BibTex RIS Cite

Investigating Preservice Computer Teachers Attitudes Towards Distance Learning Regarding Various Variables

Year 2008, Volume: 28 Issue: 3, 125 - 145, 01.09.2008

Abstract

This study aimed at investigating attitudes towards distance learning (ATDL) of junior and senior students at Computer Education and Instructional Technologies (CEIT) according to gender, grade level, participation in a distance learning course, experience in using computer, perceived computer competency and learning styles. Data collection tools included demographics form, Kolb\'s Learning Style Inventory, The Scale of ATDL. Findings indicated that ATDL scores were significiantly unrelated with gender and grade level. Previous participation to any distance learning course, experience in using computers and perceived computer competency significantly effect ATDL. Regarding LSI, 69.2% of them are convergers with the highest ATDL score. However, ATDL was found to be significantly unrelated with their LS.

References

  • Akça, Ö. (2006). SAÜ Uzaktan Eğitim Öğrencilerinin İletişim Engelleri İle İlgili Öğrenci Görüşleri. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Sakarya Üniversitesi. Aşkar, P. ve Akkoyunlu, B. (1993). Kolb öğrenme biçemi envanteri. Eğitim ve Bilim, 87 (17), 37-47.
  • Ağır, F., Gür, H. ve Okçu, A. (2008). Özel okullarda ve devlet okullarında çalışan ilköğretim öğretmenlerinin uzaktan eğitime karşı tutumlarını belirlenmesi. http://ietc2008.home.anadolu.edu.tr/ietc2008/65.doc Babadoğan, C. (2000). Öğretim stili odaklı ders tasarımı geliştirme. Milli Eğitim Dergisi, 147, 61-63.
  • Belcheir, M.J. ve Cucek, M. (2002). Faculty perceptions of teaching distance education courses. Research Report. Boise State Üniversitesi.
  • Brinkerhoff, J. & Koroghlanian, C. M. (2005). Student computer skills and attitudes toward Internet-delivered instruction. Journal of Educational Computing Research, 32 (1), 27-56.
  • Büyüköztürk, Ş. (2002). Sosyal bilimler için veri analizi el kitabı: istatistik, araştırma deseni SPSS uygulamaları ve yorum. Ankara: Pegem Yayıncılık.
  • Chang, S.C. and Tung, F.C. (2008). An empirical investigation of students’ behavioural intentions to use the online learning course websites. British Journal of Educational Technology, 39 (1),71–83.
  • Dick, G.N., Case, T.,L. ve Burns, O. M. (2001, Aralık). Adopting distance education- what do the students think?, Proceeding of The International Academy for Informational Management (IAIM) Annual Conferance: International conferance on Informatics Education & Research (ICIER), 14-16 Aralık, New Orleans, LA.
  • Drennan, J., Kennedy, J. ve Pisarski, A. (2005). Factors Affecting Student Attitudes Toward Flexible Online Learning in Management Education. Journal of Educational Research, 98 (6), 331-338.
  • Erden, M. (2007). Eğitim Bilimlerine Giriş. Ankara: Arkadaş Yayınevi. Erdoğan, Y., Erkoç, M.F. ve Göktimur, M. (2006). Farklı öğretim kurumlarındaki öğrencilerin uzaktan eğitime yönelik tutumları. 15. Ulusal Eğitim Bilimleri Kongresi, 13-15 Eylül 2006, Muğla Üniversitesi, Muğla..
  • Grisham, D. L. (2001, Nisan 10). Technology and media literacy: what do teachers need to know?. (2005, Ağustos 1). <http://www.readingonline.org/editorial/edit_index.asp?HREF=april2001/index. html>
  • Horzum, B. (2003). Öğretim Elemanlarının İnternet Destekli Eğitime Yönelik Düşünceleri (Sakarya Üniversitesi Örneği). Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Sakarya Üniversitesi.
  • Kışla, T. (2005). Üniversite öğrencilerinin uzaktan eğitime yönelik tutumları. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, Ege Üniversitesi, S.B.E., İzmir.
  • Kolb, D.A. (1984). Experiential Learning. Prentice-Hall Inc., USA.
  • Köklü, N., Büyüköztürk, Ş. ve Bökeoğlu, Ö.Ç. (2006). Sosyal bilimler için istatistik. Ankara: Pegem Yayıncılık.
  • Newby,T.J., Stepich, D.A., Lehman, J.D. ve Russell, J.D. (2006). Educational Technology for Teaching and Learning. Upper Saddle River, New Jersey: Pearson Merrill Prentice Hall.
  • Roth, W.M. (2002). Reading graphs: Contributions to an integrative concept of literacy. Journal of Curriculum Studies, 34(1), 1-24.
  • Tavşancıl, E. (2002). Tutumların Ölçülmesi ve SPSS ile Veri Analizi. Ankara: Nobel Yayıncılık.
  • Valenta, A., Therriault, D., Dieter, M. and Mrtek, R. (2001). Identifying student attitudes and learning styles in distance education. JALN, 5 (2), 111-127.
  • Venkatesh, V. & Davis, F. D. (1996). A model of the antecedents of perceived ease of use: development and test. Decision Sciences, 27 (3), 451–481.
  • Zanich, M. L. (1991). Kolb learning style inventory. (2007, Ekim 28). <http://www.coe.iup.edu/rjl/instruction/cm150/ selfinterpretation/kolb.htm>

Bilgisayar Öğretmeni Adaylarının Uzaktan Eğitime Yönelik Tutumlarının Çeşitli Değişkenler Açısından İncelenmesi

Year 2008, Volume: 28 Issue: 3, 125 - 145, 01.09.2008

Abstract

Bu araştırmanın amacı; Bilgisayar ve Öğretim Teknolojileri Eğitimi Bölümü (BÖTE) 3. ve 4. sınıf öğrencilerinin uzaktan eğitime yönelik tutumlarının (UEYT) cinsiyet, sınıf düzeyi, uzaktaneğitim alma, bilgisayar kullanma deneyimi, algılanan bilgisayar becerisi ve öğrenme biçemleri açısından incelenmesidir. Veri toplama araçları; bilgi formu, Kolb Öğrenme Biçemi Ölçeği ve Uzaktan Eğitime Yönelik Tutum ölçeğidir. Bulgulara göre, UEYT, cinsiyete ve sınıfa göre anlamlı farklılık göstermemektedir. Katılımcıların, daha önce uzaktan eğitim alma durumları, bilgisayar kullanma deneyimleri ve algıladıkları bilgisayar kullanma becerileri UEYT\'yi anlamlı ölçüde etkilemektedir. Kolb\'ün modeline göre, katılımcıların %69,2\'sini oluşturan “ayrıştıran” öğrencileThis study aimed at investigating attitudes towards distance learning (ATDL) of junior and senior students at Computer Education and Instructional Technologies (CEIT) according to gender, grade level, participation in a distance learning course, experience in using computer, perceived computer competency and learning styles. Data collection tools included demographics form, Kolb\'s Learning Style Inventory, The Scale of ATDL. Findings indicated that ATDL scores were significiantly unrelated with gender and grade level. Previous participation to any distance learning course, experience in using computers and perceived computer competency significantly effect ATDL. Regarding LSI, 69.2% of them are convergers with the highest ATDL score. However, ATDL was found to be significantly unrelated with their LS.Uzaktan eğitim, tutum, öğrenme biçemi, KolbDistance learning, attitude, learning style, Kolb Tam Metin Arşiv Yıl :2014 Cilt :34 No:2Yıl :2014 Cilt :34 No:1Yıl :2013 Cilt :33 No:3Yıl :2013 Cilt :33 No:2Yıl :2013 Cilt :33 No:1Yıl :2012 Cilt :32 No:3Yıl :2012 Cilt :32 No:2Yıl :2012 Cilt :32 No:1Yıl :2011 Cilt :31 No:3Yıl :2011 Cilt :31 No:2Yıl :2011 Cilt :31 No:1Yıl :2010 Cilt :30 No:3Yıl :2010 Cilt :30 No:2Yıl :2010 Cilt :30 No:1Yıl :2009 Cilt :29 No:3Yıl :2009 Cilt :29 No:2Yıl :2009 Cilt :29 No:1Yıl :2008 Cilt :28 No:3Yıl :2008 Cilt :28 No:2Yıl :2008 Cilt :28 No:1Yıl :2007 Cilt :27 No:3Yıl :2007 Cilt :27 No:2Yıl :2007 Cilt :27 No:1Yıl :2006 Cilt :26 No:3Yıl :2006 Cilt :26 No:2Yıl :2006 Cilt :26 No:1Yıl :2005 Cilt :25 No:3Yıl :2005 Cilt :25 No:2Yıl :2005 Cilt :25 No:1Yıl :2004 Cilt :24 No:3Yıl :2004 Cilt :24 No:2Yıl :2004 Cilt :24 No:1Yıl :2003 Cilt :23 No:3Yıl :2003 Cilt :23 No:2Yıl :2003 Cilt :23 No:1Yıl :2002 Cilt :22 No:3Yıl :2002 Cilt :22 No:2Yıl :2002 Cilt :22 No:1Yıl :2001 Cilt :21 No:3Yıl :2001 Cilt :21 No:2Yıl :2001 Cilt :21 No:1

References

  • Akça, Ö. (2006). SAÜ Uzaktan Eğitim Öğrencilerinin İletişim Engelleri İle İlgili Öğrenci Görüşleri. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Sakarya Üniversitesi. Aşkar, P. ve Akkoyunlu, B. (1993). Kolb öğrenme biçemi envanteri. Eğitim ve Bilim, 87 (17), 37-47.
  • Ağır, F., Gür, H. ve Okçu, A. (2008). Özel okullarda ve devlet okullarında çalışan ilköğretim öğretmenlerinin uzaktan eğitime karşı tutumlarını belirlenmesi. http://ietc2008.home.anadolu.edu.tr/ietc2008/65.doc Babadoğan, C. (2000). Öğretim stili odaklı ders tasarımı geliştirme. Milli Eğitim Dergisi, 147, 61-63.
  • Belcheir, M.J. ve Cucek, M. (2002). Faculty perceptions of teaching distance education courses. Research Report. Boise State Üniversitesi.
  • Brinkerhoff, J. & Koroghlanian, C. M. (2005). Student computer skills and attitudes toward Internet-delivered instruction. Journal of Educational Computing Research, 32 (1), 27-56.
  • Büyüköztürk, Ş. (2002). Sosyal bilimler için veri analizi el kitabı: istatistik, araştırma deseni SPSS uygulamaları ve yorum. Ankara: Pegem Yayıncılık.
  • Chang, S.C. and Tung, F.C. (2008). An empirical investigation of students’ behavioural intentions to use the online learning course websites. British Journal of Educational Technology, 39 (1),71–83.
  • Dick, G.N., Case, T.,L. ve Burns, O. M. (2001, Aralık). Adopting distance education- what do the students think?, Proceeding of The International Academy for Informational Management (IAIM) Annual Conferance: International conferance on Informatics Education & Research (ICIER), 14-16 Aralık, New Orleans, LA.
  • Drennan, J., Kennedy, J. ve Pisarski, A. (2005). Factors Affecting Student Attitudes Toward Flexible Online Learning in Management Education. Journal of Educational Research, 98 (6), 331-338.
  • Erden, M. (2007). Eğitim Bilimlerine Giriş. Ankara: Arkadaş Yayınevi. Erdoğan, Y., Erkoç, M.F. ve Göktimur, M. (2006). Farklı öğretim kurumlarındaki öğrencilerin uzaktan eğitime yönelik tutumları. 15. Ulusal Eğitim Bilimleri Kongresi, 13-15 Eylül 2006, Muğla Üniversitesi, Muğla..
  • Grisham, D. L. (2001, Nisan 10). Technology and media literacy: what do teachers need to know?. (2005, Ağustos 1). <http://www.readingonline.org/editorial/edit_index.asp?HREF=april2001/index. html>
  • Horzum, B. (2003). Öğretim Elemanlarının İnternet Destekli Eğitime Yönelik Düşünceleri (Sakarya Üniversitesi Örneği). Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Sakarya Üniversitesi.
  • Kışla, T. (2005). Üniversite öğrencilerinin uzaktan eğitime yönelik tutumları. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, Ege Üniversitesi, S.B.E., İzmir.
  • Kolb, D.A. (1984). Experiential Learning. Prentice-Hall Inc., USA.
  • Köklü, N., Büyüköztürk, Ş. ve Bökeoğlu, Ö.Ç. (2006). Sosyal bilimler için istatistik. Ankara: Pegem Yayıncılık.
  • Newby,T.J., Stepich, D.A., Lehman, J.D. ve Russell, J.D. (2006). Educational Technology for Teaching and Learning. Upper Saddle River, New Jersey: Pearson Merrill Prentice Hall.
  • Roth, W.M. (2002). Reading graphs: Contributions to an integrative concept of literacy. Journal of Curriculum Studies, 34(1), 1-24.
  • Tavşancıl, E. (2002). Tutumların Ölçülmesi ve SPSS ile Veri Analizi. Ankara: Nobel Yayıncılık.
  • Valenta, A., Therriault, D., Dieter, M. and Mrtek, R. (2001). Identifying student attitudes and learning styles in distance education. JALN, 5 (2), 111-127.
  • Venkatesh, V. & Davis, F. D. (1996). A model of the antecedents of perceived ease of use: development and test. Decision Sciences, 27 (3), 451–481.
  • Zanich, M. L. (1991). Kolb learning style inventory. (2007, Ekim 28). <http://www.coe.iup.edu/rjl/instruction/cm150/ selfinterpretation/kolb.htm>
There are 20 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Journal Section Articles
Authors

Alev Ateş This is me

Eralp Altun This is me

Publication Date September 1, 2008
Published in Issue Year 2008 Volume: 28 Issue: 3

Cite

APA Ateş, A., & Altun, E. (2008). Bilgisayar Öğretmeni Adaylarının Uzaktan Eğitime Yönelik Tutumlarının Çeşitli Değişkenler Açısından İncelenmesi. Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 28(3), 125-145.
AMA Ateş A, Altun E. Bilgisayar Öğretmeni Adaylarının Uzaktan Eğitime Yönelik Tutumlarının Çeşitli Değişkenler Açısından İncelenmesi. GEFAD. September 2008;28(3):125-145.
Chicago Ateş, Alev, and Eralp Altun. “Bilgisayar Öğretmeni Adaylarının Uzaktan Eğitime Yönelik Tutumlarının Çeşitli Değişkenler Açısından İncelenmesi”. Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi 28, no. 3 (September 2008): 125-45.
EndNote Ateş A, Altun E (September 1, 2008) Bilgisayar Öğretmeni Adaylarının Uzaktan Eğitime Yönelik Tutumlarının Çeşitli Değişkenler Açısından İncelenmesi. Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi 28 3 125–145.
IEEE A. Ateş and E. Altun, “Bilgisayar Öğretmeni Adaylarının Uzaktan Eğitime Yönelik Tutumlarının Çeşitli Değişkenler Açısından İncelenmesi”, GEFAD, vol. 28, no. 3, pp. 125–145, 2008.
ISNAD Ateş, Alev - Altun, Eralp. “Bilgisayar Öğretmeni Adaylarının Uzaktan Eğitime Yönelik Tutumlarının Çeşitli Değişkenler Açısından İncelenmesi”. Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi 28/3 (September 2008), 125-145.
JAMA Ateş A, Altun E. Bilgisayar Öğretmeni Adaylarının Uzaktan Eğitime Yönelik Tutumlarının Çeşitli Değişkenler Açısından İncelenmesi. GEFAD. 2008;28:125–145.
MLA Ateş, Alev and Eralp Altun. “Bilgisayar Öğretmeni Adaylarının Uzaktan Eğitime Yönelik Tutumlarının Çeşitli Değişkenler Açısından İncelenmesi”. Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, vol. 28, no. 3, 2008, pp. 125-4.
Vancouver Ateş A, Altun E. Bilgisayar Öğretmeni Adaylarının Uzaktan Eğitime Yönelik Tutumlarının Çeşitli Değişkenler Açısından İncelenmesi. GEFAD. 2008;28(3):125-4.