The aim of the study is to examine whether the levels of students' mathematics achievement and anxiety predict their geography success in primary school and social sciences teaching programs. Predictive correlation research design was used in the study. The study included 145 randomly selected sophomore students who taught in both primary school and in social studies teaching programs of education faculty in a university, in the academic year 2010-2011. The study took place in the eastern Anatolia region of Turkey. Both qualitative and quantitative data analysis indicate that there are significant correlations between mathematics achievement and mathematics anxiety, on the one hand, and geography achievement, on the other. Both mathematics achievement and mathematics anxiety are significant factors in successful geography achievement, and these factors explain about one-fourth of the total variance
Çalışmanın amacı, ilköğretim sosyal bilgiler ve sınıf öğretmenliği programlarındaki öğrencilerin matematik başarı ve matematik kaygı düzeylerinin coğrafya başarısını yordayıp yordamadığını araştırmaktır. Çalışmada yordayıcı ilişkisel (korelasyonel) araştırma modeli kullanılmıştır. Çalışma grubu, Doğu Anadolu bölgesinin nüfus açısından orta ölçekli bir ilinde bulunan üniversitedeki eğitim fakültesinin ilköğretim sınıf öğretmenliği ve sosyal bilgiler öğretmenliği programlarında 2010-2011 eğitim öğretim yılında öğrenim görenlerden rastgele seçilmiş 145 ikinci sınıf öğrencisinden oluşmaktadır. Hem nitel hem de nicel verilerin analiz sonuçlarına göre matematik başarı ve kaygısı ile coğrafya başarısı arasında anlamlı bir ilişki vardır. Matematik başarısı ve kaygısı, coğrafya başarısının anlamlı birer açıklayıcısı olduğu görülmüştür. Buna göre toplam coğrafya başarısının yaklaşık dörtte biri matematik başarı ve kaygısıyla açıklanabilir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | June 1, 2011 |
Published in Issue | Year 2011 Volume: 31 Issue: 2 |