The aim of this research is fourfold: first, to elucidate various facets concerning educational technologies and Web 2.0 tools; second, to explore how German and French pre-service teachers conceptualize educational technologies; third, to examine their utilization patterns of Web 2.0 tools; and fourth, to investigate the prevalence of technology-related challenges encountered during school internships, alongside their perspectives on technology integration in educational settings The study group comprised 14 volunteer pre-service foreign language teachers. All participants are French or German pre-service teachers in their fourth year, undergoing internships in schools equipped with technological infrastructure. This qualitative study employed a case study research design. The data of the study were acquired via semi-structured interviews employing the criterion sampling method. Subsequently, the gathered data underwent coding, thematic categorization, and assessment through content analysis, conducted using the Maxqda software during the analysis phase. The results demonstrated that pre-service foreign language teachers still need help with educational technologies when they go to teaching internships. Moreover, while most of them may need to be more conceptually certain about Web 2.0 tools, five individuals indicated they benefit from them, particularly from Kahoot.
Foreign language teaching/Learning Concept of Educational Technologies Web 2.0 Tools Pre-service Foreign Language Teachers’ Internship
Bu araştırma, eğitim teknolojileri ve Web 2.0 araçlarıyla ilgili çeşitli yönleri açıklamayı amaçlamaktadır. Çalışma özellikle Almanca ve Fransızca öğretmen adaylarının bir kavram olarak eğitim teknolojilerini nasıl düşündüklerine odaklanmaktadır. Bu çalışma ayrıca Web 2.0 araçlarının kullanım ortamlarını belirlemeyi ve okul stajları sırasında öğretmen adaylarının karşılaştığı teknolojiyle ilgili zorlukları araştırmayı da hedeflemektedir. Teknolojinin eğitim ortamlarına hangi ölçüde dâhil edildiğiyle ilgili öğretmen adaylarının görüşlerini saptamak da çalışmanın amaçları arasındadır. Çalışma grubu, 14 gönüllü yabancı dil öğretmen adayından oluşmaktadır. Katılımcılar, teknolojik altyapıya sahip okullarda staj yapmakta olan dördüncü sınıf Fransızca veya Almanca öğretmen adaylarıdır. Bu nitel araştırmada, durum çalışması araştırma yönteminden yararlanılmıştır. Araştırmanın verileri, ölçüt örnekleme yöntemine başvurularak yarı yapılandırılmış görüşmeler yoluyla elde edilmiştir. Daha sonra, toplanan veriler kodlama, tematik kategorizasyon ve içerik analizi yoluyla değerlendirilmiş, Maxqda yazılımı kullanılarak analizler gerçekleştirilmiştir. Sonuçlar, yabancı dil öğretmen adaylarının staj okullarında halen eğitim teknolojileri konusunda yardıma ihtiyaç duyduklarını göstermiştir. Öğretmen adaylarının çoğu kavramsal olarak Web 2.0 araçlarını tanımlarken kendilerinden emin olmasa da, aralarından beş kişi özellikle Kahoot'tan faydalandıklarını belirtmiştir.
Yabancı Dil Öğretimi/Öğrenimi Eğitim Teknolojileri Kavramı Web 2.0 Araçları Yabancı Dil Öğretmen Adaylarının Öğretmenlik Uygulamaları
The methods and techniques used in this study were discussed during the meeting numbered 09 of the Gazi University Ethics Committee on May 9, 2023, and deemed appropriate by the relevant committee.
-
I would like to thank the anonymous participants and my colleagues who helped me.
Primary Language | English |
---|---|
Subjects | Other Fields of Education (Other) |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | April 30, 2025 |
Submission Date | July 18, 2024 |
Acceptance Date | April 15, 2025 |
Published in Issue | Year 2025 |