BibTex RIS Cite

The Effect of Science Education Based on Critical Thinking Skills on Prospective Science Teachers Problem Solving Skills

Year 2008, Volume: 28 Issue: 3, 165 - 187, 01.09.2008

Abstract

This research was carried on to examine the effect of science education, which is based on critical thinking skills, on the prospective science teacher candidates\' problem solving skill levels by considering gender and high school type from which the candidate graduated. The research was performed on the 3rd grade students of Gazi University, Faculty of Education, Department of Pre-Service Science Education during 2006–2007 educational year fall semester. A quasi-experimental pre-test post-test research design was implemented. In the research, one control and one experimental group was randomly chosen from 3rd grade classes. There were 44 students in the control group and 46 students in the experimental group. Traditional science instruction was carried on in the control group class and in the class of experimental group science educFen eğitimi, eleştirel düşünme, problem çözme becerisi, fen bilgisi öğretmeniScience education, critical thinking, problem solving skill, prospective science teacher Tam Metin Arşiv Yıl :2014 Cilt :34 No:2Yıl :2014 Cilt :34 No:1Yıl :2013 Cilt :33 No:3Yıl :2013 Cilt :33 No:2Yıl :2013 Cilt :33 No:1Yıl :2012 Cilt :32 No:3Yıl :2012 Cilt :32 No:2Yıl :2012 Cilt :32 No:1Yıl :2011 Cilt :31 No:3Yıl :2011 Cilt :31 No:2Yıl :2011 Cilt :31 No:1Yıl :2010 Cilt :30 No:3Yıl :2010 Cilt :30 No:2Yıl :2010 Cilt :30 No:1Yıl :2009 Cilt :29 No:3Yıl :2009 Cilt :29 No:2Yıl :2009 Cilt :29 No:1Yıl :2008 Cilt :28 No:3Yıl :2008 Cilt :28 No:2Yıl :2008 Cilt :28 No:1Yıl :2007 Cilt :27 No:3Yıl :2007 Cilt :27 No:2Yıl :2007 Cilt :27 No:1Yıl :2006 Cilt :26 No:3Yıl :2006 Cilt :26 No:2Yıl :2006 Cilt :26 No:1Yıl :2005 Cilt :25 No:3Yıl :2005 Cilt :25 No:2Yıl :2005 Cilt :25 No:1Yıl :2004 Cilt :24 No:3Yıl :2004 Cilt :24 No:2Yıl :2004 Cilt :24 No:1Yıl :2003 Cilt :23 No:3Yıl :2003 Cilt :23 No:2Yıl :2003 Cilt :23 No:1Yıl :2002 Cilt :22 No:3Yıl :2002 Cilt :22 No:2Yıl :2002 Cilt :22 No:1Yıl :2001 Cilt :21 No:3Yıl :2001 Cilt :21 No:2Yıl :2001 Cilt :21 No:1

References

  • Akınoğlu, O. (2001). Eleştirel Düşünme Becerilerini Temel Alan Fen Bilgisi Öğretiminin Öğrenme Ürünlerine Etkisi. Yayınlanmamış Doktora Tezi. Hacettepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara.
  • Aslan, A. E. (2002). Örgütte Kişisel Gelişim. Ankara: Nobel Yayıncılık.
  • Bakioğlu, A. ve Hesapçıoğlu, M. (1997). Düşünmeyi Öğretmekte Öğretmen ve Okul Yöneticisinin Rolü: Düşünmek. Marmara Üniversitesi Atatürk Eğitim Fakültesi Dergisi. (9), 49-75.
  • Branch, J. B. (2000). The Relationship Among Critical Thinking, Clinical Decision Making and Clinical Practica: A Comparative Study. (Unpublished Doctoral Dissertation). University Of Idaho, Idaho.
  • Büyüköztürk, Ş. (2006). Sosyal Bilimler İçin Veri Analizi El Kitabı, İstatistik, Araştırma Deseni, SPSS Uygulamaları ve Yorum. Ankara: Pegem A Yayıncılık.
  • Cohen, L., Manion, L. & Morrison, K. (2000). Research Methods in Education, 5th Edition, Routledge/Falmer, Taylor & Francis Group, London
  • Costa, L. A. & Lowery F. L. (1989). Techniques for Teaching Thinking, Pacific Grove, Midwest Publications.
  • Cotton, K. (1991). Teaching Thinking Skills. <http://www.nwrel.org/ scpd/sirs/6/cu11.html> (20.01.2005).
  • Facione, P. A. (1990). Critical Thinking: A Statement of Expert Consensus for Purposes of Educational Assessment and Instruction - Executive Summary - The Delphi Report. Millbrae, Ca: The California Academic Pres. EDRS No. Ed 315423. <http://ericir.syr.edu.>(22.02.2006)
  • Feuerstein, M. (1999). Media Literacy in Support of Critical Thinking. Journal of Educational Media. 24 (1), 12-43.
  • Gadzella, M. B. & Others (1996). Teachers and Learning Critical Thinking Skills. EDRS No. Ed 405313 <http://ericir.syr.edu> (20.01.2005).
  • Güzel, S. (2005). Eleştirel Düşünme Becerilerini Temele Alan İlköğretim 4. Sınıf Sosyal Bilgiler Öğretiminin Öğrenme Ürünlerine Etkisi. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Hatay:
  • Hager, P., Sleet, R., Logon, P. & Hooper, M. (2003). Teaching Critical Thinking in Undergraduate Science Courses. Science & Education. (12), 303-313.
  • Hanley, G.L. (1995). Teaching Critical Thinking: Focusing on Metacognitive Skills And Problem Solving. Teaching of Psychology. 22 (1), 68-72.
  • Ip, Y.M., Lee, T.F.D., Lee, K.F.I., Chau, J.P.C., Wootton, Y.S.Y., Chang, M.A. (2000). Disposition Towards Critical Thinking: A Study of Chinese Undergraduate Nursing Students. Journal of Advanced Nursing. 32 (1), 84-90.
  • Kalaycı, N. (2001). Sosyal Bilgilerde Problem Çözme ve Uygulamalar. Ankara: Gazi Kitabevi.
  • Kneeland, S (2001). Problem Çözme. (Çev: Kalaycı, Nurdan). Ankara: Gazi Kitabevi.
  • Korkmaz, H. (2002). Fen Eğitiminde Proje Tabanlı Öğrenmenin Yaratıcı Düşünce, Problem Çözme ve Akademik Risk Alma Düzeylerine Etkisi. Yayınlanmış Doktora Tezi. Hacettepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara.
  • M.E.B. (2007). Genel Yaklaşım Sunusu. <http://ttkb.meb.gov.tr/ogretmen/ modules.php?name=downloads&d_op=viewdownload&cid=74&min=10&ord erby=titlea&show=10> (10.04. 2007).
  • Norris, P. S. (1985). Synthesis of Research on Critical Thinking. Educational Leadership. 42 (8), 40-45.
  • Overton, J. C. (1993). An Investigation of The Effects of Thinking Skills Instruction on Academic Achievement and The Development of Critical and Creative Thinking Skills of Second, Fourth and Sixth Grade Students. Unpublished Doctoral Dissertation. The University of Alabama.
  • Özçınar, H. K. (1996). Enhancing Critical Thinking Skills of Preparatory University Students of English at Intermediate Level. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi. ODTÜ, Ankara.
  • Paul, R., Binker, A., Douglas, M. & Adamson, K. (1989). Critical Thinking Handbook: High School A Guide for Redesigning Instruction. Center for Critical Thinking and Moral Critique. Sonoma State University Rohnert Park, Ca 94928.
  • Paul, R., Binker, A., Douglas, M., Vetrano, C. & Kreklau, H. (1989). Critical Thinking Handbook: 6. - 9. Grades A Guide for Remodeling Lesson Plans in Language Arts, Social Studies & Science. Center for Critical Thinking and Moral Critique. Sonoma State University Rohnert Park, Ca 94928.
  • Paul, R., Binker, A., Jensen, K. & Kreklau, H. (1990). Critical Thinking Handbook: 4. - 6. Grades A Guide for Remodeling Lesson Plans in Language Arts, Social Studies & Science. Rohnert Park, Ca. Foundation for Critical Thinking. Sonoma State University.
  • Paul, W. R. (1984). Critical Thinking: Fundamental to Education for A Free Society. Educational Leadership. 42 (1), 5-14.
  • Plath, D., English, B., Connors, L. & Beveridge, A. (1999). Evaluating The Outcomes of Intensive Critical Thinking Instruction for Socila Work Students. Social Work Education. 18, (2).
  • Tan, M. (1989). Demokrasi Eğitiminde Boyutlar ve Sorunlar. Demokrasi İçin Eğitim. Ankara: Türk Eğitim Derneği Yayınları.

Eleştirel Düşünme Becerilerini Temel Alan Fen Eğitiminin Fen Bilgisi Öğretmen Adaylarının Problem Çözme Becerilerine Etkisi

Year 2008, Volume: 28 Issue: 3, 165 - 187, 01.09.2008

Abstract

Bu araştırma, eleştirel düşünme becerilerini temel alan fen eğitiminin fen bilgisi öğretmen adaylarının problem çözme beceri düzeyleri üzerine etkisini, cinsiyet ve mezun olunan lise türünü de dikkate alarak incelemek amacıyla yapılmıştır. Araştırmada yarı deneysel yöntem, kontrol-deney gruplu deneysel desen kullanılmıştır. Araştırma 2006–2007 eğitim-öğretim yılı güz döneminde, Gazi Eğitim Fakültesi Fen Bilgisi Öğretmenliği A.B.D. 3. sınıf öğrencileri üzerinde yürütülmüştür. Araştırmada üçüncü sınıf normal öğretim şubelerinden rasgele bir kontrol, bir de deney grubu seçilmiştir. Kontrol grubunda 44, deney grubunda ise 46 öğrenci yer almaktadır. Kontrol grubunda geleneksel öğretim yaklaşımı, deney grubunThis research was carried on to examine the effect of science education, which is based on critical thinking skills, on the prospective science teacher candidates\' problem solving skill levels by considering gender and high school type from which the candidate graduated. The research was performed on the 3rd grade students of Gazi University, Faculty of Education, Department of Pre-Service Science Education during 2006–2007 educational year fall semester. A quasi-experimental pre-test post-test research design was implemented. In the research, one control and one experimental group was randomly chosen from 3rd grade classes. There were 44 students in the control group and 46 students in the experimental group. Traditional science instruction was carried on in the control group class and in the class of experimental group science educFen eğitimi, eleştirel düşünme, problem çözme becerisi, fen bilgisi öğretmeniScience education, critical thinking, problem solving skill, prospective science teacher Tam Metin Arşiv Yıl :2014 Cilt :34 No:2Yıl :2014 Cilt :34 No:1Yıl :2013 Cilt :33 No:3Yıl :2013 Cilt :33 No:2Yıl :2013 Cilt :33 No:1Yıl :2012 Cilt :32 No:3Yıl :2012 Cilt :32 No:2Yıl :2012 Cilt :32 No:1Yıl :2011 Cilt :31 No:3Yıl :2011 Cilt :31 No:2Yıl :2011 Cilt :31 No:1Yıl :2010 Cilt :30 No:3Yıl :2010 Cilt :30 No:2Yıl :2010 Cilt :30 No:1Yıl :2009 Cilt :29 No:3Yıl :2009 Cilt :29 No:2Yıl :2009 Cilt :29 No:1Yıl :2008 Cilt :28 No:3Yıl :2008 Cilt :28 No:2Yıl :2008 Cilt :28 No:1Yıl :2007 Cilt :27 No:3Yıl :2007 Cilt :27 No:2Yıl :2007 Cilt :27 No:1Yıl :2006 Cilt :26 No:3Yıl :2006 Cilt :26 No:2Yıl :2006 Cilt :26 No:1Yıl :2005 Cilt :25 No:3Yıl :2005 Cilt :25 No:2Yıl :2005 Cilt :25 No:1Yıl :2004 Cilt :24 No:3Yıl :2004 Cilt :24 No:2Yıl :2004 Cilt :24 No:1Yıl :2003 Cilt :23 No:3Yıl :2003 Cilt :23 No:2Yıl :2003 Cilt :23 No:1Yıl :2002 Cilt :22 No:3Yıl :2002 Cilt :22 No:2Yıl :2002 Cilt :22 No:1Yıl :2001 Cilt :21 No:3Yıl :2001 Cilt :21 No:2Yıl :2001 Cilt :21 No:1

References

  • Akınoğlu, O. (2001). Eleştirel Düşünme Becerilerini Temel Alan Fen Bilgisi Öğretiminin Öğrenme Ürünlerine Etkisi. Yayınlanmamış Doktora Tezi. Hacettepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara.
  • Aslan, A. E. (2002). Örgütte Kişisel Gelişim. Ankara: Nobel Yayıncılık.
  • Bakioğlu, A. ve Hesapçıoğlu, M. (1997). Düşünmeyi Öğretmekte Öğretmen ve Okul Yöneticisinin Rolü: Düşünmek. Marmara Üniversitesi Atatürk Eğitim Fakültesi Dergisi. (9), 49-75.
  • Branch, J. B. (2000). The Relationship Among Critical Thinking, Clinical Decision Making and Clinical Practica: A Comparative Study. (Unpublished Doctoral Dissertation). University Of Idaho, Idaho.
  • Büyüköztürk, Ş. (2006). Sosyal Bilimler İçin Veri Analizi El Kitabı, İstatistik, Araştırma Deseni, SPSS Uygulamaları ve Yorum. Ankara: Pegem A Yayıncılık.
  • Cohen, L., Manion, L. & Morrison, K. (2000). Research Methods in Education, 5th Edition, Routledge/Falmer, Taylor & Francis Group, London
  • Costa, L. A. & Lowery F. L. (1989). Techniques for Teaching Thinking, Pacific Grove, Midwest Publications.
  • Cotton, K. (1991). Teaching Thinking Skills. <http://www.nwrel.org/ scpd/sirs/6/cu11.html> (20.01.2005).
  • Facione, P. A. (1990). Critical Thinking: A Statement of Expert Consensus for Purposes of Educational Assessment and Instruction - Executive Summary - The Delphi Report. Millbrae, Ca: The California Academic Pres. EDRS No. Ed 315423. <http://ericir.syr.edu.>(22.02.2006)
  • Feuerstein, M. (1999). Media Literacy in Support of Critical Thinking. Journal of Educational Media. 24 (1), 12-43.
  • Gadzella, M. B. & Others (1996). Teachers and Learning Critical Thinking Skills. EDRS No. Ed 405313 <http://ericir.syr.edu> (20.01.2005).
  • Güzel, S. (2005). Eleştirel Düşünme Becerilerini Temele Alan İlköğretim 4. Sınıf Sosyal Bilgiler Öğretiminin Öğrenme Ürünlerine Etkisi. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Hatay:
  • Hager, P., Sleet, R., Logon, P. & Hooper, M. (2003). Teaching Critical Thinking in Undergraduate Science Courses. Science & Education. (12), 303-313.
  • Hanley, G.L. (1995). Teaching Critical Thinking: Focusing on Metacognitive Skills And Problem Solving. Teaching of Psychology. 22 (1), 68-72.
  • Ip, Y.M., Lee, T.F.D., Lee, K.F.I., Chau, J.P.C., Wootton, Y.S.Y., Chang, M.A. (2000). Disposition Towards Critical Thinking: A Study of Chinese Undergraduate Nursing Students. Journal of Advanced Nursing. 32 (1), 84-90.
  • Kalaycı, N. (2001). Sosyal Bilgilerde Problem Çözme ve Uygulamalar. Ankara: Gazi Kitabevi.
  • Kneeland, S (2001). Problem Çözme. (Çev: Kalaycı, Nurdan). Ankara: Gazi Kitabevi.
  • Korkmaz, H. (2002). Fen Eğitiminde Proje Tabanlı Öğrenmenin Yaratıcı Düşünce, Problem Çözme ve Akademik Risk Alma Düzeylerine Etkisi. Yayınlanmış Doktora Tezi. Hacettepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara.
  • M.E.B. (2007). Genel Yaklaşım Sunusu. <http://ttkb.meb.gov.tr/ogretmen/ modules.php?name=downloads&d_op=viewdownload&cid=74&min=10&ord erby=titlea&show=10> (10.04. 2007).
  • Norris, P. S. (1985). Synthesis of Research on Critical Thinking. Educational Leadership. 42 (8), 40-45.
  • Overton, J. C. (1993). An Investigation of The Effects of Thinking Skills Instruction on Academic Achievement and The Development of Critical and Creative Thinking Skills of Second, Fourth and Sixth Grade Students. Unpublished Doctoral Dissertation. The University of Alabama.
  • Özçınar, H. K. (1996). Enhancing Critical Thinking Skills of Preparatory University Students of English at Intermediate Level. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi. ODTÜ, Ankara.
  • Paul, R., Binker, A., Douglas, M. & Adamson, K. (1989). Critical Thinking Handbook: High School A Guide for Redesigning Instruction. Center for Critical Thinking and Moral Critique. Sonoma State University Rohnert Park, Ca 94928.
  • Paul, R., Binker, A., Douglas, M., Vetrano, C. & Kreklau, H. (1989). Critical Thinking Handbook: 6. - 9. Grades A Guide for Remodeling Lesson Plans in Language Arts, Social Studies & Science. Center for Critical Thinking and Moral Critique. Sonoma State University Rohnert Park, Ca 94928.
  • Paul, R., Binker, A., Jensen, K. & Kreklau, H. (1990). Critical Thinking Handbook: 4. - 6. Grades A Guide for Remodeling Lesson Plans in Language Arts, Social Studies & Science. Rohnert Park, Ca. Foundation for Critical Thinking. Sonoma State University.
  • Paul, W. R. (1984). Critical Thinking: Fundamental to Education for A Free Society. Educational Leadership. 42 (1), 5-14.
  • Plath, D., English, B., Connors, L. & Beveridge, A. (1999). Evaluating The Outcomes of Intensive Critical Thinking Instruction for Socila Work Students. Social Work Education. 18, (2).
  • Tan, M. (1989). Demokrasi Eğitiminde Boyutlar ve Sorunlar. Demokrasi İçin Eğitim. Ankara: Türk Eğitim Derneği Yayınları.
There are 28 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Journal Section Articles
Authors

Halil İbrahim Yıldırım This is me

Necati Yalçın This is me

Publication Date September 1, 2008
Published in Issue Year 2008 Volume: 28 Issue: 3

Cite

APA Yıldırım, H. İ., & Yalçın, N. (2008). Eleştirel Düşünme Becerilerini Temel Alan Fen Eğitiminin Fen Bilgisi Öğretmen Adaylarının Problem Çözme Becerilerine Etkisi. Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 28(3), 165-187.
AMA Yıldırım Hİ, Yalçın N. Eleştirel Düşünme Becerilerini Temel Alan Fen Eğitiminin Fen Bilgisi Öğretmen Adaylarının Problem Çözme Becerilerine Etkisi. GEFAD. September 2008;28(3):165-187.
Chicago Yıldırım, Halil İbrahim, and Necati Yalçın. “Eleştirel Düşünme Becerilerini Temel Alan Fen Eğitiminin Fen Bilgisi Öğretmen Adaylarının Problem Çözme Becerilerine Etkisi”. Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi 28, no. 3 (September 2008): 165-87.
EndNote Yıldırım Hİ, Yalçın N (September 1, 2008) Eleştirel Düşünme Becerilerini Temel Alan Fen Eğitiminin Fen Bilgisi Öğretmen Adaylarının Problem Çözme Becerilerine Etkisi. Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi 28 3 165–187.
IEEE H. İ. Yıldırım and N. Yalçın, “Eleştirel Düşünme Becerilerini Temel Alan Fen Eğitiminin Fen Bilgisi Öğretmen Adaylarının Problem Çözme Becerilerine Etkisi”, GEFAD, vol. 28, no. 3, pp. 165–187, 2008.
ISNAD Yıldırım, Halil İbrahim - Yalçın, Necati. “Eleştirel Düşünme Becerilerini Temel Alan Fen Eğitiminin Fen Bilgisi Öğretmen Adaylarının Problem Çözme Becerilerine Etkisi”. Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi 28/3 (September 2008), 165-187.
JAMA Yıldırım Hİ, Yalçın N. Eleştirel Düşünme Becerilerini Temel Alan Fen Eğitiminin Fen Bilgisi Öğretmen Adaylarının Problem Çözme Becerilerine Etkisi. GEFAD. 2008;28:165–187.
MLA Yıldırım, Halil İbrahim and Necati Yalçın. “Eleştirel Düşünme Becerilerini Temel Alan Fen Eğitiminin Fen Bilgisi Öğretmen Adaylarının Problem Çözme Becerilerine Etkisi”. Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, vol. 28, no. 3, 2008, pp. 165-87.
Vancouver Yıldırım Hİ, Yalçın N. Eleştirel Düşünme Becerilerini Temel Alan Fen Eğitiminin Fen Bilgisi Öğretmen Adaylarının Problem Çözme Becerilerine Etkisi. GEFAD. 2008;28(3):165-87.