Research Article
BibTex RIS Cite

Reliability and Validity Study of the Primary School Teachers' Attitude Scale Towards Departmental Teacher Council Meetings

Year 2025, Volume: 11 Issue: 1, 49 - 67

Abstract

The study aims to develop a Likert-type scale to measure the attitudes of classroom teachers towards the meetings of the council of teachers. The meetings are held before the beginning of the school year, at the beginning of the second semester and the end of the school year, and in secondary education institutions in November and April on the dates determined by the directorate of the educational institution. During the meetings, teachers plan the educational activities to be carried out throughout the year, decide on the implementation of the curriculum, and plan various educational methods that support student development, such as student achievement project work, critical thinking, problem-solving skills, and social responsibility programs. From this point of view, it is considered important to develop a scale to determine classroom teachers' attitudes toward class meetings. The research was conducted with two different study groups. Data were collected from 160 classroom teachers in public and private schools affiliated with the Bergama District Directorate of National Education of the Ministry of National Education for Exploratory Factor Analysis and 269 classroom teachers for Confirmatory Factor Analysis. During the development of the scale, an item pool was created, the number of items was determined after expert reviews, a pilot study was conducted, the scale was applied to a sufficient number of classroom teachers for factor analysis, and after the analyses, the final version of the scale was applied to a sufficient number of classroom teachers for confirmatory factor analysis. As a result of the analyses, a 22-item attitude scale was developed. The Cronbach's alpha internal consistency coefficient of the scale consisting of three factors is 0.939. The obtained data show that the scale of classroom teachers' attitudes towards the committee of teachers' meetings is sufficient in terms of reliability.

References

  • Albez, C. Sezer, Ş., Akan, D., & Ada, Ş. (2014). İlköğretim okullarında zümre öğretmenleri kurulu çalışmalarının etkililiği üzerine bir inceleme. Middle Eastern & African Journal of Educational Research, 7, 4-19.
  • Beyhan, N. (1994). İlkokullarda sınıf öğretmeni yetiştiren eğitim yüksekokullarındaki öğretim elemanı ve öğrencilerin ideal bir öğretim elemanının nitelikleri hakkındaki görüşleri ile kendi kurumlarındaki öğretim elemanlarının bu nitelikle uygunluklarının karşılaştırılması (Yayın No. 321149) [Doktora Tezi, Dokuz Eylül Üniversitesi]. YÖK Ulusal Tez Merkezi.
  • Cohen, L., Manion, L., & Morrison, K. (2007). Research methods in education. Routledge.
  • Çakır, A. (2014). Faktör Analizi [Yayımlanmamış Doktora Tezi]. İstanbul Ticaret Üniversitesi
  • Çelebi, N., Vuranok, T. T., & Turgut, H. I. (2016). Zümre öğretmenlerinin işbirliği düzeyini belirleme ölçeğinin geçerlik ve güvenirlik çalışması. Kastamonu Eğitim Dergisi, 24(2), 803-820.
  • Çokluk, Ö., Şekercioğlu, G., & Büyüköztürk, Ş. (2010). Sosyal bilimler için çok değişkenli istatistik. Pegem Akademi.
  • Demirtaş, H., Üstüner, M., Niyazi, Ö., & Cömert, M. (2008). Öğretmenler kurulu yoplantılarının etkililiğine ilişkin öğretmen görüşleri. İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 9(15), 55-74.
  • DeVellis, R. F. (2003). Scale development theory and applications (Second ed.). SAGE Publication, Inc. George, D., & Mallery, P. (2019). IBM SPSS statistics 26 step by step: A simple guide and reference (Sixteenth ed.) Routledge.
  • Karakaya, İ. (2009). Bilimsel araştırma yöntemleri. Anı Yayıncılık
  • Karaman, M. (2023). Keşfedici ve doğrulayıcı faktör analizi: Kavramsal bir çalışma. Uluslararası İktisadi ve İdari Bilimler Dergisi, 9(1), 47-63.
  • Karasar, N. (2023). Bilimsel araştırma yöntemi: Kavramlar, ilkeler, teknikler. Atlas Akademik Basım Yayın Dağıtım.
  • Kodal, T., & Tekiroğlu, M. (2016). Sosyal bilgiler öğretmenlerinin sosyal bilgiler dersi zümre toplantılarına ilişkin görüşleri. USBES V 2016 Uluslararası Sosyal Bilgiler Eğitimi Sempozyumu, e yayınları No:3, Pamukkale Üniversitesi.
  • Millî Eğitim Bakanlığı (2017). Eğitim kurulları ve zümreleri yönergesi. https://mevzuat.meb.gov.tr/dosyalar/1865.pdf, 12827610, 25 Ağustos 2017.
  • Millî Eğitim Bakanlığı (2024). Öğretmenlik meslek kanunu. ttps:// https://mevzuat.gov.tr/mevzuat?MevzuatNo=7528&MevzuatTur=1&MevzuatTertip=5, 10 Ekim 2024.
  • Özpınar, M. (2008). Köyde görev yapan sınıf öğretmenlerinin sorunları: Aydın İli örneği (Yayın No. 219870) [Yüksek Lisans Tezi, Adnan Menderes Üniversitesi]. YÖK Ulusal Tez Merkezi.
  • Turgut, M. F. (1983). Eğitimde ölçme ve değerlendirme metodları. Ankara: Saydam Matbaacılık.
  • Yalçın, B., & Ay, C. (2011). Bilgi toplumunda öğrenen örgütler ve liderlik süreci bağlamında bir örnek olay çalışması. Celal Bayar Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 9(1), 15-36.
  • Yaratan, H. (2017). Sosyal bilimler için temel istatistik SPSS uygulamalı. Anı Yayıncılık.
  • Yaşlıoğlu, M. M. (2017). Sosyal bilimlerde faktör analizi ve geçerlilik: Keşfedici ve doğrulayıcı faktör analizlerinin kullanılması. İstanbul Üniversitesi İşletme Fakültesi Dergisi, 46, 74-85.

Sınıf Öğretmenleri Zümre Öğretmenler Kurulu Toplantıları Tutum Ölçeği Güvenilirlik ve Geçerlik Çalışması

Year 2025, Volume: 11 Issue: 1, 49 - 67

Abstract

Araştırmanın amacı sınıf öğretmenlerinin zümre öğretmenler kurulu toplantılarına ilişkin tutumlarını ölçmek için Likert tipi bir ölçek geliştirmektir. Zümre öğretmenler kurulu toplantıları; ders yılı başlamadan önce, ikinci dönem başında ve ders yılı sonunda, ayrıca ortaöğretim kurumlarında, kasım ve nisan aylarında eğitim kurumu müdürlüğünce belirlenen tarihlerde yapılmaktadır. Zümre toplantılarında öğretmenler yıl boyunca yapılacak eğitim öğretim faaliyetleri planlar, müfredatın uygulanması kararlaştır, öğrenci başarısı proje çalışmaları, eleştirel düşünme, problem çözme becerileri ve sosyal sorumluluk programları gibi öğrenci gelişimini destekleyen çeşitli eğitim yöntemler ve planlar. Bu açıdan bakıldığında sınıf öğretmenlerinin zümre toplantılarına karşı tutumlarını belirlemek amacıyla bir ölçek geliştirilmesinin önemli olduğu düşünülmüştür. Araştırma iki farklı çalışma grubu üzerinden yürütülmüştür. Açımlayıcı Faktör Analizi için, Millî Eğitim Bakanlığı Bergama İlçe Milli Eğitim Müdürlüğüne bağlı devlet ve özel okullarda görev yapan 160, Doğrulayıcı Faktör Analizi için 269 sınıf öğretmeninden veri toplanmıştır. Ölçek geliştirilirken madde havuzu oluşturulmuş, uzman incelemelerinden sonra madde sayısı belirlenmiş, pilot uygulama yapılmış, faktör analizi için yeterli sayıda sınıf öğretmenine uygulanmış, analizlerden sonra ölçeğin nihai hali doğrulayıcı faktör analizi için yeterli sayıda sınıf öğretmenine uygulanmıştır. Analizler sonucu 22 maddelik bir tutum ölçeği geliştirilmiştir. Üç faktörden oluşan ölçeğin Cronbach alfa iç tutarlılık katsayısı ise 0.939’dur. Elde edilen veriler sınıf öğretmenlerinin zümre öğretmenler kurulu toplantılarına ilişkin tutum ölçeğinin güvenirlik bakımından yeterli düzeyde olduğunu göstermektedir.

References

  • Albez, C. Sezer, Ş., Akan, D., & Ada, Ş. (2014). İlköğretim okullarında zümre öğretmenleri kurulu çalışmalarının etkililiği üzerine bir inceleme. Middle Eastern & African Journal of Educational Research, 7, 4-19.
  • Beyhan, N. (1994). İlkokullarda sınıf öğretmeni yetiştiren eğitim yüksekokullarındaki öğretim elemanı ve öğrencilerin ideal bir öğretim elemanının nitelikleri hakkındaki görüşleri ile kendi kurumlarındaki öğretim elemanlarının bu nitelikle uygunluklarının karşılaştırılması (Yayın No. 321149) [Doktora Tezi, Dokuz Eylül Üniversitesi]. YÖK Ulusal Tez Merkezi.
  • Cohen, L., Manion, L., & Morrison, K. (2007). Research methods in education. Routledge.
  • Çakır, A. (2014). Faktör Analizi [Yayımlanmamış Doktora Tezi]. İstanbul Ticaret Üniversitesi
  • Çelebi, N., Vuranok, T. T., & Turgut, H. I. (2016). Zümre öğretmenlerinin işbirliği düzeyini belirleme ölçeğinin geçerlik ve güvenirlik çalışması. Kastamonu Eğitim Dergisi, 24(2), 803-820.
  • Çokluk, Ö., Şekercioğlu, G., & Büyüköztürk, Ş. (2010). Sosyal bilimler için çok değişkenli istatistik. Pegem Akademi.
  • Demirtaş, H., Üstüner, M., Niyazi, Ö., & Cömert, M. (2008). Öğretmenler kurulu yoplantılarının etkililiğine ilişkin öğretmen görüşleri. İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 9(15), 55-74.
  • DeVellis, R. F. (2003). Scale development theory and applications (Second ed.). SAGE Publication, Inc. George, D., & Mallery, P. (2019). IBM SPSS statistics 26 step by step: A simple guide and reference (Sixteenth ed.) Routledge.
  • Karakaya, İ. (2009). Bilimsel araştırma yöntemleri. Anı Yayıncılık
  • Karaman, M. (2023). Keşfedici ve doğrulayıcı faktör analizi: Kavramsal bir çalışma. Uluslararası İktisadi ve İdari Bilimler Dergisi, 9(1), 47-63.
  • Karasar, N. (2023). Bilimsel araştırma yöntemi: Kavramlar, ilkeler, teknikler. Atlas Akademik Basım Yayın Dağıtım.
  • Kodal, T., & Tekiroğlu, M. (2016). Sosyal bilgiler öğretmenlerinin sosyal bilgiler dersi zümre toplantılarına ilişkin görüşleri. USBES V 2016 Uluslararası Sosyal Bilgiler Eğitimi Sempozyumu, e yayınları No:3, Pamukkale Üniversitesi.
  • Millî Eğitim Bakanlığı (2017). Eğitim kurulları ve zümreleri yönergesi. https://mevzuat.meb.gov.tr/dosyalar/1865.pdf, 12827610, 25 Ağustos 2017.
  • Millî Eğitim Bakanlığı (2024). Öğretmenlik meslek kanunu. ttps:// https://mevzuat.gov.tr/mevzuat?MevzuatNo=7528&MevzuatTur=1&MevzuatTertip=5, 10 Ekim 2024.
  • Özpınar, M. (2008). Köyde görev yapan sınıf öğretmenlerinin sorunları: Aydın İli örneği (Yayın No. 219870) [Yüksek Lisans Tezi, Adnan Menderes Üniversitesi]. YÖK Ulusal Tez Merkezi.
  • Turgut, M. F. (1983). Eğitimde ölçme ve değerlendirme metodları. Ankara: Saydam Matbaacılık.
  • Yalçın, B., & Ay, C. (2011). Bilgi toplumunda öğrenen örgütler ve liderlik süreci bağlamında bir örnek olay çalışması. Celal Bayar Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 9(1), 15-36.
  • Yaratan, H. (2017). Sosyal bilimler için temel istatistik SPSS uygulamalı. Anı Yayıncılık.
  • Yaşlıoğlu, M. M. (2017). Sosyal bilimlerde faktör analizi ve geçerlilik: Keşfedici ve doğrulayıcı faktör analizlerinin kullanılması. İstanbul Üniversitesi İşletme Fakültesi Dergisi, 46, 74-85.
There are 19 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Classroom Education
Journal Section Classroom Education
Authors

Bilal Kürüm 0009-0003-3412-436X

Mehmet Kaan Demir 0000-0001-8797-0410

Early Pub Date March 23, 2025
Publication Date
Submission Date September 24, 2024
Acceptance Date March 13, 2025
Published in Issue Year 2025 Volume: 11 Issue: 1

Cite

APA Kürüm, B., & Demir, M. K. (2025). Sınıf Öğretmenleri Zümre Öğretmenler Kurulu Toplantıları Tutum Ölçeği Güvenilirlik ve Geçerlik Çalışması. Gazi Eğitim Bilimleri Dergisi, 11(1), 49-67.