In this research, it
is aimed to describe the school accountabilities according to school
principals’, teachers’ and parents’ views. It has been done by case of study
method of the qualitative research methods. The working group of this research
made in 2015-2016 educational year has been formed by 24 participants; 8 school
principals, 8 teachers and 8 parents whose have been in the some primary and
secondary schools in Çayırlı district of Erzincan province according to maximum
variation samples. In the research, semi-structured interview form based on the
opinions of school principals, teachers and students’ parents’ views about
schools accountabilities has been used as data collecting tool. Three open
ended questions have been asked to the school principals, teachers and parents.
Dates have been got by face to face interviews. In the interpreting of dates
process, content analysis technique have been used. Research findings have been
formed under three title “school principals”, “teachers” and “parents”. The
result of analysis, “school principals”, title has been formed of 3 theme and
18 categories under the these three theme, “teachers” title has been formed 3
theme and 23 categories and “parents” title has been forms 3 theme and 17
categories.
Bu araştırmada
okulların hesap verebilirliğinin yönetici, öğretmen ve veli görüşlerinin
incelenmesi amaçlanmıştır. Çalışma nitel araştırma yöntemlerinden durum
çalışması desenine göre tasarlanmıştır. 2015–2016 eğitim öğretim yılında
gerçekleştirilen araştırmanın çalışma grubunu; Erzincan ili Çayırlı ilçesinde
yer alan ilk ve ortaokullarda maksimum çeşitliliği sağlamaya yönelik her
okuldan bir yönetici, bir öğretmen ve bir veli ile gönüllülük esasına göre 8
okul yöneticisi, 8 öğretmen ve 8 öğrenci velisi olmak üzere toplam 24 katılımcı
oluşturmuştur. Veri toplama aracı olarak yöneticilerin, öğretmenlerin ve
velilerin okulların hesap verebilirliğine ilişkin görüşlerinin alındığı yarı
yapılandırılmış görüşme formu kullanılmıştır. Veri toplama aracında
yöneticilere üç, öğretmenlere üç ve velilere üç adet açık uçlu sorulara yer
verilmiştir. Veriler katılımcılar ile yüz yüze görüşmeler yoluyla toplanmıştır.
Verilerin yorumlanması sürecinde içerik analizi tekniği kullanılmıştır.
Araştırma bulguları okul yöneticisi, öğretmenler ve veliler boyutu olmak üzere
üç başlık altında yer almıştır. Analizler sonucunda okul yöneticileri boyutunda
3 tema ve bu temalar altında 18 kategori, öğretmenler boyutunda 3 tema ve 23
kategori ve veliler boyutunda ise 3 tema ve 17 kategori elde edilmiştir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Studies on Education |
Journal Section | Educational Sciences and Field Education Studies |
Authors | |
Publication Date | July 29, 2018 |
Submission Date | February 4, 2018 |
Acceptance Date | July 29, 2018 |
Published in Issue | Year 2018 Volume: 4 Issue: 2 |