Research Article
BibTex RIS Cite

Lise Öğrencilerinin Geometrik Yapı Metinlerini Okuma Anlayışlarının Değerlendirilmesi; Kare Örneği

Year 2019, Volume: 39 Issue: 3, 1381 - 1420, 24.12.2019
https://doi.org/10.17152/gefad.565418

Abstract

Bu çalışmada lise öğrencilerinin
geometrik yapı metinlerini okuma anlayışları değerlendirilmek istenmiştir. Çalışma
nitel araştırma yöntemlerinden durum çalışması desenindedir. Çalışmanın katılımcılarını
Türkiye’nin batısındaki bir devlet lisesinde eğitim alan 11. sınıf
öğrencilerden beş kız oluşturmuştur. Birebir görüşmeler yoluyla verilerin
toplandığı çalışmada öğrencilere karenin oluşumuna ilişkin
geometrik
yapı metinleri ile birlikte dokuz sorudan oluşan bir görüşme formu verilmiştir.
Görüşme formundaki sorular geometriye ilişkin bulma ve tanıma, yorumlama ve
bağlantı kurma, yansıtma ve sonuç çıkarma olmak üzere üç kategoriyi içerecek
niteliktedir. Verilerin analizinde içerik analizi kullanılmıştır. Araştırmada
öğrencilerin özellikle sembolleri ve terimleri tanıma ve onlara ilişkin
açıklama yapma noktasında sıkıntı yaşadıkları belirlenmiştir.  

References

  • Akuysal, N. (2007). İlköğretim 7. sınıf öğrencilerinin 7. sınıf ünitelerindeki geometrik kavramlardaki yanılgıları. Yayınlanmış yüksek lisans tezi, Selçuk Üniversitesi, Konya.
  • Argün, Z., Arıkan, A., Bulut, S., & Halıcıoğlu, S. (2014). Temel matematik kavramların künyesi. Ankara, Turkey: Gazi Kitabevi.
  • Conradie, J., & Frith, J. (2000). Comprehension tests in mathematics. Educational Studies in Mathematics, 42, 225–235.
  • Coşkun, Y. M. & Demirel, M. (2012). Üniversite Öğrencilerinin Yaşam Boyu Öğrenme Eğilimleri. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 42, 108-120.
  • Duran, M., & Bekdemir, M. (2013). Görsel matematik özyeterlilik algısıyla görsel matematik başarısının değerlendirilmesi. Pegem Eğitim ve Öğretim Dergisi, 3(3), 27-40.
  • Ersoy, Y. (1997). Okullarda Matematik Eğitimi: Matematikte Okur-Yazarlık. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 13, 115-120.
  • Gültekin, S. H. & Es, H. (2018). İlköğretim Matematik Öğretmen Adaylarının Geometri Alan Dilini Kullanma Becerilerinin İncelenmesi. Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 38(2), 637-664.
  • Güngörmüş, L. (2002). Ortaöğretim matematik öğretiminde kavram (doğru, ışın, doğru parçası ve çember) yanılgıları. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Atatürk Üniversitesi Fen Bilimleri Fakültesi: Erzurum.
  • K. Kirsch, I., de Jong, J., LaFontaine, D., McQueen, J., Mendelovits, J. & Monseur, C. (2002). PISA reading for change: Performance and engagement across countries. Paris, France: Organisation for Economic Cooperation and Development.
  • McCrone, S. S. & Dossey, J. A. (2007). Mathematical Literacy- It’s become fundamental. Academic Reseach Library, Jan: 7- 5.
  • Meriç, G. & Tezcan, R. (2005). Fen bilgisi öğretmeni yetiştirme programlarının örnek ülkeler kapsamında değerlendirilmesi (Türkiye, Japonya, Amerika ve İngiltere örnekleri). Balıkesir Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü Dergisi, 7(1), 62-82.
  • Organisation for Economic Co-operation and Development (OECD) (2000). Measuring students knowledge and skills: The PISA 2000 assessment of reading, mathematical and scientific literacy. Paris: OECD.
  • Özerbaş, M. A. ve Kaygusuz, Ç. (2012). Çember alt öğrenme alanına ait kavram yanılgılarının belirlenmesi. Gazi Üniversitesi Endüstriyel Sanatlar Eğitim Fakültesi Dergisi, 28, 78-94.
  • Pazarbaşı, B. N. & Es, H. (2015). İlköğretim matematik öğretmen adaylarının analitik geometri alan dilini kullanma becerileri ve tutumlarının incelenmesi, Uluslararası Eğitim Bilimleri Dergisi, 2 (5), 529-535.
  • Pugalee, D. K. (1999). Constructing a model of mathematical literacy. The Clearing House, 73 (1), 19-22.
  • Sabatini, J. P., Albro, E. R., & O’Reilly, T. (Eds.). (2012). Measuring up: Advances in how we assess reading ability. Lanham, MD: Rowman & Littlefield Education.Selden, A. & Shepherd, M. D. (2013). The importance of, and the need for, research on how students read and use their mathematics textbook. Department of Mathematics Technical Report, 3.
  • Şengül, S., Katrancı, Y.,Gülbağcı, H. (2012). İlköğretim ikinci kademe öğrencilerinin görsel matematik okuryazarlığı özyeterlik algılarının incelenmesi. 21.Ulusal Eğitim Bilimleri Kongresi. Marmara Üniversitesi. İstanbul. 12-14.
  • Yang, K. L.& Lin, F. L. (2018). A Framework for Assessing Reading Comprehension of Geometric Construction Texts. Educational Studies in Mathematics, 67(1), 59–76.
  • Yeşildere, S. (2007). İlköğretim matematik öğretmen adaylarının matematiksel alan dilini kullanma yeterlikleri. Boğaziçi Üniversitesi Eğitim Dergisi, 24(2), 61-70.
  • Yore, L. D., Pimm, D., & Tuan, H. (2007). The literacy component of mathematical and scientific literacy. International Journal of Science and Mathematics Education, 5, 559–589.
Year 2019, Volume: 39 Issue: 3, 1381 - 1420, 24.12.2019
https://doi.org/10.17152/gefad.565418

Abstract

References

  • Akuysal, N. (2007). İlköğretim 7. sınıf öğrencilerinin 7. sınıf ünitelerindeki geometrik kavramlardaki yanılgıları. Yayınlanmış yüksek lisans tezi, Selçuk Üniversitesi, Konya.
  • Argün, Z., Arıkan, A., Bulut, S., & Halıcıoğlu, S. (2014). Temel matematik kavramların künyesi. Ankara, Turkey: Gazi Kitabevi.
  • Conradie, J., & Frith, J. (2000). Comprehension tests in mathematics. Educational Studies in Mathematics, 42, 225–235.
  • Coşkun, Y. M. & Demirel, M. (2012). Üniversite Öğrencilerinin Yaşam Boyu Öğrenme Eğilimleri. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 42, 108-120.
  • Duran, M., & Bekdemir, M. (2013). Görsel matematik özyeterlilik algısıyla görsel matematik başarısının değerlendirilmesi. Pegem Eğitim ve Öğretim Dergisi, 3(3), 27-40.
  • Ersoy, Y. (1997). Okullarda Matematik Eğitimi: Matematikte Okur-Yazarlık. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 13, 115-120.
  • Gültekin, S. H. & Es, H. (2018). İlköğretim Matematik Öğretmen Adaylarının Geometri Alan Dilini Kullanma Becerilerinin İncelenmesi. Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 38(2), 637-664.
  • Güngörmüş, L. (2002). Ortaöğretim matematik öğretiminde kavram (doğru, ışın, doğru parçası ve çember) yanılgıları. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Atatürk Üniversitesi Fen Bilimleri Fakültesi: Erzurum.
  • K. Kirsch, I., de Jong, J., LaFontaine, D., McQueen, J., Mendelovits, J. & Monseur, C. (2002). PISA reading for change: Performance and engagement across countries. Paris, France: Organisation for Economic Cooperation and Development.
  • McCrone, S. S. & Dossey, J. A. (2007). Mathematical Literacy- It’s become fundamental. Academic Reseach Library, Jan: 7- 5.
  • Meriç, G. & Tezcan, R. (2005). Fen bilgisi öğretmeni yetiştirme programlarının örnek ülkeler kapsamında değerlendirilmesi (Türkiye, Japonya, Amerika ve İngiltere örnekleri). Balıkesir Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü Dergisi, 7(1), 62-82.
  • Organisation for Economic Co-operation and Development (OECD) (2000). Measuring students knowledge and skills: The PISA 2000 assessment of reading, mathematical and scientific literacy. Paris: OECD.
  • Özerbaş, M. A. ve Kaygusuz, Ç. (2012). Çember alt öğrenme alanına ait kavram yanılgılarının belirlenmesi. Gazi Üniversitesi Endüstriyel Sanatlar Eğitim Fakültesi Dergisi, 28, 78-94.
  • Pazarbaşı, B. N. & Es, H. (2015). İlköğretim matematik öğretmen adaylarının analitik geometri alan dilini kullanma becerileri ve tutumlarının incelenmesi, Uluslararası Eğitim Bilimleri Dergisi, 2 (5), 529-535.
  • Pugalee, D. K. (1999). Constructing a model of mathematical literacy. The Clearing House, 73 (1), 19-22.
  • Sabatini, J. P., Albro, E. R., & O’Reilly, T. (Eds.). (2012). Measuring up: Advances in how we assess reading ability. Lanham, MD: Rowman & Littlefield Education.Selden, A. & Shepherd, M. D. (2013). The importance of, and the need for, research on how students read and use their mathematics textbook. Department of Mathematics Technical Report, 3.
  • Şengül, S., Katrancı, Y.,Gülbağcı, H. (2012). İlköğretim ikinci kademe öğrencilerinin görsel matematik okuryazarlığı özyeterlik algılarının incelenmesi. 21.Ulusal Eğitim Bilimleri Kongresi. Marmara Üniversitesi. İstanbul. 12-14.
  • Yang, K. L.& Lin, F. L. (2018). A Framework for Assessing Reading Comprehension of Geometric Construction Texts. Educational Studies in Mathematics, 67(1), 59–76.
  • Yeşildere, S. (2007). İlköğretim matematik öğretmen adaylarının matematiksel alan dilini kullanma yeterlikleri. Boğaziçi Üniversitesi Eğitim Dergisi, 24(2), 61-70.
  • Yore, L. D., Pimm, D., & Tuan, H. (2007). The literacy component of mathematical and scientific literacy. International Journal of Science and Mathematics Education, 5, 559–589.
There are 20 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Journal Section Articles
Authors

Emre Baysal This is me 0000-0002-0707-6759

Nejla Gürefe 0000-0002-0705-0890

Publication Date December 24, 2019
Published in Issue Year 2019 Volume: 39 Issue: 3

Cite

APA Baysal, E., & Gürefe, N. (2019). Lise Öğrencilerinin Geometrik Yapı Metinlerini Okuma Anlayışlarının Değerlendirilmesi; Kare Örneği. Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 39(3), 1381-1420. https://doi.org/10.17152/gefad.565418
AMA Baysal E, Gürefe N. Lise Öğrencilerinin Geometrik Yapı Metinlerini Okuma Anlayışlarının Değerlendirilmesi; Kare Örneği. GEFAD. December 2019;39(3):1381-1420. doi:10.17152/gefad.565418
Chicago Baysal, Emre, and Nejla Gürefe. “Lise Öğrencilerinin Geometrik Yapı Metinlerini Okuma Anlayışlarının Değerlendirilmesi; Kare Örneği”. Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi 39, no. 3 (December 2019): 1381-1420. https://doi.org/10.17152/gefad.565418.
EndNote Baysal E, Gürefe N (December 1, 2019) Lise Öğrencilerinin Geometrik Yapı Metinlerini Okuma Anlayışlarının Değerlendirilmesi; Kare Örneği. Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi 39 3 1381–1420.
IEEE E. Baysal and N. Gürefe, “Lise Öğrencilerinin Geometrik Yapı Metinlerini Okuma Anlayışlarının Değerlendirilmesi; Kare Örneği”, GEFAD, vol. 39, no. 3, pp. 1381–1420, 2019, doi: 10.17152/gefad.565418.
ISNAD Baysal, Emre - Gürefe, Nejla. “Lise Öğrencilerinin Geometrik Yapı Metinlerini Okuma Anlayışlarının Değerlendirilmesi; Kare Örneği”. Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi 39/3 (December 2019), 1381-1420. https://doi.org/10.17152/gefad.565418.
JAMA Baysal E, Gürefe N. Lise Öğrencilerinin Geometrik Yapı Metinlerini Okuma Anlayışlarının Değerlendirilmesi; Kare Örneği. GEFAD. 2019;39:1381–1420.
MLA Baysal, Emre and Nejla Gürefe. “Lise Öğrencilerinin Geometrik Yapı Metinlerini Okuma Anlayışlarının Değerlendirilmesi; Kare Örneği”. Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, vol. 39, no. 3, 2019, pp. 1381-20, doi:10.17152/gefad.565418.
Vancouver Baysal E, Gürefe N. Lise Öğrencilerinin Geometrik Yapı Metinlerini Okuma Anlayışlarının Değerlendirilmesi; Kare Örneği. GEFAD. 2019;39(3):1381-420.