BibTex RIS Cite

A Critical Look at Instructional Design for Physics Textbooks in Secondary School in the Light of Project 2061

Year 2004, Volume: 24 Issue: 2, 0 - 0, 01.06.2004

Abstract

In this research, determining the educational criteria for science textbooks in secondary schools and for evaluation of these books according to these criteria is aimed. These criteria are adapted from Project-2061 organized by American Association for the Advancement of Science (A.A.A.S.). Firstly, physics textbooks was examined and determined with examples, according to these criteria. Secondly, a likert type questionnaire prepared according to these criteria was applied to 43 physics teachers in 15 different schools. The alfa reliability coefficient of this questionnaire is found as 0,82. As a result of this research, 7 major educational categories are specified: 1.Providing a Sense of Purpose, 2. Taking Account of Student Ideas, 3. Engaging Students with Relevant Phenomena, 4. Developing and Using Scientific Ideas, 5. Promoting Student Thinking about Phenomena, Experiences anFen Fizik Eğitimi, Fizik Ders Kitapları, Eğitimsel Tasarım.Science Physics education, physics textbooks, instructional design. Tam Metin

Proje 2061 in Işığında Fizik Ders Kitaplarının Eğitimsel Tasarımına Eleştirel Bir Bakış

Year 2004, Volume: 24 Issue: 2, 0 - 0, 01.06.2004

Abstract

Bu araştırmada, ortaöğretim fizik ders kitaplarının sahip olması gereken eğitimsel kriterleri belirlemek ve bu kriterlere göre ders kitaplarının değerlendirilmesi amaçlanmaktadır. Bu bağlamda, belirlenmeye çalışılan kriterler, ülke gerçekleri doğrultusunda Amerikan Bilimi İlerletme Kurulu (American Association for the Advancement of Science-A.A.A.S-) tarafından hazırlanan Proje-2061\'den uyarlanmıştır. İlk olarak bu kriterlere göre fizik ders kitapları incelenmiş ve örneklerle değerlendirilmiştir. İkinci olarak, bu kriterlere göre hazırlanan likert tipi bir anket formu 15 farklı lisede ve 43 fizik öğretmenine uygulanmıştır. Uygulanan bu anketin alfa güvenirlilik katsayısı 0,82 bulunmuştur. Araştırmanın sonucunda yedi ana eğitimsel kategori belirlenmiştir. Bu kategoriler 1. Amaçları Ortaya Koyma, 2. Öğrenci FikIn this research, determining the educational criteria for science textbooks in secondary schools and for evaluation of these books according to these criteria is aimed. These criteria are adapted from Project-2061 organized by American Association for the Advancement of Science (A.A.A.S.). Firstly, physics textbooks was examined and determined with examples, according to these criteria. Secondly, a likert type questionnaire prepared according to these criteria was applied to 43 physics teachers in 15 different schools. The alfa reliability coefficient of this questionnaire is found as 0,82. As a result of this research, 7 major educational categories are specified: 1.Providing a Sense of Purpose, 2. Taking Account of Student Ideas, 3. Engaging Students with Relevant Phenomena, 4. Developing and Using Scientific Ideas, 5. Promoting Student Thinking about Phenomena, Experiences anFen Fizik Eğitimi, Fizik Ders Kitapları, Eğitimsel Tasarım.Science Physics education, physics textbooks, instructional design. Tam Metin

There are 0 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Journal Section Articles
Authors

Uygar Kanlı This is me

Rahmi Yağbasan This is me

Publication Date June 1, 2004
Published in Issue Year 2004 Volume: 24 Issue: 2

Cite

APA Kanlı, U., & Yağbasan, R. (2004). Proje 2061 in Işığında Fizik Ders Kitaplarının Eğitimsel Tasarımına Eleştirel Bir Bakış. Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 24(2).
AMA Kanlı U, Yağbasan R. Proje 2061 in Işığında Fizik Ders Kitaplarının Eğitimsel Tasarımına Eleştirel Bir Bakış. GUJGEF. June 2004;24(2).
Chicago Kanlı, Uygar, and Rahmi Yağbasan. “Proje 2061 in Işığında Fizik Ders Kitaplarının Eğitimsel Tasarımına Eleştirel Bir Bakış”. Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi 24, no. 2 (June 2004).
EndNote Kanlı U, Yağbasan R (June 1, 2004) Proje 2061 in Işığında Fizik Ders Kitaplarının Eğitimsel Tasarımına Eleştirel Bir Bakış. Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi 24 2
IEEE U. Kanlı and R. Yağbasan, “Proje 2061 in Işığında Fizik Ders Kitaplarının Eğitimsel Tasarımına Eleştirel Bir Bakış”, GUJGEF, vol. 24, no. 2, 2004.
ISNAD Kanlı, Uygar - Yağbasan, Rahmi. “Proje 2061 in Işığında Fizik Ders Kitaplarının Eğitimsel Tasarımına Eleştirel Bir Bakış”. Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi 24/2 (June 2004).
JAMA Kanlı U, Yağbasan R. Proje 2061 in Işığında Fizik Ders Kitaplarının Eğitimsel Tasarımına Eleştirel Bir Bakış. GUJGEF. 2004;24.
MLA Kanlı, Uygar and Rahmi Yağbasan. “Proje 2061 in Işığında Fizik Ders Kitaplarının Eğitimsel Tasarımına Eleştirel Bir Bakış”. Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, vol. 24, no. 2, 2004.
Vancouver Kanlı U, Yağbasan R. Proje 2061 in Işığında Fizik Ders Kitaplarının Eğitimsel Tasarımına Eleştirel Bir Bakış. GUJGEF. 2004;24(2).