Tarih öğrenimini daha verimli kılabilecek kimi bilim adamına göre yeni, kimisine göre yenilikçi bu yaklaşımlar hakkında öğretmenlerin görüşleri incelenmiştir. Bu çalışmada tarih öğretiminde yeni yaklaşımlardan araç gereçlere dayalı tarih öğretimine ilişkin öğretmen görüşlerini almak amacıyla Ankara İlinde görev yapmakta olan tarih öğretmenlerine bir anket çalışması uygulanmıştır. Tarih öğretiminde araç gereç kullanılmamasının nedenlerine yönelik görüşler ile tarih öğretiminde araç gereç kullanılmasına yönelik öğretmen görüşlerinin alındığı ölçeğin değerlendirilmesinde frekans, yüzde, aritmetik ortalama ve standart sapma değerleri belirlenerek bulgular kısmı oluşturulmuştur. Araştırmanın sonucunda katılımcıların araç gereç kullanmama nedenleri ile ilgili toplam puanları ders içi veya ders dışı etkinlik hazırlama durumu değişkenine göre anlamlı bir farklılık göstermektedir. Araştırmaya katılan öğretmenlerin yeni yaklaşımlardan çok perspetiflilik ve araç gereç kullanımına dayalı öğretimin daha çok önemli gördükleri tespit edilmiştir.
These aproaches that could make history teaching more productive are new according to some scholars but according to some others they are innovative aproaches and ideas of teachers about these aproaches have been analysed. In this study, a survey study has been applied to the history teachers working in the city of Ankara to receive teachers’ opinions about documentas oriented history teaching, one of the recent aproaches in history teaching field. Frequency, percentiles, mean and standart deviation were calculated for the evaluation of the scale testing ideas on why the new aproaches in the field of history teaching are not used and teachers’ opinions about the new aproaches in the field of history teaching . These calculated values form the findings. According to the research results, there is significant difference between the total score obtained from the reasons why participants' do not use teaching materials and the variable of teachers' preparing activities for lesson or extracurricular.It is discovered that the participant teachers view teaching through materials and varied perspectivizm among new approaches more significant.
Other ID | JA69PJ54HK |
---|---|
Journal Section | Educational Sciences and Field Education Studies |
Authors | |
Publication Date | May 1, 2015 |
Submission Date | May 1, 2015 |
Published in Issue | Year 2015 Volume: 1 Issue: 1 |