BibTex RIS Cite

FİZİK KONULARININ ÖĞRETİMİNDE BİR YÖNTEM OLARAK YARATICI DRAMANIN KULLANIMINA İLİŞKİN ÖĞRETMEN ADAYLARININ GÖRÜŞLERİ

Year 2016, Volume: 2 Issue: 3, 193 - 210, 01.09.2016

Abstract

Bu çalışmanın amacı, Fizik öğretmen adaylarının Fizik dersinde yaratıcı dramanın bir öğretim yöntemi olarak kullanımına ilişkin görüşlerini belirlemektir. Araştırma nitel araştırma yöntemlerinden durum çalışması olarak planlanmıştır. Çalışmanın katılımcılarını Gazi Eğitim Fakültesi Fizik Eğitimi Anabilim Dalında öğrenim gören 21 öğretmen adayları oluşturmaktadır. Araştırmanın verileri, yarı yapılandırılmış görüşme yöntemi ile toplanmış ve içerik analizi tekniği kullanılarak analiz edilmiştir. Elde edilen bulgular ışığında, çalışmadan sonra öğretmen adaylarının yaratıcı dramaya yönelik bakış açılarının olumlu yönde değişiklik gösterdiği görülmüştür. Bunun yanı sıra, öğretmen adaylarının büyük çoğunluğunun fizik derslerinde yaratıcı drama yönteminin kullanılabileceğini düşündükleri ve kendi meslek hayatlarında kullanmak istedikleri görülmüştür. Yaratıcı drama yönteminin en önemli faydasının, fizik konuları ile günlük yaşam arasında bağlantı kurmayı kolaylaştırması olduğunu belirtmişlerdir. Yaratıcı drama yöntemini kullanırken en fazla dersi planlama ve sınıf hâkimiyeti konularında zorlanacaklarını ifade etmişlerdir.

TEACHER CANDIDATES’ OPINIONS RELATED TO USING  CREATIVE DRAMA AS A TEACHING METHOD IN TEACHING OF  PHYSICS

Year 2016, Volume: 2 Issue: 3, 193 - 210, 01.09.2016

Abstract

The  purpose  of  this  study  is  to  identify  the  opinions  of  physics  teacher  candidates  about using of creative drama in physics courses as a teaching method. The research was planned as a qualitative  study.  Participants  of  the  study  were  teacher  candidates  who  are  attending  at  Gazi Education  Faculty  enrolled  in  Physics  Education  Department.  Data  for  this  study  was  collected through semi‐structured interviews and analyzed through the content analysis technique. In the light  of  the  information  obtained,  the  perspective  of  teacher  candidates  has  developed  in  a positive  way  after  the  study.  Besides  this,  it  was  concluded  that  the  majority  of  the  teacher candidates think that drama is available in physics courses and the teacher candidates wanted to use  creative  drama  in  their  career.  The  teacher  candidates  stated  that  the  most  important benefits of creative drama was to facilitate of connection to physical issues and daily life. They have also stated that they think they will be forced to plan the lesson and class domination most when using the method of creative drama.

There are 0 citations in total.

Details

Other ID JA88TC67UY
Journal Section Educational Sciences and Field Education Studies
Authors

Tuğba Taşkın This is me

Selma Moğol This is me

Publication Date September 1, 2016
Submission Date September 1, 2016
Published in Issue Year 2016 Volume: 2 Issue: 3

Cite

APA Taşkın, T., & Moğol, S. (2016). FİZİK KONULARININ ÖĞRETİMİNDE BİR YÖNTEM OLARAK YARATICI DRAMANIN KULLANIMINA İLİŞKİN ÖĞRETMEN ADAYLARININ GÖRÜŞLERİ. Gazi Eğitim Bilimleri Dergisi, 2(3), 193-210.