When music teaching approaches are examined, it is seen that Carl Orff, Émile Jaques-Dalcroze, Zoltán Kodály have an approach about supporting and developing creativity with experience-oriented methods and techniques. Klára Kokas, one of the students of Kodály, has developed her own music approach known as Kokas Pedagogy based on the studies she has done with children for many years in the light of Kodály's approach to music teaching. The basis of the Kokas pedagogy, expressed as an experience-centered extension of the Kodály approach based on the idea that the best method that can be used to direct children towards the absolute perception of music can be achieved through activity, movement, listening and creative work. According to the Kokas pedagogy, all kinds of changes in music are reflected by motion with intense music listening and instantly responding physically to the music. In this practice, the aim is not only for the individual to listen to music but also to exposition and develop their own world by expressing it. Aiming to perceive music as a whole in the educational process, this approach includes not only children but also youth, disabled people and adults. In this research, it is aimed to introduce the Kokas Pedagogy developed by Klára Kokas, a music pedagogue and music psychologist. For this purpose, Klára Kokas, the Kokas Pedagogy and the institutions that apply this pedagogy are examined. In this research, which is a qualitative study, the literature was scanned through document analysis to reach the data and the data obtained were analyzed by descriptive analysis method.
Müzik öğretim yaklaşımları genel olarak incelendiğinde Carl Orff, Émile Jaques-Dalcroze, Zoltán Kodály’ın deneyim odaklı yöntem ve tekniklerle, yaratıcılığın desteklenmesi ve geliştirilmesi yönünde bir görüşe sahip oldukları görülmektedir. Kodály’ın öğrencilerinden biri olan Klára Kokas, Kodály’ın müzik öğretim yaklaşımı ışığında uzun yıllar boyunca çocuklarla yapmış olduğu çalışmalardan yola çıkarak Kokas Pedagojisi olarak bilinen kendi müzik yaklaşımını geliştirmiştir. Kodály yaklaşımının deneyim merkezli bir uzantısı olarak ifade edilen Kokas pedagojisinin temeli, çocukları müziğin mutlak algısına doğru yönlendirmede kullanılabilecek en iyi yöntemin etkinlik, hareket, dinleme ve yaratıcı çalışma yolu ile gerçekleştirilebileceği düşüncesine dayanmaktadır. Kokas pedagojisine göre, eğitimlerde dinlenilen müziğe ilişkin fiziksel olarak anında yanıt verilerek, müzikteki her türlü değişiklik hareket yolu ile yansıtılır. Bu uygulamada amaç, bireyin yalnızca müziği dinlemesi değil, yorumlaması ve kendi iç dünyasını ifade ederek geliştirmesidir. Eğitim sürecinde müziğin bir bütün olarak algılanmasını hedefleyen bu yaklaşım, yalnızca çocukları değil gençleri, engellileri ve yetişkinleri de kapsamaktadır. Bu araştırmada, müzik pedagogu ve müzik psikoloğu olan Klára Kokas’ın geliştirdiği Kokas Pedagojisi’ni tanıtmak amaçlanmıştır. Bu amaç doğrultusunda Klára Kokas, Kokas Pedagojisi ve bu pedagojiyi uygulayan kurumlar incelenmiştir. Nitel bir çalışma olan bu araştırmada, verilere ulaşmak için doküman inceleme yolu ile literatür taranmış ve elde edilen veriler betimsel analiz yöntemi ile analiz edilmiştir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | August 6, 2020 |
Published in Issue | Year 2020 Volume: 40 Issue: 2 |