Bu çalışmada, 1990-2016 yılları arasında
Türkiye’de fizik eğitimi alanında yapılmış yüksek lisans ve doktora tezlerinin
incelenmesi amaçlanmıştır. Tezlerin incelenmesinde içerik analizi yöntemi
kullanılmıştır. Çalışmada incelenen tezler Yüksek Öğretim Kurulu (YÖK)
Başkanlığı Ulusal Tez Merkezi veri tabanına kayıtlı olan fizik eğitimi alanında
yazılmış tezler arasından seçilmiştir. Fizik eğitimi alanında toplam 466 adet
teze ulaşılmıştır. Tam metnine ulaşılamayan 129 tez çalışmaya dahil edilmemiş
ve çalışmada tam metinlerine ulaşılabilen 337 tez sekiz araştırmacı tarafından
incelenmiştir. Çalışmada tezleri sınıflandırmak amacıyla ‘fizik eğitimi
lisansüstü tez sınıflama formundan’ yararlanılmıştır. Verilerin analizi için
SPSS 23.0 programı kullanılmış ve sonuçlar yüzde ve frekans tabloları ile
gösterilmiştir. Elde edilen veriler incelendiğinde fizik eğitiminde; 1990-2016
yılları arasında yapılan tezlerde en fazla ‘diğer’ tez alanı olarak
adlandırılan ve laboratuvar çalışmaları, öğretmen eğitimi, müfredat ve fizik
kitabı inceleme gibi herhangi bir konu alanına dahil olmayan alanlar
çalışılmıştır. İkinci olarak en çok çalışılan fizik alanı ise ‘Elektrik’tir.
Çalışmalarda tez konusu olarak ‘öğretime’ öncelik verildiği belirlenmiştir.
‘Başarı testi’ kullanımının fazlalığı veri toplama yönteminin analiz
sonuçlarında göze çarpmaktadır. Tercih edilen örneklem grubu en fazla
‘ortaöğretim (9-12)’ ve ‘lisans’ öğrencileri olmuş ve veri analizinde ‘t-testi’
ve ‘frekans-yüzde tabloları’ yöntemleri çoğunlukla kullanılmıştır.
Journal Section | Articles |
---|---|
Authors | |
Publication Date | December 27, 2017 |
Published in Issue | Year 2017 Volume: 37 Issue: 3 |