In this study, the effects biology self-efficacy and self-efficacy beliefs for teaching profession towards the attitudes on teaching profession of students studying in the department of biology and the department of biology teaching were investigated. The sample of the study, which was carried out through descriptive scan method of scanning the relational model, consisted of total 469 students enrolled in the department of biology and the biology education. As the tools of gathering data, biology self-efficacy scale, self-efficacy scale for the teaching profession and the attitude scale for the teaching profession were used. SPSS-15 package program was used to analyze the data obtained from the scales and the frequency distribution and simple linear regression analysis were performed. At the end of the study, it was observed that the attitude scale towards the teaching profession scores of the students in biology and biology education department have normal distribution. However, the regression coefficients of biology self-efficacy and self-efficacy beliefs for teaching profession were found to be higher for the students in biology education department when compared to the students in biology department.
Biology Self-Efficacy Self-Efficacy towards Teaching Profession Attitude towards Teaching Profession
Bu çalışmada biyoloji bölümü ile biyoloji eğitimi anabilim dalında öğrenim gören öğrencilerin biyoloji öz-yeterlik ve öğretmenlik mesleğine yönelik öz-yeterlik inançlarının öğretmenlik mesleğine yönelik tutumlarına etkisi incelenmiştir. Betimsel tarama modeli ilişkisel tarama yöntemi ile yapılan çalışmanın örneklemini biyoloji bölümü ve biyoloji eğitimi anabilim dalına kayıtlı toplam 469 öğrenci oluşturmuştur. Çalışmada veri toplama aracı olarak biyoloji öz-yeterlik ölçeği, öğretmenlik mesleğine yönelik öz-yeterlik ölçeği ve öğretmenlik mesleğine yönelik tutum ölçeği kullanılmıştır. Ölçeklerden elde edilen verilerin analizinde SPSS-15 paket programı kullanılmış ve başlıca yüzde frekans dağılımı, basit doğrusal regresyon analizi yapılmıştır. Çalışma sonunda biyoloji bölümü ve biyoloji eğitimi öğrencilerinin öğretmenlik mesleğine yönelik tutum ölçeğinin genelinden aldıkları puanların normal dağılıma sahip olduğu, biyoloji öz-yeterlik inancı ile öğretmenlik mesleğine yönelik öz-yeterlik inancı değişkenlerinin regresyon katsayısının biyoloji eğitimi öğrencilerinde yüksek, biyoloji bölümü öğrencilerinde ise düşük olduğu tespit edilmiştir.
Biyoloji Öz-Yeterlik Öğretmenlik Mesleğine Yönelik Öz-Yeterlik Öğretmenlik Mesleğine Yönelik Tutum
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | November 21, 2014 |
Published in Issue | Year 2014 Volume: 34 Issue: 1 |