Research Article
BibTex RIS Cite

Sosyal Bilgilerde Tarih ile İlgili Konuların Öğretimi Üzerine 1999-2019 Yılları Arası Yapılan Tezlerin Analizi

Year 2020, Volume: 40 Issue: 3, 1219 - 1242, 29.11.2020
https://doi.org/10.17152/gefad.797451

Abstract

Bu çalışmanın amacı Türkiye’de 1999-2019 yılları arasında sosyal bilgilerde tarih ile ilgili konuların öğretimi üzerine hazırlanan lisansüstü çalışmaları analiz etmektir. Araştırmada doküman incelemesi yöntemi kullanılmış, sosyal bilgiler dersinde tarih konularının öğretimi üzerine hazırlanan 54 yüksek lisans, 4 doktora tezi olmak üzere toplam 58 tez içerik analizi tekniği ile analiz edilmiştir. Araştırmada veriler YÖK Ulusal Tez Merkezi’nden toplanmıştır. Araştırma sonuçlarına göre sosyal bilgilerde tarih ile ilgili konuların öğretimi üzerine hazırlanan çalışmalarda en fazla çalışılan konunun yöntem uygulaması olduğu, araştırmacılar içerisinde erkek araştırmacıların sayısının kadın araştırmacılara göre daha fazla olduğu, lisansüstü çalışmaların önemli bir kısmının yüksek lisans tezi olduğu, üniversiteler içerisinde en fazla lisansüstü çalışmanın Gazi Üniversitesi’nde yapıldığı, örneklem grubu olarak en çok öğrencilerin tercih edildiği sonuçlarına ulaşılmıştır.

References

  • Aksoy, B., Sönmez, Ö., F. ve Merey, Z. (2009). Sosyal bilgiler öğretiminde yapılan lisansüstü tez konularının 2005 yeni sosyal bilgiler öğretim programına göre değişiminin değerlendirilmesi. IV. Sosyal Bilimler Eğitimi Kongresi, (9 Ekim), İstanbul.
  • Dilek, A., Baysan, S., ve Öztürk, A. A. (2018). Türkiye’de sosyal bilgiler eğitimi üzerine yapılan yüksek lisans tezleri: Bir içerik analizi çalışması. Türkiye Sosyal Araştırmalar Dergisi, 22(2), 581-602.
  • Doğanay, A. (2008). Çağdaş sosyal bilgiler anlayışı ışığında yeni sosyal bilgiler programının değerlendirilmesi. Ç.Ü. Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, Cilt 17, 77-96.
  • Duman, A. ve İnel, Y. (2019). Review of master's Theses in the field of social studies education between 2008 and 2014. Universal Journal of Educational Research, 7(1), 66-73.
  • Erden, M.( 2002) Sosyal bilgiler öğretimi. Ankara: Alkım Yayınevi.
  • Geçit, Y. ve Kartal, A. (2010). Türkiye’deki sosyal bilgiler eğitimi araştırma konuları üzerine bir inceleme. International Conference on New Trends in Education and Their Implications, (11-13 November), Antalya: Turkey.
  • Güleç, S., ve Hüdavendigar, M. N. (2020). Sosyal bilgiler eğitimi alanında okuryazarlık becerisi başlığında yapılan lisansüstü tezlerin incelenmesi. Uluslararası İnsan ve Sanat Araştırmaları Dergisi, 3(3), 24-36.
  • İbret, B. Ü., ve Yılmaz, O. (2019). Sosyal bilgilerde çevre eğitimi: lisansüstü çalışmalara ait bir inceleme. Anadolu Journal of Educational Sciences International, 2019; 9(2), 431-449.
  • Kan, Ç.(2010). A.B.D ve Türkiye’de sosyal bilgilerin tarihsel gelişimi. Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 30(2), 663-672.
  • Karakuş, S. (2020). Türkiye’de sosyal bilgiler eğitiminde kavramlar konusunda yapılan yüksek lisans ve doktora tezlerinin incelenmesi. Academia Eğitim Araştırmaları Dergisi, 5(1), 61-76.
  • MEB (2018). Sosyal bilgiler dersi öğretim programı (ilkokul ve ortaokul 4, 5, 6 ve 7. sınıflar). Ankara: Milli Eğitim Bakanlığı.
  • MEB. (2005). 4. ve 5. sınıf sosyal bilgiler programı. Ankara: MEB Yayınları.
  • Oruç, S. ve Ulusoy, K. (2008). Sosyal bilgiler öğretimi alanında yapılan tez çalışmaları. Selçuk Üniversitesi Ahmet Keleşoğlu Eğitim Fakültesi Dergisi, 26, 121-132.
  • Öner, G. ve Öner, D. (2017). Sosyal bilgiler eğitiminde coğrafya konuları üzerine yapılmış lisansüstü tezlere yönelik bir analiz ve bibliyografya çalışması. Boğaziçi Üniversitesi Eğitim Dergisi, 34(2), 43-58.
  • Özcan, E. (2019). İlkokul 4. sınıf sosyal bilgiler dersi tarih konularının aktif öğrenme modeliyle öğretilmesine ilişkin bir eylem araştırması. Uluslararası Eğitim Araştırmacıları Dergisi, 2(1), 58-74.
  • Öztürk, C. vd. (2007). Sosyal bilgiler: Toplumsal yaşama disiplinlerarası bir bakış. Ankara: Pegem A Yayıncılık.
  • Resmi Gazete. https://www.resmigazete.gov.tr/eskiler/2018/03/20180306-11.htm. (07.05.2020 Perşembe günü erişildi.)
  • Resmi Gazete. https://www.resmigazete.gov.tr/eskiler/2016/09/20160907-1.htm. (07. 05. 2020 Perşembe günü erişildi.)
  • Sezer A., Yusuf, İ., ve Gökalp, A. (2020). Çalışma grubu sosyal bilgiler öğretmenleri olan Türkiye’deki lisansüstü tezlerin incelenmesi. Uşak Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 12(2), 1-17.
  • Şahin, M., Göğebakan-Yıldız, D. ve Duman, R. (2011). Türkiye’deki sosyal bilgiler eğitimi tezleri üzerine bir değerlendirme. Journal of Social Studies Education Research, 2(2), 96-121.
  • Şenel, T., Keskin, S. C., ve Uğur, A. (2020). Tez savunma jürileri üzerine etik bağlamında bir inceleme. Sosyal Bilgiler Eğitimi Alanı Örneği. Turkish Studies, 15(1), 359-373.
  • Tay, B. vd. (2010). Sosyal bilgilerin temelleri. Ankara: Maya Akademi Yayınları.
  • Uzunkavak, Y. (2019). Türkiye’de 2004-2017 yılları arası sosyal bilgiler eğitimi ve öğretimi alanında yapılmış doktor tez çalışmalarının konu alanı ve metodolojik olarak incelenmesi (Yüksek lisans tezi). Celal Bayar Üniversitesi, Manisa.
  • Yaylacı, Z. ve Büyükalan, F., (2019). Sosyal bilgiler eğitiminde öğretmen görüşüne başvurulan tezlerin tematik açıdan incelenmesi (2005-2017). Bolu Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 20 (1), 1-19.
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2013). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayınları.
Year 2020, Volume: 40 Issue: 3, 1219 - 1242, 29.11.2020
https://doi.org/10.17152/gefad.797451

Abstract

References

  • Aksoy, B., Sönmez, Ö., F. ve Merey, Z. (2009). Sosyal bilgiler öğretiminde yapılan lisansüstü tez konularının 2005 yeni sosyal bilgiler öğretim programına göre değişiminin değerlendirilmesi. IV. Sosyal Bilimler Eğitimi Kongresi, (9 Ekim), İstanbul.
  • Dilek, A., Baysan, S., ve Öztürk, A. A. (2018). Türkiye’de sosyal bilgiler eğitimi üzerine yapılan yüksek lisans tezleri: Bir içerik analizi çalışması. Türkiye Sosyal Araştırmalar Dergisi, 22(2), 581-602.
  • Doğanay, A. (2008). Çağdaş sosyal bilgiler anlayışı ışığında yeni sosyal bilgiler programının değerlendirilmesi. Ç.Ü. Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, Cilt 17, 77-96.
  • Duman, A. ve İnel, Y. (2019). Review of master's Theses in the field of social studies education between 2008 and 2014. Universal Journal of Educational Research, 7(1), 66-73.
  • Erden, M.( 2002) Sosyal bilgiler öğretimi. Ankara: Alkım Yayınevi.
  • Geçit, Y. ve Kartal, A. (2010). Türkiye’deki sosyal bilgiler eğitimi araştırma konuları üzerine bir inceleme. International Conference on New Trends in Education and Their Implications, (11-13 November), Antalya: Turkey.
  • Güleç, S., ve Hüdavendigar, M. N. (2020). Sosyal bilgiler eğitimi alanında okuryazarlık becerisi başlığında yapılan lisansüstü tezlerin incelenmesi. Uluslararası İnsan ve Sanat Araştırmaları Dergisi, 3(3), 24-36.
  • İbret, B. Ü., ve Yılmaz, O. (2019). Sosyal bilgilerde çevre eğitimi: lisansüstü çalışmalara ait bir inceleme. Anadolu Journal of Educational Sciences International, 2019; 9(2), 431-449.
  • Kan, Ç.(2010). A.B.D ve Türkiye’de sosyal bilgilerin tarihsel gelişimi. Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 30(2), 663-672.
  • Karakuş, S. (2020). Türkiye’de sosyal bilgiler eğitiminde kavramlar konusunda yapılan yüksek lisans ve doktora tezlerinin incelenmesi. Academia Eğitim Araştırmaları Dergisi, 5(1), 61-76.
  • MEB (2018). Sosyal bilgiler dersi öğretim programı (ilkokul ve ortaokul 4, 5, 6 ve 7. sınıflar). Ankara: Milli Eğitim Bakanlığı.
  • MEB. (2005). 4. ve 5. sınıf sosyal bilgiler programı. Ankara: MEB Yayınları.
  • Oruç, S. ve Ulusoy, K. (2008). Sosyal bilgiler öğretimi alanında yapılan tez çalışmaları. Selçuk Üniversitesi Ahmet Keleşoğlu Eğitim Fakültesi Dergisi, 26, 121-132.
  • Öner, G. ve Öner, D. (2017). Sosyal bilgiler eğitiminde coğrafya konuları üzerine yapılmış lisansüstü tezlere yönelik bir analiz ve bibliyografya çalışması. Boğaziçi Üniversitesi Eğitim Dergisi, 34(2), 43-58.
  • Özcan, E. (2019). İlkokul 4. sınıf sosyal bilgiler dersi tarih konularının aktif öğrenme modeliyle öğretilmesine ilişkin bir eylem araştırması. Uluslararası Eğitim Araştırmacıları Dergisi, 2(1), 58-74.
  • Öztürk, C. vd. (2007). Sosyal bilgiler: Toplumsal yaşama disiplinlerarası bir bakış. Ankara: Pegem A Yayıncılık.
  • Resmi Gazete. https://www.resmigazete.gov.tr/eskiler/2018/03/20180306-11.htm. (07.05.2020 Perşembe günü erişildi.)
  • Resmi Gazete. https://www.resmigazete.gov.tr/eskiler/2016/09/20160907-1.htm. (07. 05. 2020 Perşembe günü erişildi.)
  • Sezer A., Yusuf, İ., ve Gökalp, A. (2020). Çalışma grubu sosyal bilgiler öğretmenleri olan Türkiye’deki lisansüstü tezlerin incelenmesi. Uşak Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 12(2), 1-17.
  • Şahin, M., Göğebakan-Yıldız, D. ve Duman, R. (2011). Türkiye’deki sosyal bilgiler eğitimi tezleri üzerine bir değerlendirme. Journal of Social Studies Education Research, 2(2), 96-121.
  • Şenel, T., Keskin, S. C., ve Uğur, A. (2020). Tez savunma jürileri üzerine etik bağlamında bir inceleme. Sosyal Bilgiler Eğitimi Alanı Örneği. Turkish Studies, 15(1), 359-373.
  • Tay, B. vd. (2010). Sosyal bilgilerin temelleri. Ankara: Maya Akademi Yayınları.
  • Uzunkavak, Y. (2019). Türkiye’de 2004-2017 yılları arası sosyal bilgiler eğitimi ve öğretimi alanında yapılmış doktor tez çalışmalarının konu alanı ve metodolojik olarak incelenmesi (Yüksek lisans tezi). Celal Bayar Üniversitesi, Manisa.
  • Yaylacı, Z. ve Büyükalan, F., (2019). Sosyal bilgiler eğitiminde öğretmen görüşüne başvurulan tezlerin tematik açıdan incelenmesi (2005-2017). Bolu Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 20 (1), 1-19.
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2013). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayınları.
There are 25 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Journal Section Articles
Authors

Adnan Çırak 0000-0003-2633-5880

Publication Date November 29, 2020
Published in Issue Year 2020 Volume: 40 Issue: 3

Cite

APA Çırak, A. (2020). Sosyal Bilgilerde Tarih ile İlgili Konuların Öğretimi Üzerine 1999-2019 Yılları Arası Yapılan Tezlerin Analizi. Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 40(3), 1219-1242. https://doi.org/10.17152/gefad.797451
AMA Çırak A. Sosyal Bilgilerde Tarih ile İlgili Konuların Öğretimi Üzerine 1999-2019 Yılları Arası Yapılan Tezlerin Analizi. GUJGEF. November 2020;40(3):1219-1242. doi:10.17152/gefad.797451
Chicago Çırak, Adnan. “Sosyal Bilgilerde Tarih Ile İlgili Konuların Öğretimi Üzerine 1999-2019 Yılları Arası Yapılan Tezlerin Analizi”. Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi 40, no. 3 (November 2020): 1219-42. https://doi.org/10.17152/gefad.797451.
EndNote Çırak A (November 1, 2020) Sosyal Bilgilerde Tarih ile İlgili Konuların Öğretimi Üzerine 1999-2019 Yılları Arası Yapılan Tezlerin Analizi. Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi 40 3 1219–1242.
IEEE A. Çırak, “Sosyal Bilgilerde Tarih ile İlgili Konuların Öğretimi Üzerine 1999-2019 Yılları Arası Yapılan Tezlerin Analizi”, GUJGEF, vol. 40, no. 3, pp. 1219–1242, 2020, doi: 10.17152/gefad.797451.
ISNAD Çırak, Adnan. “Sosyal Bilgilerde Tarih Ile İlgili Konuların Öğretimi Üzerine 1999-2019 Yılları Arası Yapılan Tezlerin Analizi”. Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi 40/3 (November 2020), 1219-1242. https://doi.org/10.17152/gefad.797451.
JAMA Çırak A. Sosyal Bilgilerde Tarih ile İlgili Konuların Öğretimi Üzerine 1999-2019 Yılları Arası Yapılan Tezlerin Analizi. GUJGEF. 2020;40:1219–1242.
MLA Çırak, Adnan. “Sosyal Bilgilerde Tarih Ile İlgili Konuların Öğretimi Üzerine 1999-2019 Yılları Arası Yapılan Tezlerin Analizi”. Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, vol. 40, no. 3, 2020, pp. 1219-42, doi:10.17152/gefad.797451.
Vancouver Çırak A. Sosyal Bilgilerde Tarih ile İlgili Konuların Öğretimi Üzerine 1999-2019 Yılları Arası Yapılan Tezlerin Analizi. GUJGEF. 2020;40(3):1219-42.