BibTex RIS Cite

A Study of the Biology Questions in the 6th Grade Science and Technology Test of the Level Assessment Examination Based on the Revised Taxonomy

Year 2011, Volume: 31 Issue: 3, 727 - 742, 01.09.2011

Abstract

This paper aims to study and compare the biology questions in the sixth grade Science and Technology Tests of the Level Assessment Examinations (SBS) administered in 2008 and 2009 based on the knowledge and cognitive process dimensions of the Revised Taxonomy. The study looked at a total of ten biology questions, five in 2008 and five in 2009. Three doctoral and three master's students worked independently on the classification of the questions according to the Revised Taxonomy, as required by the internal validity of the research. Upon completion of the classification, the assessment results were examined by an education specialist and the data were found to be 90% consistent. The questions were evaluated according to the knowledge and cognitive process dimensions of the Revised Taxonomy and were placed in the two dimensional taxonomy tables. The study findings reveal that, as far as the cognitive process dimension goes, the biology questions remain at the level of remember and unders

References

  • Airasian, P. W. & Miranda, H. (2002). The Role of Assessment in the Revised Taxonomy. Theory İnto Practice, 41(4), 249-254.
  • Akpınar, E. (2003). Ortaöğretim Coğrafya Dersleri Yazılı Sınav Sorularının Bilişsel Düzeyleri. Erzincan Eğitim Fakültesi Dergisi, 5(1), 13-21
  • Anderson, L.W. (Ed.), Krathwohl, D.R. (Ed.), Airasian, P.W., Cruikshank, K.A., Mayer, R.E., Pintrich, P.R., Raths, J., Wittrock, M.C. (2001). A Taxonomy for Learning, Teaching, and Assessing: A revision of Bloom’s Taxonomy of Educational Objectives (Complete edition). New York: Longman.
  • Aydemir, Y. ve Çiftçi, Ö. (2008). Edebiyat Öğretmeni Adaylarının Soru Sorma Becerileri Üzerine Bir Araştırma (Gazi Üniversitesi Eğitim Fakültesi Örneği). Yüzüncü Yıl Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, V(II), 103-115.
  • Bloom, B.S. (Ed.), Engelhart, M.D., Furst, E.J., Hill, W.H., Krathwohl, D.R. (1956). Taxonomy of Educational Objectives: The Classification of Educational Goals. Handbook 1: Cognitive Domain. New York: David McKay.
  • Haladyna, T. M. (2004). Developing and Validating Multiple-Choice Test Items (Third ed.). London: Lawrence Erlbaum Associates Publishers.
  • Koray, Ö., Altunçekiç, A. ve Yaman, S. (2005). Fen Bilgisi Öğretmen Adaylarının Soru Sorma Becerilerinin Bloom Taksonomisine Göre Değerlendirilmesi. Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 17, 33-39. Pamukkale
  • Köğce, D. ve Baki, A. (2009). Farklı Türdeki Liselerin Matematik Sınavlarında Sorulan Soruların Bloom Taksonomisine Göre Karşılaştırılması. Kastamonu Eğitim Dergisi, 17(2), 557-574.
  • Krathwohl, D. R. (2002). A Revision of Bloom’s Taxonomy: An Overview. Theory İnto Practice, 41(4), 212-218.
  • MEB (Milli Eğitim Bakanlığı). (2006). İlköğretim Fen ve Teknoloji Dersi (6, 7 ve 8. sınıflar ) Öğretim Programı. Ankara
  • Tan, Ş. (2006). Öğretimi Planlama ve Değerlendirme (Geliştirilmiş 10. Baskı). Ankara: Pegem A Yayıncılık.
  • Webb, L. C., Cizek, G. J.& Kalohn, J. C., (1993). The Use of Cognitive Taxonomies in Licensure and Certification Test Development : Reasonable or Customary?. Paper Presented at the Annual Meeting of the American Educational Research Association. Atlanta.
  • Yüksel, S. (2007). Bilişsel Alanın Sınıflamasında (Taksonomi) Yeni Gelişmeler ve Sınıflamalar. Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 5(3), 479-509.
  • Zimmaro, D. M. (2004). Writing Good Multiple-Choice Exams. Measurement and Evaluation Center. The University of Texas. Austin. Retrieved on 02-October2009, at URL: www.utexas.edu/academic/mec/research/pdf/writingmcexamshandout.pdf

Seviye Belirleme Sınavı 6. Sınıf Fen ve Teknoloji Testinde Çıkan Biyoloji Sorularının Revize Edilmiş Taksonomiye Göre İncelenmesi

Year 2011, Volume: 31 Issue: 3, 727 - 742, 01.09.2011

Abstract

A Study of the Biology Questions in the 6th Grade Science and Technology Test of the Level Assessment Examination Based on the Revised Taxonomy

References

  • Airasian, P. W. & Miranda, H. (2002). The Role of Assessment in the Revised Taxonomy. Theory İnto Practice, 41(4), 249-254.
  • Akpınar, E. (2003). Ortaöğretim Coğrafya Dersleri Yazılı Sınav Sorularının Bilişsel Düzeyleri. Erzincan Eğitim Fakültesi Dergisi, 5(1), 13-21
  • Anderson, L.W. (Ed.), Krathwohl, D.R. (Ed.), Airasian, P.W., Cruikshank, K.A., Mayer, R.E., Pintrich, P.R., Raths, J., Wittrock, M.C. (2001). A Taxonomy for Learning, Teaching, and Assessing: A revision of Bloom’s Taxonomy of Educational Objectives (Complete edition). New York: Longman.
  • Aydemir, Y. ve Çiftçi, Ö. (2008). Edebiyat Öğretmeni Adaylarının Soru Sorma Becerileri Üzerine Bir Araştırma (Gazi Üniversitesi Eğitim Fakültesi Örneği). Yüzüncü Yıl Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, V(II), 103-115.
  • Bloom, B.S. (Ed.), Engelhart, M.D., Furst, E.J., Hill, W.H., Krathwohl, D.R. (1956). Taxonomy of Educational Objectives: The Classification of Educational Goals. Handbook 1: Cognitive Domain. New York: David McKay.
  • Haladyna, T. M. (2004). Developing and Validating Multiple-Choice Test Items (Third ed.). London: Lawrence Erlbaum Associates Publishers.
  • Koray, Ö., Altunçekiç, A. ve Yaman, S. (2005). Fen Bilgisi Öğretmen Adaylarının Soru Sorma Becerilerinin Bloom Taksonomisine Göre Değerlendirilmesi. Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 17, 33-39. Pamukkale
  • Köğce, D. ve Baki, A. (2009). Farklı Türdeki Liselerin Matematik Sınavlarında Sorulan Soruların Bloom Taksonomisine Göre Karşılaştırılması. Kastamonu Eğitim Dergisi, 17(2), 557-574.
  • Krathwohl, D. R. (2002). A Revision of Bloom’s Taxonomy: An Overview. Theory İnto Practice, 41(4), 212-218.
  • MEB (Milli Eğitim Bakanlığı). (2006). İlköğretim Fen ve Teknoloji Dersi (6, 7 ve 8. sınıflar ) Öğretim Programı. Ankara
  • Tan, Ş. (2006). Öğretimi Planlama ve Değerlendirme (Geliştirilmiş 10. Baskı). Ankara: Pegem A Yayıncılık.
  • Webb, L. C., Cizek, G. J.& Kalohn, J. C., (1993). The Use of Cognitive Taxonomies in Licensure and Certification Test Development : Reasonable or Customary?. Paper Presented at the Annual Meeting of the American Educational Research Association. Atlanta.
  • Yüksel, S. (2007). Bilişsel Alanın Sınıflamasında (Taksonomi) Yeni Gelişmeler ve Sınıflamalar. Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 5(3), 479-509.
  • Zimmaro, D. M. (2004). Writing Good Multiple-Choice Exams. Measurement and Evaluation Center. The University of Texas. Austin. Retrieved on 02-October2009, at URL: www.utexas.edu/academic/mec/research/pdf/writingmcexamshandout.pdf
There are 14 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Journal Section Articles
Authors

Melike Özer Keskin This is me

Solmaz Aydın This is me

Publication Date September 1, 2011
Published in Issue Year 2011 Volume: 31 Issue: 3

Cite

APA Keskin, M. Ö., & Aydın, S. (2011). Seviye Belirleme Sınavı 6. Sınıf Fen ve Teknoloji Testinde Çıkan Biyoloji Sorularının Revize Edilmiş Taksonomiye Göre İncelenmesi. Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 31(3), 727-742.
AMA Keskin MÖ, Aydın S. Seviye Belirleme Sınavı 6. Sınıf Fen ve Teknoloji Testinde Çıkan Biyoloji Sorularının Revize Edilmiş Taksonomiye Göre İncelenmesi. GEFAD. September 2011;31(3):727-742.
Chicago Keskin, Melike Özer, and Solmaz Aydın. “Seviye Belirleme Sınavı 6. Sınıf Fen Ve Teknoloji Testinde Çıkan Biyoloji Sorularının Revize Edilmiş Taksonomiye Göre İncelenmesi”. Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi 31, no. 3 (September 2011): 727-42.
EndNote Keskin MÖ, Aydın S (September 1, 2011) Seviye Belirleme Sınavı 6. Sınıf Fen ve Teknoloji Testinde Çıkan Biyoloji Sorularının Revize Edilmiş Taksonomiye Göre İncelenmesi. Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi 31 3 727–742.
IEEE M. Ö. Keskin and S. Aydın, “Seviye Belirleme Sınavı 6. Sınıf Fen ve Teknoloji Testinde Çıkan Biyoloji Sorularının Revize Edilmiş Taksonomiye Göre İncelenmesi”, GEFAD, vol. 31, no. 3, pp. 727–742, 2011.
ISNAD Keskin, Melike Özer - Aydın, Solmaz. “Seviye Belirleme Sınavı 6. Sınıf Fen Ve Teknoloji Testinde Çıkan Biyoloji Sorularının Revize Edilmiş Taksonomiye Göre İncelenmesi”. Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi 31/3 (September 2011), 727-742.
JAMA Keskin MÖ, Aydın S. Seviye Belirleme Sınavı 6. Sınıf Fen ve Teknoloji Testinde Çıkan Biyoloji Sorularının Revize Edilmiş Taksonomiye Göre İncelenmesi. GEFAD. 2011;31:727–742.
MLA Keskin, Melike Özer and Solmaz Aydın. “Seviye Belirleme Sınavı 6. Sınıf Fen Ve Teknoloji Testinde Çıkan Biyoloji Sorularının Revize Edilmiş Taksonomiye Göre İncelenmesi”. Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, vol. 31, no. 3, 2011, pp. 727-42.
Vancouver Keskin MÖ, Aydın S. Seviye Belirleme Sınavı 6. Sınıf Fen ve Teknoloji Testinde Çıkan Biyoloji Sorularının Revize Edilmiş Taksonomiye Göre İncelenmesi. GEFAD. 2011;31(3):727-42.