BibTex RIS Cite

The Interaction of Mathematics and Game

Year 2008, Volume: 28 Issue: 3, 75 - 98, 01.09.2008

Abstract

Although it is difficult to define the role of playing games in an individual\'s life, it is impossible to deny its importance. This situation is mentioned many times by psychologists and sociologists. It is possible to form a relation between game and mathematics. And this relation is formed in wider areas and under more subtitles than one can imagine. Instead of trying to explain the students the importance, the beauty and the wonder of mathematics by telling them or making them read or write about it, it will be much better to show them this interaction and the subjects coming out of it and so to lead them to research into these subjects. With this aim in mind, in this research the interaction between the concepts of game and mathematics were approaches from the writer\'s perspective. In the first sectiOyun, Matematik ve Oyun Etkileşimi, Eğitsel Matematik OyunuGame, Interaction between mathematics and game, Educational mathematical games Tam Metin Arşiv Yıl :2014 Cilt :34 No:2Yıl :2014 Cilt :34 No:1Yıl :2013 Cilt :33 No:3Yıl :2013 Cilt :33 No:2Yıl :2013 Cilt :33 No:1Yıl :2012 Cilt :32 No:3Yıl :2012 Cilt :32 No:2Yıl :2012 Cilt :32 No:1Yıl :2011 Cilt :31 No:3Yıl :2011 Cilt :31 No:2Yıl :2011 Cilt :31 No:1Yıl :2010 Cilt :30 No:3Yıl :2010 Cilt :30 No:2Yıl :2010 Cilt :30 No:1Yıl :2009 Cilt :29 No:3Yıl :2009 Cilt :29 No:2Yıl :2009 Cilt :29 No:1Yıl :2008 Cilt :28 No:3Yıl :2008 Cilt :28 No:2Yıl :2008 Cilt :28 No:1Yıl :2007 Cilt :27 No:3Yıl :2007 Cilt :27 No:2Yıl :2007 Cilt :27 No:1Yıl :2006 Cilt :26 No:3Yıl :2006 Cilt :26 No:2Yıl :2006 Cilt :26 No:1Yıl :2005 Cilt :25 No:3Yıl :2005 Cilt :25 No:2Yıl :2005 Cilt :25 No:1Yıl :2004 Cilt :24 No:3Yıl :2004 Cilt :24 No:2Yıl :2004 Cilt :24 No:1Yıl :2003 Cilt :23 No:3Yıl :2003 Cilt :23 No:2Yıl :2003 Cilt :23 No:1Yıl :2002 Cilt :22 No:3Yıl :2002 Cilt :22 No:2Yıl :2002 Cilt :22 No:1Yıl :2001 Cilt :21 No:3Yıl :2001 Cilt :21 No:2Yıl :2001 Cilt :21 No:1

References

  • Açıkgöz, K. Ü. (2003). Aktif Öğrenme. İzmir: Eğitim Dünyası Yayınları, 6. Basım.
  • Akpınar, Y. (1999). Bilgisayar Destekli Öğretim ve Uygulamalar. Ankara: Anı Yayıcılık.
  • Barta, J. & Schaelling, D. (1998). Games We Play: Connecting Mathematics And Culture In The Classroom. Teaching Children Mathematics, vol 4, Issue 7, [388- 394].
  • Chernyak, Y. B. & Rose, R. M. (1996). Bil Bakalım Bilim ve Matematik Bulmacaları.(Çev. Hatun Özgür) İstanbul: Sarmal Yayınları, 1. Basım.
  • Davıs, P. J. & Hersh, R. (2002). Matematiğin Seyir Defteri. (Çev. Ender Abadoğlu) Ankara: Doruk Yayıncılık
  • Demirel, Ö. (2001). Eğitim Sözlüğü, Ankara: Pegem A.Yayıncılık, 1.Baskı.
  • Depree, J. (2002). Exploring Functions: A Calculator Game. Mathematics Teacher, vol 95, Issue 6, [421].
  • Faulkner, D. (1995). Play, Self and The Social World, Blavkwell Puplishing, [231-287].
  • Guzman, de M. (1990, Ekim). The Role of Games and Puzzles in the Popularization of Mathematics. International Congress of Mathematicians in Kyoto. L'Enseignement Mathématique 36 (1990), 359-368.
  • Holton, D. (2001). On The Importance of Mathematical Play. International Journal of Mathematical Education in Science and Technology, vol 32, No 3, [401-415].
  • Morris, H. (2000). Universal Games From A to Z. Mathematics Teaching In The Middle School, vol 5, Issue 5, [300-306].
  • Nasar, S. (2002). Akıl Oyunları. (Çev. Petek Demir) İstanbul: Altın Kitaplar Yayınevi, 1.Basım.
  • Nesin, A. (2003). Matematik ve Korku. İstanbul Bilgi Üniversitesi Yayınları, 1. Basım.
  • Pappas, T. (2003). Yaşayan Matematik (Çev. Yıldız Silier) İstanbul: Doruk Yayınları.
  • Poyraz, H. (2003). Okul Öncesi Dönemde Oyun ve Oyuncak. Ankara: Anı Yayıncılık, 2. Baskı.
  • Randel, J. M. & Morris, B. A. (1992). The Effectiveness of Games for Educational Purposes: A Review of Recent Research., Simulation & Gaming, vol 23, Issue 3.
  • Sınger, D. G. & Sınger, J. L. (1998). Çocuklarda Yaratıcılığın Gelişimi. İstanbul: Gentaş Yayınları, 1. Basım.
  • Song, Z. (1993). Designing Game-Based Interactive Mathematics Learning Environments for Children. Master of Science, The Faculty of Gaduate Studies, Department of Computer Science, Shandong University.
  • Stallings, L. & Bullock, P. L. (1999). Juniper Gren. Mathematics Teaching in the Middle School, Vol. 4, Issue 7, [438-441].
  • Turgut, İ. (1998). Kaostaki Eğitim. İzmir: Anadolu Matbaacılık, 1. Basım.
  • Uğurel, I. (2003). Ortaöğretimde Oyunlar ve Etkinlikler ile Matematik Öğretimine İlişkin Öğretmen Adayları ve Öğretmenlerin Görüşleri. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi. D.E.Ü., Eğitim Bilimleri Enstitüsü, İzmir.
  • Umay, A. (2002). Öteki Matematik. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, Sayı: 23, [275-281].
  • Zülal, A. (2000). Oyun Oynamak Herkesin Hakkı. Bilim ve Teknik Dergisi, Tübitak Yayınları, Temmuz, Sayı. 393.
  • Wells, D. (1997). Matematiğin Gizli Dünyası. (Çev. Selçuk Alsan) İstanbul: Sarmal Yayınevi, 1. Baskı.
  • (2000). Beyin Olimpiyatları (New Age) Ana Dizisi, Zeka oyunları Kitapları Mantık ve Matematik Oyunları 2. İstanbul: Söz Yayınları, 1. Baskı.
  • INTERNET REFERANSLARI
  • Becta (2001, Ağustos). Computer Games in Education Project. <http://www.becta.org.uk/search.cfm> (2005, Nisan 5 de alınmıştır).
  • Birmingham City Council-Education Department. (2005). Mathematical Games, <http://atschool.eduweb.co.uk/ufa10/game1.htm> (2005, Mayıs 7 de alınmıştır).
  • Birmingham City Council-Education Department. (2005). Mathematical Games, <http://atschool.eduweb.co.uk/ufa10/game2.htm> (2005, Mayıs 7 de alınmıştır).
  • Centre for Teaching Mathematics, University of Plymouth (2001).
  • Mathematical Game from Around the World, df> (2005, Nisan 5 de alınmıştır)
  • Cleave Books, Teacher Resources on Line (2005, Nisan 15). Games in the Classroom. <http://www.projects.ex.ac.uk/trol/trol/gameclas.htm> (2005, Nisan 27 de alınmıştır).
  • Rubin, A.; Murray, M.; O’Neil, K. & Ashley, J. (1998, Eylül). What Kind of Educational Computer Games Would Girls Like?, presentation in AERA <http://www.terc.edu/mathequity/gw/html/MITpaper.html> (2005, Mayıs 12 de alınmıştır).
  • Yee, N. (2002, Mart). Facets: 5 Motivation Factors for Why People Play MMORPG’s. <http://www.nickyee.com/facets/home.html> (2004, Mayıs 18 de alınmıştır)

Matematik ve Oyun Etkileşimi

Year 2008, Volume: 28 Issue: 3, 75 - 98, 01.09.2008

Abstract

Bireyin yaşamında vazgeçilmez bir kavram olan oyunu tanımlamak güç olsa da önemini yadsımak mümkün değildir.. Bu durum pek çok psikolog ve sosyolog bilim adamınca da sık sık ifade edilmektedir. Bu denli önemli bir kavram olan oyunun matematik ile ilişkilendirilmesi de mümkündür. Hatta böyle bir çaba düşünülenden daha geniş bir alanda ve alt başlıkta yapılabilmektedir. Öğrencilere matematiğin gerekliliği, güzelliği ve muhteşemliğini anlatılarak, okutularak ya da yazdırarak kavratmaya çalışmak yerine söz konusu bu etkileşimi ve etkileşimden doğan konu alanlarını göstermek onlar üzerinde araştırmalar yapmalarını sağlamak kanımızca daha etkili bir yöntem olacaktır. İşte bu amaç çerçevesinde bu çalışmada oyun ve matematik kavramları arasındaki etkileşime yazAlthough it is difficult to define the role of playing games in an individual\'s life, it is impossible to deny its importance. This situation is mentioned many times by psychologists and sociologists. It is possible to form a relation between game and mathematics. And this relation is formed in wider areas and under more subtitles than one can imagine. Instead of trying to explain the students the importance, the beauty and the wonder of mathematics by telling them or making them read or write about it, it will be much better to show them this interaction and the subjects coming out of it and so to lead them to research into these subjects. With this aim in mind, in this research the interaction between the concepts of game and mathematics were approaches from the writer\'s perspective. In the first sectiOyun, Matematik ve Oyun Etkileşimi, Eğitsel Matematik OyunuGame, Interaction between mathematics and game, Educational mathematical games Tam Metin Arşiv Yıl :2014 Cilt :34 No:2Yıl :2014 Cilt :34 No:1Yıl :2013 Cilt :33 No:3Yıl :2013 Cilt :33 No:2Yıl :2013 Cilt :33 No:1Yıl :2012 Cilt :32 No:3Yıl :2012 Cilt :32 No:2Yıl :2012 Cilt :32 No:1Yıl :2011 Cilt :31 No:3Yıl :2011 Cilt :31 No:2Yıl :2011 Cilt :31 No:1Yıl :2010 Cilt :30 No:3Yıl :2010 Cilt :30 No:2Yıl :2010 Cilt :30 No:1Yıl :2009 Cilt :29 No:3Yıl :2009 Cilt :29 No:2Yıl :2009 Cilt :29 No:1Yıl :2008 Cilt :28 No:3Yıl :2008 Cilt :28 No:2Yıl :2008 Cilt :28 No:1Yıl :2007 Cilt :27 No:3Yıl :2007 Cilt :27 No:2Yıl :2007 Cilt :27 No:1Yıl :2006 Cilt :26 No:3Yıl :2006 Cilt :26 No:2Yıl :2006 Cilt :26 No:1Yıl :2005 Cilt :25 No:3Yıl :2005 Cilt :25 No:2Yıl :2005 Cilt :25 No:1Yıl :2004 Cilt :24 No:3Yıl :2004 Cilt :24 No:2Yıl :2004 Cilt :24 No:1Yıl :2003 Cilt :23 No:3Yıl :2003 Cilt :23 No:2Yıl :2003 Cilt :23 No:1Yıl :2002 Cilt :22 No:3Yıl :2002 Cilt :22 No:2Yıl :2002 Cilt :22 No:1Yıl :2001 Cilt :21 No:3Yıl :2001 Cilt :21 No:2Yıl :2001 Cilt :21 No:1

References

  • Açıkgöz, K. Ü. (2003). Aktif Öğrenme. İzmir: Eğitim Dünyası Yayınları, 6. Basım.
  • Akpınar, Y. (1999). Bilgisayar Destekli Öğretim ve Uygulamalar. Ankara: Anı Yayıcılık.
  • Barta, J. & Schaelling, D. (1998). Games We Play: Connecting Mathematics And Culture In The Classroom. Teaching Children Mathematics, vol 4, Issue 7, [388- 394].
  • Chernyak, Y. B. & Rose, R. M. (1996). Bil Bakalım Bilim ve Matematik Bulmacaları.(Çev. Hatun Özgür) İstanbul: Sarmal Yayınları, 1. Basım.
  • Davıs, P. J. & Hersh, R. (2002). Matematiğin Seyir Defteri. (Çev. Ender Abadoğlu) Ankara: Doruk Yayıncılık
  • Demirel, Ö. (2001). Eğitim Sözlüğü, Ankara: Pegem A.Yayıncılık, 1.Baskı.
  • Depree, J. (2002). Exploring Functions: A Calculator Game. Mathematics Teacher, vol 95, Issue 6, [421].
  • Faulkner, D. (1995). Play, Self and The Social World, Blavkwell Puplishing, [231-287].
  • Guzman, de M. (1990, Ekim). The Role of Games and Puzzles in the Popularization of Mathematics. International Congress of Mathematicians in Kyoto. L'Enseignement Mathématique 36 (1990), 359-368.
  • Holton, D. (2001). On The Importance of Mathematical Play. International Journal of Mathematical Education in Science and Technology, vol 32, No 3, [401-415].
  • Morris, H. (2000). Universal Games From A to Z. Mathematics Teaching In The Middle School, vol 5, Issue 5, [300-306].
  • Nasar, S. (2002). Akıl Oyunları. (Çev. Petek Demir) İstanbul: Altın Kitaplar Yayınevi, 1.Basım.
  • Nesin, A. (2003). Matematik ve Korku. İstanbul Bilgi Üniversitesi Yayınları, 1. Basım.
  • Pappas, T. (2003). Yaşayan Matematik (Çev. Yıldız Silier) İstanbul: Doruk Yayınları.
  • Poyraz, H. (2003). Okul Öncesi Dönemde Oyun ve Oyuncak. Ankara: Anı Yayıncılık, 2. Baskı.
  • Randel, J. M. & Morris, B. A. (1992). The Effectiveness of Games for Educational Purposes: A Review of Recent Research., Simulation & Gaming, vol 23, Issue 3.
  • Sınger, D. G. & Sınger, J. L. (1998). Çocuklarda Yaratıcılığın Gelişimi. İstanbul: Gentaş Yayınları, 1. Basım.
  • Song, Z. (1993). Designing Game-Based Interactive Mathematics Learning Environments for Children. Master of Science, The Faculty of Gaduate Studies, Department of Computer Science, Shandong University.
  • Stallings, L. & Bullock, P. L. (1999). Juniper Gren. Mathematics Teaching in the Middle School, Vol. 4, Issue 7, [438-441].
  • Turgut, İ. (1998). Kaostaki Eğitim. İzmir: Anadolu Matbaacılık, 1. Basım.
  • Uğurel, I. (2003). Ortaöğretimde Oyunlar ve Etkinlikler ile Matematik Öğretimine İlişkin Öğretmen Adayları ve Öğretmenlerin Görüşleri. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi. D.E.Ü., Eğitim Bilimleri Enstitüsü, İzmir.
  • Umay, A. (2002). Öteki Matematik. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, Sayı: 23, [275-281].
  • Zülal, A. (2000). Oyun Oynamak Herkesin Hakkı. Bilim ve Teknik Dergisi, Tübitak Yayınları, Temmuz, Sayı. 393.
  • Wells, D. (1997). Matematiğin Gizli Dünyası. (Çev. Selçuk Alsan) İstanbul: Sarmal Yayınevi, 1. Baskı.
  • (2000). Beyin Olimpiyatları (New Age) Ana Dizisi, Zeka oyunları Kitapları Mantık ve Matematik Oyunları 2. İstanbul: Söz Yayınları, 1. Baskı.
  • INTERNET REFERANSLARI
  • Becta (2001, Ağustos). Computer Games in Education Project. <http://www.becta.org.uk/search.cfm> (2005, Nisan 5 de alınmıştır).
  • Birmingham City Council-Education Department. (2005). Mathematical Games, <http://atschool.eduweb.co.uk/ufa10/game1.htm> (2005, Mayıs 7 de alınmıştır).
  • Birmingham City Council-Education Department. (2005). Mathematical Games, <http://atschool.eduweb.co.uk/ufa10/game2.htm> (2005, Mayıs 7 de alınmıştır).
  • Centre for Teaching Mathematics, University of Plymouth (2001).
  • Mathematical Game from Around the World, df> (2005, Nisan 5 de alınmıştır)
  • Cleave Books, Teacher Resources on Line (2005, Nisan 15). Games in the Classroom. <http://www.projects.ex.ac.uk/trol/trol/gameclas.htm> (2005, Nisan 27 de alınmıştır).
  • Rubin, A.; Murray, M.; O’Neil, K. & Ashley, J. (1998, Eylül). What Kind of Educational Computer Games Would Girls Like?, presentation in AERA <http://www.terc.edu/mathequity/gw/html/MITpaper.html> (2005, Mayıs 12 de alınmıştır).
  • Yee, N. (2002, Mart). Facets: 5 Motivation Factors for Why People Play MMORPG’s. <http://www.nickyee.com/facets/home.html> (2004, Mayıs 18 de alınmıştır)
There are 34 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Journal Section Articles
Authors

İşıkhan Uğurel This is me

Sevgi Moralı This is me

Publication Date September 1, 2008
Published in Issue Year 2008 Volume: 28 Issue: 3

Cite

APA Uğurel, İ., & Moralı, S. (2008). Matematik ve Oyun Etkileşimi. Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 28(3), 75-98.
AMA Uğurel İ, Moralı S. Matematik ve Oyun Etkileşimi. GEFAD. September 2008;28(3):75-98.
Chicago Uğurel, İşıkhan, and Sevgi Moralı. “Matematik Ve Oyun Etkileşimi”. Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi 28, no. 3 (September 2008): 75-98.
EndNote Uğurel İ, Moralı S (September 1, 2008) Matematik ve Oyun Etkileşimi. Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi 28 3 75–98.
IEEE İ. Uğurel and S. Moralı, “Matematik ve Oyun Etkileşimi”, GEFAD, vol. 28, no. 3, pp. 75–98, 2008.
ISNAD Uğurel, İşıkhan - Moralı, Sevgi. “Matematik Ve Oyun Etkileşimi”. Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi 28/3 (September 2008), 75-98.
JAMA Uğurel İ, Moralı S. Matematik ve Oyun Etkileşimi. GEFAD. 2008;28:75–98.
MLA Uğurel, İşıkhan and Sevgi Moralı. “Matematik Ve Oyun Etkileşimi”. Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, vol. 28, no. 3, 2008, pp. 75-98.
Vancouver Uğurel İ, Moralı S. Matematik ve Oyun Etkileşimi. GEFAD. 2008;28(3):75-98.