This paper is aimed to present the analysis of the current situation of the studies on the
Montessori Method in primary schools. This study adopted a meta-synthesis design to interpret
and evaluate the qualitative findings of the studies and to point out their similarities and
differences to make further interpretations. Data collection started on August 1, 2020 was
completed May 30, 2021. The sample consisted of 16 studies.The data were analyzed using
inductive content analysis. The studies were summarized under the headings of subject matter,
design, data collection tools, objective/significance, results and recommendations. As for subject
matters, the studies did an in-depth analysis of the Montessori Method, examined school
atmosphere, provided detailed information on learning environments, and compared the
Montessori Method to other models. The studies employed data triangulation to ensure credibility
and consistency. The samples of the studies consisted of first-grade students, teachers, and
documents. The studies did not address the Montessori Method in different branches. The
Montessori Method has something in common with other methods, which is “World Citizenship.”
The Montessori Method is based on individual assessment. The findings were discussed throughly
literature and various suggestions were made.
Bu araştırmada ilkokulda Montessori modelini inceleyen çalışmaların mevcut durumunun
analizinin ortaya konulması amaçlanmıştır. Araştırmada çalışmaların nitel bulgularının
yorumlanması, değerlendirilmesi, benzer, farklı yönlerinin ortaya koyulup yeni çıkarımların
yapılmasını amaçlayan meta-sentez yöntemi kullanılmıştır. Verilerin toplanmasına 1 Ağustos
2020 tarihinde başlanmış, 30 Mayıs 2021'de veri toplama süreci tamamlanmıştır. 16 çalışma veri
analiz sürecine dahil edilmiştir. Veri çözümlemesi için tümevarımsal içerik analiz yöntemi
belirlenmiş, çalışmalar konu alanları, yöntem, veri analizi, elde edilen sonuçlar ve elde edilen
sonuçlara yönelik öneriler başlıkları altında özetlenmiştir. Araştırmanın sonucunda ilkokulda
yapılan Montessori temelli çalışmaların konu alanlarında Montessori modelinin derinleştirilmesi,
okul atmosferinin incelenmesi, öğrenme ortamının detaylandırılması ve diğer alanlarla
kıyaslandığı görülmüştür. Çalışmalarda inanırlık ve tutarlılığın yüksek tutulması için veri
üçlemesine önem verildiği, çalışma gruplarının ise ilkokul 1. sınıf öğrencileri, öğretmenleri ve
dokümanın olduğu saptanmıştır. Araştırmada Montessori modelinin diğer alternatif yöntemlerle
ortak yanının “Dünya Vatandaşlığı” kavramı olması, bireysel değerlendirmelere önem verişiyle
ön planda olduğu görülmüştür. Elde edilen bulgular literatür ışığında tartışılmış ve çeşitli
önerilerde bulunulmuştur.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | August 29, 2022 |
Published in Issue | Year 2022 |