 2019, Issue: 216, 55 - 65, 30.12.2019

Abstract

References

  • Cebeci, T.; Bradshaw, P. (1977), Momentum Transfer in Boundary Layers, McGraw-Hill Demirel, Y.K.; Khorasanchi, M.; Turan, O.; Incecik, A. (2014), A CFD model for the frictional resistance prediction for antifouling coatings, Ocean Engineering 89, pp.21-31 Ferziger, J.H.; Peric, M. (2002), Computational Methods for Fluid Dynamics, Springer Granville, P.S. (1987), Three Indirect Methods for the Drag Characterization of Arbitrarily Rough Surfaces on Flat Plates, J. Ship Research 31, pp.70-77 Grigson, C.W.B. (1992), Drag losses of new ships caused by hull finish, J. Ship Res. 36, pp.182– 196 Nikuradse, J. (1933), Laws of flow in rough pipes, NACA Technical Memorandum 1292 Östman, A.; Koushan, K.; Savio, L. (2017), Numerical and Experimental Investigation of Roughness Due to Different Type of Coating, 2nd HullPIC, Ulrichshusen Savio, L.; Berge, B.O.; Koushan, K.; Axelsson, M. (2015), Measurements of added re- sistance due to increased roughness on flat plates, 4th Int. Conf. Advanced Model Measurement Tech- nology for the Maritime Industry, Istanbul Vargas, A.; Shan, H. (2016), A numerical approach for modeling roughness for marine applica- tions, FEDSM2016-7791, ASME 2016 Fluids Engineering Division Summer Meeting, Washington
There are 1 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Engineering
Journal Section Articles
Authors

Anders Östman This is me

Kourosh Koushan This is me

Luca Savıo This is me

Publication Date December 30, 2019
Published in Issue Year 2019 Issue: 216

Cite

APA Östman, A., Koushan, K., & Savıo, L. (2019). Pürüzlülük Kaynaklı İlave Gemi Direncin CFD ile Belirlenmesi. Gemi Ve Deniz Teknolojisi(216), 55-65.