The purpose of this study is to examined whether general, social and academic adjustments to the university of Gazi Educational Faculty students differed with respect to their psychological hardiness level, gender, grade, hang out before entering university, residence (home, dormitory). The study group consisted of 677(392 female, 279 male, 6 students did not identify their genders) students from several departments of Gazi Educational Faculty. Research questions analyzed with multivariate analysis of variance (MANOVA). The results of this study indicated that total adjustment scores of students\' who have a middle psychological hardiness level higher than have a low psychological hardiness level. Academic adjustment scores of students\' who have a high and middle psychological hardiness level higher than have a low psychological hardiness level. It is founded that adjustment to university scores of male are higher than the females. The findings of the study were discussed
Bu araştırmanın amacı Gazi Üniversitesi, Gazi Eğitim Fakültesi öğrencilerinin üniversiteye genel, sosyal ve akademik uyumlarının psikolojik dayanıklılık düzeylerine, cinsiyete, sınıf düzeyine, üniversiteye girmeden önceki yaşanılan yere ve yaşanılan ortama göre fark gösterip göstermediğini incelemektir. Araştırmaya Gazi Eğitim Fakültesi\'nin çeşitli bölümlerinden 677(392 kız, 279 erkek, 6 cinsiyet belirtmeyen) öğrenci katılmıştır. Araştırmanın verileri tek yönlü çok değişkenli varyans analizi (MANOVA) yöntemiyle analiz edilmiştir. Bu araştırmanın sonuçları, orta düzeyde psikolojik dayanıklılığa sahip olan öğrencilerin genel uyum puanlarının düşük düzeyde psikolojik dayanıklılığa sahip olanlarınkinden daha yüksek olduğunu göstermiştir. Orta ve yüksek düzeyde psikolojik dayanıklılığa sahip olan öğrencilerin akademik uyu
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | June 1, 2010 |
Published in Issue | Year 2010 Volume: 30 Issue: 2 |