The aim of this research is to determine the perception ability of the candidates of Turkish-Language Teachers about features found in child's books. General scanning model is used in the research. With this aim, features found in child's books are asked for writing to 108 candidates of Turkish-Language Teachers having taken the lesson of child's literature in the department of Turkish-Language Teaching of Education Faculty in Mustafa Kemal University. The findings obtained from the candidates of teachers are evaluated according to the Scale of Features Found in Child's Books. According to the results, candidates of Turkish-Language Teachers have a capacity over the average about features found on the coverage of child's books. However, the candidates are determined not to have enough capacity about the features of content, language and expression.
Bu araştırmanın amacı Türkçe öğretmeni adaylarının çocuk kitaplarında bulunması gereken özellikleri algılama durumlarını belirlemektir. Araştırmada genel tarama modeli kullanılmıştır. Bu amaçla Mustafa Kemal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Türkçe Öğretmenliği Bölümünde Çocuk Edebiyatı dersini almış olan 108 Türkçe öğretmeni adayından çocuk kitaplarında bulunması gereken özellikleri yazmaları istenmiştir. Öğretmen adaylarından elde edilen bulgular Çocuk Kitaplarında Bulunması Gereken Özellikler Ölçeğine göre değerlendirilmiştir. Elde edilen sonuçlara göre Türkçe öğretmeni adayları çocuk kitaplarının dış yapısında bulunması gereken özellikler konusunda ortalamanın üzerinde bir bilgi düzeyine sahiptir. Öğretmen adaylarının içerik ile dil ve anlatım özellikleri açısından ise yeterli bilgi düzeyine sahip olmadıkları tespit edilmiştir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | June 1, 2011 |
Published in Issue | Year 2011 Volume: 31 Issue: 2 |