Aim of this study is to determine primary education inspectors\' views regarding personal and professional values and professional development competencies of primary school teachers. These competencies within general workframe proficiencies were imposed by Ministry of National Education in 2008. This research was done in a survey model. The samples of the research consist of 96 inspectors who works for Ankara Directorate of National Education. A questionnaire form that had 73 items was used in collecting the data. Data were analyzed by using mean, standard deviation and t test. It was found that the primary education inspectors consider a medium level of competencies of the teachers for every dimension. According to the obtained results from this study, some suggestions are presented.
Bu çalışmanın amacı, Milli Eğitim Bakanlığınca 2008 yılında kabul edilen Öğretmenlik Mesleği Genel Yeterlikleri kapsamındaki Kişisel ve Mesleki Değerler-Mesleki Gelişim alt yeterliklerine ilişkin olarak ilköğretim okulu öğretmenlerinin ne düzeyde bulunduklarını ilköğretim müfettişlerinin görüşleriyle belirlemektir. Araştırmanın örneklemini Ankara Milli Eğitim Müdürlüğünde çalışan 96 müfettiş oluşturmaktadır. Taramaya dayalı betimsel yöntem kullanılan araştırmanın anketinde öğretmenlerin kişisel ve mesleki değerleri ile mesleki gelişimlerine yönelik 73 madde bulunmaktadır. Verilerin analizinde ortalama, standart sapma ve t testi kullanılmıştır. Analiz sonucunda ilköğretim müfettişlerinin öğretmen yeterliklerine yönelik görüşlerinin orta düzeyde olduğu belirlenmiş ve elde edilen bulgular kapsamında öneriler sunulmuştur.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | June 1, 2010 |
Published in Issue | Year 2010 Volume: 30 Issue: 2 |