Üstün yetenekli öğrencilerin eğitimleriyle ilgili
mevcut uygulamaların hangisinin daha yararlı olduğu oldukça tartışmalı bir konu
olduğundan alanyazında bu konuda net bir fikir birliğine ulaşılamamıştır. Çünkü
mevcut araştırmalar çoğunlukla eğitim ortamlarının bu öğrencilerin genel
gelişimlerine ve akademik başarılarına etkisini incelemişlerdir. Oysa üstün
yetenekli olmanın öğrencilere sağladığı özelliklerin onların davranışlarına ve
eğitim süreçlerine etkisi konusuna çok daha az odaklanıldığı görülmektedir. Bu çalışmanın
amacı üstün yetenekli öğrencilerin başta sosyal-duygusal tarafları olmak üzere
özelliklerinin eğitim ortamlarına ve davranışlarına sorunsal boyutta
yansımalarını alanyazındaki bulgulardan derlemek ve tartışmaktır. Bu kapsamda ilk olarak üstün yetenekli
öğrenciler için uygun eğitim önlemleri konusundaki tartışmalar ele alınmış,
zihinsel, fiziksel, duygusal, sosyal ve davranışsal özellikleri alanyazına göre
özetlenmiş ve son olarak da bu özelliklerden dolayı ortaya çıkabilecek sorunlar
tartışılmıştır. Üstün yetenekli öğrencilerin özellikleri dikkate alındığında bu
çocuklar için oluşturulan eğitim ortamlarında gereken tedbirler alınmadığında
problem davranışların gözlenmesi de kaçınılmaz olacaktır. Özellikle de olağan
gelişim gösteren akranlarıyla birlikte eğitim gördükleri ortamlarda bu
sorunların çok daha fazla ortaya çıkma ihtimali olduğu anlaşılmaktadır. Ancak
ayrı eğitim ortamlarında da benzer özellikte olan çocukların birbirleriyle
akademik rekabet, liderlik yarışı ve çatışma yaşayabildikleri, öğretmenlerini
zorlayabildikleri söylenebilir. Sonuç olarak hangi eğitim ortamında olursa
olsun üstün yetenekli öğrencilerin özellikleri dikkate alınmadığında, gerekli
eğitimsel ve davranışsal düzenlemeler yapılmadığında sorun yaşanabilmektedir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | April 24, 2018 |
Published in Issue | Year 2018 Volume: 38 Issue: 1 |