One of the most important purposes of environmental education is to build environmental awareness and transform environmental awareness to behavior. In particular, it is important to integrate environmental behaviors in teacher education programme. The purpose of this study was investigated in-service and pre-service science teachers\' behaviors toward environment and their behaviors according to demographic variables. In this study descriptive survey model was used. As data collection tool, “Environmental Behavior Scale which was developed by Kışoğlu (2009) was used. After data collection for the purpose of the study, pre-service teachers\' and in-service teachers\' behaviors toward was compared and in light of results obtained from this study, some implications for education and further studies are made.
Çevre eğitiminde en önemli unsurlardan biri bireylerde olumlu çevre bilinci oluşturmak ve bunu davranışa dönüştürmektir. Eğitim öğretim ortamlarında çevre eğitimine önem verilmesi, özellikle öğretmen yetiştirme programlarına çevrenin entegre edilmesi büyük önem taşımaktadır. Bu çalışmanın amacı fen ve teknoloji öğretmenleri ve fen ve teknoloji öğretmen adaylarının çevreye yönelik davranışlarını farklı demografik değişkenlere göre incelemektir. Yapılan çalışma tarama modelinde bir çalışmadır. Veri toplama aracı olarak Kışoğlu (2009) tarafından geliştirilen ‘‘Çevresel Davranış Ölçeği\'\' kullanılmıştır. Çalışmanın amacına yönelik veriler toplandıktan sonra öğretmen ve öğretmen adaylarının çevreye yönelik davranışları karşılaştırılmış, elde edilen bulgulara doğrultusunda yapılacak araştırmalara bazı önerilerde bulunulmuştur.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | September 1, 2012 |
Published in Issue | Year 2012 Volume: 32 Issue: 3 |