Yükseköğretimde yaşanan küreselleşme,
kitleselleşme, profesyonel yönetim, hesap verebilirlik akımları ve
yükseköğretime yönelik artan talebe dayalı olarak şirket üniversitesi, sanal
üniversite ve küçük üniversite gibi farklı üniversite modelleri kavramsal
düzeyde tartışılmaktadır. Bu noktada tartışma konusu edilen modellerden biri de
girişimci üniversite modelidir. Girişimci üniversiteler gerek yapı, işleyiş,
yönetim ve finansman gibi üniversitenin temel boyutları gerekse öğretim,
araştırma ve topluma hizmet gibi üniversitenin temel amaçları noktasında diğer
üniversite modellerinden ayrışan birtakım özelliklere sahiptir. Ancak girişimci
üniversite kavramına ilişkin çalışmalar genellikle kavramsal düzeyde
kalmaktadır. Girişimci üniversitenin ne olduğu, olumlu ve olumsuz yanları ve
diğer üniversite modellerinden farklı yanları ile ilişkili çalışmalar oldukça sınırlıdır.
Bununla birlikte, girişimci üniversite modelinin Türkiye’de yükseköğretim
sistemi içinde nasıl bir görünüm arz ettiği ve Türk eğitim sistemine nasıl
katkı sunabileceği konusunda daha çok inceleme yapılması gerekmektedir. Bu
itibarla alanyazına katkı sağlamaya yönelik akademik bir çaba olarak bu çalışma,
girişimci üniversite modelinin temel özelliklerini, olumlu ve olumsuz
yanlarını, diğer üniversitelerden ayrışan yönlerinin neler olduğunu ve Türk
yükseköğretim sistemine nasıl katkı sunabileceğini öğretim üyelerinin
görüşlerine dayalı olarak ortaya koymayı amaçlamaktadır. Nitel araştırma
yöntemi ve temel betimleyici desende tasarlanan araştırmanın katılımcılarının
belirlenmesinde amaçlı örnekleme yöntemlerinden ölçüt örnekleme kullanılmıştır.
Buna göre, araştırmanın katılımcılarının belirlenmesinde kullanılacak ölçüt,
genelde yükseköğretim sistemi özelde ise farklı üniversite modelleri ve
girişimci üniversite modeli üzerine çalışmalar yapmış; seminer, kongre ya da
konferans gibi çeşitli etkinliklere iştirak etmiş olmaktır. Araştırmanın
çalışma grubu, yukarıda belirlenen ölçüte uyan altı öğretim üyesinden
oluşmaktadır. Çalışmanın verileri, yazarlar tarafından ilgili alanyazın ve
araştırmanın amaçları doğrultusunda hazırlanan yarı-yapılandırılmış bir görüşme
formuyla toplanmış; içerik analizi tekniği kullanılarak ve tematik bir yöntem
izlenmek suretiyle çözümlenmiştir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | August 1, 2019 |
Published in Issue | Year 2019 Volume: 39 Issue: 2 |