In this study, it is aimed at determining the ability of using proverbs, attitudes and views of the teacher candidates who are studying in the department of the Turkish teaching at Çanakkale Onsekiz Mart University. For this purpose, a survey which is composed of 17 questions has been applied to 355 teacher candidates in spring semester of the academic year of 2010-11. The datas have been analyzed with descriptive statistical techniques according to the programme of SPSS 15.0. There are several results of the study. Most of the teacher candidates do not use the proverbs frequently in their daily lifes and that usage is generally displayed in a circle of friends. On the other hand, the teacher candidates are aware of the positive effect of using proverbs on expressing themselves. It has been also observed that they meet the proverbs in the conversations of friends or family, however, they do not use the proverbs in the classroom.
Bu çalışmada; Çanakkale Onsekiz Mart Üniversitesi Eğitim Fakültesi Türkçe Öğretmenliği bölümünde öğrenim gören öğretmen adaylarının atasözlerini kullanma, tutum ve görüşleri belirlenmeye çalışılmıştır. Bu amaçla, 2010-2011 eğitim-öğretim yılı bahar döneminde Türkçe öğretmenliği bölümünde öğrenim gören 355 öğretmen adayına 17 sorudan oluşan anket uygulanmış, veriler SPSS 15.0 programıyla analiz edilerek betimsel istatistik yöntemlerle açıklanmıştır. Araştırma sonucunda, öğretmen adaylarının büyük çoğunluğunun atasözlerini günlük hayatlarında çok az ve genellikle arkadaş ortamlarında kullandıkları, atasözü kullanmanın sosyal hayata ve kendilerini doğru bir biçimde ifade etmelerine olumlu etkisini kabul ettikleri, atasözleriyle aile ve arkadaş ortamlarında karşılaştıkları, atasözleri ve deyimler sözlüğünü derslere götürmedikleri ve atasözlerini konuşurken daha sık tercih etikleri anlaşılmıştır.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | June 1, 2012 |
Published in Issue | Year 2012 Volume: 32 Issue: 2 |