The goal of this paper is to review the literature on private speech, which is an important reflection of Vygostky\'s Cultural Historical Theory commonly observed in preschool children, and to clarify practical areas in which related theories can be applied in educational as well as daily settings. The paper starts by defining the concepts of language and speech, followed by their interpretation according to Vygotsky\'s views. Subsequently, private speech behaviors are described, followed by their classification, development and reasons as well as related views from Piaget and Vygotsky. Finally, examples are presented on how private speech is reflected in everyday life in order to promote private speech in preschool children.
Bu makalenin amacı, Vygotsky\'nin geliştirdiği Kültürel Tarihsel Teori\'nin okul öncesi dönemde sıklıkla görülen önemli yansımalarından olan kendine yönelik konuşma (private speech) davranışı hakkında literatürdeki görüşleri ortaya koyarak, eğitimde ve günlük yaşamda kullanılabileceği alanları açıklığa kavuşturmaktır. Makalede öncelikle dil ve konuşma kavramları tanımlanmış ve bu kavramlar Vygotsky\'nin bakış açısına göre açıklanmıştır. Sonrasında, kendine yönelik konuşma davranışı, çeşitleri ve oluşum süreci ile hizmet ettiği amaçlar tanıtılmış ve Piaget ile Vygotsky\'nin kendine yönelik konuşma davranışı hakkındaki farklılıkları sunulmuştur. Son olarak kendine yönelik konuşmanın günlük yaşamdaki uygulamalarıyla ilgili örnekler verilerek okul öncesi dönemde bu tür konuşmayı teşvik etmek amacıyla öğ
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | September 1, 2010 |
Published in Issue | Year 2010 Volume: 30 Issue: 3 |