BibTex RIS Cite

Portfolio As An Assessment Tool At Preschool Education

Year 2007, Volume: 27 Issue: 1, 169 - 178, 01.03.2007

Abstract

Portfolios showing the efforts and successful works of children are dynamic assessment tools. The portfolios such purposes as assessing the education of every child individually, providing data used at the assessment of the program for teachers, administrators and the others present some opportunities of being able to succeed the assessment of himself. The major parts of the portfolios of the preschool children are control lists and working samples. The observation papers, photographs and other documents are among the significant proof reflecting the development of the child and existing in the portfolio.

References

  • Alkan, C., ve Kurt, M. (tarihsiz). Okul Öncesi Eğitimde Öğretim Teknolojisi. Özel Öğretim Yöntemleri (İkini baskı) ( 123-144) Ankara, Anı.
  • Aral, N., Kandır, A., Yaşar, M.C. (2000). Çocukları Tanıma Teknikleri. Okul öncesi Eğitim II (93-99). İstanbul, Ya-Pa.
  • Gibson, T.S. (1994). Student Evaluation in an Integrated Preschool Classroom. Educational Resources Information Center (ERIC).<http://www.eric.ed.gov /ERICDocs/data/ericdocs2> (29.6.2006).
  • Karaağaçlı, M. (2002). Değerlendirme Süreci. Mesleki Eğitim ve Teknoloji Eğitimde Özel Öğretim Yöntemleri (31-47). Ankara, Nobel.
  • Lankes, A.M.D. (1995). Electronic Portfolios: A New Idea in Assesment. ERIC Digest. ERICClearinghouse on Information and Technology Syracuse NY. <http://searcheric.org/digests/ed390377.html:> ( 25.06.06).
  • Mills, L. (1994). Yes, It Can Work : Portfolio Assesment With Prescholers. . <http://www.eric.ed.gov/ERICDocs/data/ericdocs2> ( 20. 06. 06).
  • Morrison, R. (1999). Picture This Using Portfolio To Facilitate The Inclusion of Children in Preschool Settings. Early Childhood Education Journal, 27 (1), 45-48.
  • Tuğrul, B. (2003). Çocuğu Tanıma ve Değerlendirme. M. Sevinç (Yay. Haz.), Erken Çocuklukta Gelişim ve Eğitimde Yeni Yaklaşımlar (380-392). İstanbul, Morpa.
  • Wortham, S.C.,Barbour, A., Desjean-Prrotta, B. (1998). Portfolio Assesment: aAHandbook for Preschool and Elementary Educators. Association for Childhood <http://www.eric.ed.gov/ERICDocs/data/ericdocs2> (30.06.06).

Okul Öncesi Eğitimde Değerlendirme Aracı Olarak Portfolyo

Year 2007, Volume: 27 Issue: 1, 169 - 178, 01.03.2007

Abstract

Çocukların çabalarını ve başarılı çalışmalarını gösteren portfolyolar dinamik değerlendirme araçlarıdır. Her çocuğun birey olarak eğitimini değerlendirmek, öğretmen, yönetici ve diğerleri için programı değerlendirmede kullanılabilen verileri sağlamak gibi amaçları olan portfolyolar, övünme, özgüven geliştirme, kendini değerlendirebilmeyi başarabilme fırsatı sunar. Okulöncesi çocuklarının portfolyosunun en önemli parçaları kontrol listeleri ve çalışma örnekleridir. Öğretmenin hazırladığı gözlem kayıtları, fotoğraflar ve diğer dökümanlar çocuğun gelişimini yansıtan ve portfolyoda bulunan önemli delillerdendir.

References

  • Alkan, C., ve Kurt, M. (tarihsiz). Okul Öncesi Eğitimde Öğretim Teknolojisi. Özel Öğretim Yöntemleri (İkini baskı) ( 123-144) Ankara, Anı.
  • Aral, N., Kandır, A., Yaşar, M.C. (2000). Çocukları Tanıma Teknikleri. Okul öncesi Eğitim II (93-99). İstanbul, Ya-Pa.
  • Gibson, T.S. (1994). Student Evaluation in an Integrated Preschool Classroom. Educational Resources Information Center (ERIC).<http://www.eric.ed.gov /ERICDocs/data/ericdocs2> (29.6.2006).
  • Karaağaçlı, M. (2002). Değerlendirme Süreci. Mesleki Eğitim ve Teknoloji Eğitimde Özel Öğretim Yöntemleri (31-47). Ankara, Nobel.
  • Lankes, A.M.D. (1995). Electronic Portfolios: A New Idea in Assesment. ERIC Digest. ERICClearinghouse on Information and Technology Syracuse NY. <http://searcheric.org/digests/ed390377.html:> ( 25.06.06).
  • Mills, L. (1994). Yes, It Can Work : Portfolio Assesment With Prescholers. . <http://www.eric.ed.gov/ERICDocs/data/ericdocs2> ( 20. 06. 06).
  • Morrison, R. (1999). Picture This Using Portfolio To Facilitate The Inclusion of Children in Preschool Settings. Early Childhood Education Journal, 27 (1), 45-48.
  • Tuğrul, B. (2003). Çocuğu Tanıma ve Değerlendirme. M. Sevinç (Yay. Haz.), Erken Çocuklukta Gelişim ve Eğitimde Yeni Yaklaşımlar (380-392). İstanbul, Morpa.
  • Wortham, S.C.,Barbour, A., Desjean-Prrotta, B. (1998). Portfolio Assesment: aAHandbook for Preschool and Elementary Educators. Association for Childhood <http://www.eric.ed.gov/ERICDocs/data/ericdocs2> (30.06.06).
There are 9 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Journal Section Articles
Authors

Ümit Deniz Kan This is me

Publication Date March 1, 2007
Published in Issue Year 2007 Volume: 27 Issue: 1

Cite

APA Kan, Ü. D. (2007). Okul Öncesi Eğitimde Değerlendirme Aracı Olarak Portfolyo. Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 27(1), 169-178.
AMA Kan ÜD. Okul Öncesi Eğitimde Değerlendirme Aracı Olarak Portfolyo. GEFAD. March 2007;27(1):169-178.
Chicago Kan, Ümit Deniz. “Okul Öncesi Eğitimde Değerlendirme Aracı Olarak Portfolyo”. Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi 27, no. 1 (March 2007): 169-78.
EndNote Kan ÜD (March 1, 2007) Okul Öncesi Eğitimde Değerlendirme Aracı Olarak Portfolyo. Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi 27 1 169–178.
IEEE Ü. D. Kan, “Okul Öncesi Eğitimde Değerlendirme Aracı Olarak Portfolyo”, GEFAD, vol. 27, no. 1, pp. 169–178, 2007.
ISNAD Kan, Ümit Deniz. “Okul Öncesi Eğitimde Değerlendirme Aracı Olarak Portfolyo”. Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi 27/1 (March 2007), 169-178.
JAMA Kan ÜD. Okul Öncesi Eğitimde Değerlendirme Aracı Olarak Portfolyo. GEFAD. 2007;27:169–178.
MLA Kan, Ümit Deniz. “Okul Öncesi Eğitimde Değerlendirme Aracı Olarak Portfolyo”. Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, vol. 27, no. 1, 2007, pp. 169-78.
Vancouver Kan ÜD. Okul Öncesi Eğitimde Değerlendirme Aracı Olarak Portfolyo. GEFAD. 2007;27(1):169-78.