The purpose of this study is to understand the effects of group solution-focused brief therapy in the treatment of the second grade level elementary students\' problem solving abilities, exam anxiety and aggressive tendencies. The sample of study consisted of second grade-level elementary students who had been called as aggressive tendencies, problem solving abilities and exam anxiety, experiment group and the control group studying in two different schools in Yenimahalle of Ankara between the years of 2006 and 2007 academic term.. Solution-focused short therapy was used with the students in experiment group in seven weeks but students in control group did not participate any therapy. Therapy groups had been chosen from the students with aggressive tendency, insufficient problem solving ability and exam anxiety. The tests were used related with problems as pre, post and follow-up test. According to this studying of findings: It has
Araştırmada ilköğretim ikinci kademe öğrencilerinin sınav kaygılarının, saldırganlık eğilimlerinin ve problem çözme becerilerindeki yetersizliklerin sağaltımında grupla çözüm odaklı kısa terapinin etkilerini ortaya koymak amaçlanmıştır. Çalışma 2006-2007 öğretim yılında Ankara\'nın Yenimahalle ilçesinde iki ilköğretim okulunun 2. kademesinde öğrenim gören, sınav kaygısı, saldırganlık eğilimi ve problem çözme becerilerinde yetersizlik yaşayan, deney ve kontrol grubu şeklinde ayrılmış öğrenciler üzerinde gerçekleştirilmiştir. Deney gruplarına 7 hafta grupla çözüm odaklı kısa terapi uygulanmış, kontrol gruplarına ise bu süreçte herhangi bir işlem yapılmamıştır. İlgili problem alanlarına göre ölçekler öntest, sontest ve izleme testi şeklinde uygulanmıştır. Araştırma bulgularına göre;
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | June 1, 2010 |
Published in Issue | Year 2010 Volume: 30 Issue: 2 |