BibTex RIS Cite

The Development of Prospective Science Teachers Satisfaction Scale

Year 2005, Volume: 25 Issue: 2, 35 - 54, 01.06.2005

Abstract

The purpose of the present study is to develop a satisfaction scale for prospective teachers enrolled in department of science education (Physics, Chemistry, Biology and Elementary Science Education). The scale with 82 items was prepared by considering related literature. Then, the scale was administered to 410 senior prospective science teachers. Based upon the factor and reliability analysis conducted by using statistical procedures, Prospective Science Teachers Satisfaction Scale (PSTSS) with 71 items and five factors have been developed. The sub-scales and the items in each sub-scale are as follows; (1) Administration, Facilities, and Information Source – 26 items, (2) Academic Staff – 17 items, (3) Laboratory and its Facilities – 14 items, (4) Classroom Environment – 6 items and (5) Skill Development – 8 items. The internal consistency (α) of the scale developed is .98.

References

  • Carilli, V. (2000). Student satisfaction at Southern Illinois University Carbondale. Unpublished Doctoral dissertation, The United States of America. Dissertation Abstract International (UMI 3021507)
  • Cypress College, (2001) Marketing Commucations Analysis: Summary of College’s Studdent Satisfaction Inventory, 04 Şubat 2005 tarihinde http://www.cypresscollege.org/news/doc uments/SSI.pdf adresinden alınmıştır
  • Community College,( 2003) Student Satisfaction. Inventory Survey / Novel-Levitz (ERIC Document Reproduction Service No. ED 481 942)

Fen Bilgisi Öğretmen Adayları Memnuniyet Ölçeğinin Geliştirilmesi

Year 2005, Volume: 25 Issue: 2, 35 - 54, 01.06.2005

Abstract

Bu çalışmanın amacı fen bilimleri öğretmenliği (Fizik, Kimya, Biyoloji ve Fen Bilgisi) bölümlerinde okuyan öğretmen adayları için memnuniyet ölçeği geliştirmektir. Geniş bir literatür taraması ardından hazırlanan 82 maddeli ölçek fen bilgisi öğretmenliği 4. sınıfta okuyan 410 öğretmen adayına uygulanmıştır. İstatistiksel yöntemler kullanılarak faktör analizi ve güvenilirlik çalışmaları yapılmış, bu çalışmalar sonucunda 71 maddeli ve beş alt boyuttan oluşan Fen Bilimleri Öğretmen Adayları Memnuniyet Ölçeği (FBÖAMÖ) geliştirilmiştir. Ölçekteki alt boyutlar ve her alt boyuttaki madde sayıları sırasıyla, (1) Yönetim, Olanaklar, ve Bilgi Kaynağı – 26 madde, (2) Öğretim Elemanları – 17 madde, (3) Laboratuar ve Olanaklar – 14 madde, (4) Sınıf Ortamı – 6 madde ve (5) Beceri Gelişimi – The purpose of the present study is to develop a satisfaction scale for prospective teachers enrolled in department of science education (Physics, Chemistry, Biology and Elementary Science Education). The scale with 82 items was prepared by considering related literature. Then, the scale was administered to 410 senior prospective science teachers. Based upon the factor and reliability analysis conducted by using statistical procedures, Prospective Science Teachers Satisfaction Scale (PSTSS) with 71 items and five factors have been developed. The sub-scales and the items in each sub-scale are as follows; (1) Administration, Facilities, and Information Source – 26 items, (2) Academic Staff – 17 items, (3) Laboratory and its Facilities – 14 items, (4) Classroom Environment – 6 items and (5) Skill Development – 8 items. The internal consistency (α) of the scale developed is .98.Fen bilimleri öğretmen adayları, memnuniyet, ölçekProspective science teacher, satisfaction, scale Tam Metin

References

  • Carilli, V. (2000). Student satisfaction at Southern Illinois University Carbondale. Unpublished Doctoral dissertation, The United States of America. Dissertation Abstract International (UMI 3021507)
  • Cypress College, (2001) Marketing Commucations Analysis: Summary of College’s Studdent Satisfaction Inventory, 04 Şubat 2005 tarihinde http://www.cypresscollege.org/news/doc uments/SSI.pdf adresinden alınmıştır
  • Community College,( 2003) Student Satisfaction. Inventory Survey / Novel-Levitz (ERIC Document Reproduction Service No. ED 481 942)
There are 3 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Journal Section Articles
Authors

Mehmet Erdoğan This is me

Muhammet Uşak This is me

Publication Date June 1, 2005
Published in Issue Year 2005 Volume: 25 Issue: 2

Cite

APA Erdoğan, M., & Uşak, M. (2005). Fen Bilgisi Öğretmen Adayları Memnuniyet Ölçeğinin Geliştirilmesi. Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 25(2), 35-54.
AMA Erdoğan M, Uşak M. Fen Bilgisi Öğretmen Adayları Memnuniyet Ölçeğinin Geliştirilmesi. GEFAD. June 2005;25(2):35-54.
Chicago Erdoğan, Mehmet, and Muhammet Uşak. “Fen Bilgisi Öğretmen Adayları Memnuniyet Ölçeğinin Geliştirilmesi”. Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi 25, no. 2 (June 2005): 35-54.
EndNote Erdoğan M, Uşak M (June 1, 2005) Fen Bilgisi Öğretmen Adayları Memnuniyet Ölçeğinin Geliştirilmesi. Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi 25 2 35–54.
IEEE M. Erdoğan and M. Uşak, “Fen Bilgisi Öğretmen Adayları Memnuniyet Ölçeğinin Geliştirilmesi”, GEFAD, vol. 25, no. 2, pp. 35–54, 2005.
ISNAD Erdoğan, Mehmet - Uşak, Muhammet. “Fen Bilgisi Öğretmen Adayları Memnuniyet Ölçeğinin Geliştirilmesi”. Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi 25/2 (June 2005), 35-54.
JAMA Erdoğan M, Uşak M. Fen Bilgisi Öğretmen Adayları Memnuniyet Ölçeğinin Geliştirilmesi. GEFAD. 2005;25:35–54.
MLA Erdoğan, Mehmet and Muhammet Uşak. “Fen Bilgisi Öğretmen Adayları Memnuniyet Ölçeğinin Geliştirilmesi”. Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, vol. 25, no. 2, 2005, pp. 35-54.
Vancouver Erdoğan M, Uşak M. Fen Bilgisi Öğretmen Adayları Memnuniyet Ölçeğinin Geliştirilmesi. GEFAD. 2005;25(2):35-54.