Bu çalışma, ilköğretimin 6. sınıfında okutulmak üzere, Millî Eğitim Bakanlığınca hazırlanmış ve 1993-1999 yılları arasında temel ders kitabı olarak kullanılması uygun görülmüş olan Fen Bilgisi ders kitabındaki Fizik konularının; içerik, eğitsel tasarım, görsel sunum, dil ve anlatım yönlerinden eleştirel bir bakış açısıyla incelenmesine dayanmaktadır. Bu amaçla, söz konusu ders kitabı, içeriğinde yer alan fizik üniteleri ele alınıp, bir kitap inceleme çalışması örneği olarak incelenmiştir. Elde edinilen bulgular çözüm önerileriyle birlikte sunulmuştur.
This study is based on the investigation of physics topics in the primary school 6th grade science textbook, prepared by Ministry of National Education and accepted as basic science textbook between 1993 and 1999 school years. The physics topics in the textbook are analysed in terms of contents, educational design, visual presentation, language and expression. For this purpose, by considering only physics units, this science textbook has been investigated as an example of the textbook investigation study. Obtained findings have been presented with solution suggestions.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | September 1, 2003 |
Published in Issue | Year 2003 Volume: 23 Issue: 3 |