This study has been conducted to investigate preservice elementary mathematics teachers’ concept images related to the period concept. The sample consists of 58 freshmen preservice elementary mathematics teachers who were registered to a Turkish state university in 2011-2012 academic year. This study is a case study and qualitative in nature. A questionnaire (Period Test, PT) designed by the researcher was applied to investigate preservice teachers’ period images. After collecting data through PT and semi-structured interviews done with some participants who were selected according to maximum variation sampling, content analysis was examined to investigate period images in the spotlight of Tall and Vinner’s (1981) concept image–concept definition theory. “Regularly repeated events”, “the time between two repeats” and “the distance between two repeats” are common period images
Bu çalışmanın amacı, ilköğretim matematik öğretmen adaylarının periyotla ilgili kavram imajlarını belirlemektir. Çalışma, 2011-2012 eğitim-öğretim yılında bir devlet üniversitesinin İlköğretim Matematik Öğretmenliği programının 1.sınıfına kayıtlı 58 öğretmen adayı ile gerçekleştirilmiştir. Araştırmanın deseni nitel araştırma yöntemlerinden durum çalışmasıdır. Öğretmen adaylarının periyot kavramıyla ilgili imajlarını ortaya çıkarmak amacıyla araştırmacı tarafından geliştirilen Periyot Testi (PT) uygulanmıştır. Gerek PT gerekse belirlenen katılımcılarla yapılan yarı yapılandırılmış görüşmelerden elde edilen veriler, içerik analizine tabi tutulmuş ve öğretmen adaylarının periyot imajları Tall ve Vinner’in (1981) kavram imajı – kavram tanımı teorisi çerçevesinde belirlenmiştir. Veri analizi sonucunda öğretmen adaylarının periyot imajları “belirli aralıklarla tekrarlanan olay”, “bir olayın tekrarlanması için geçen süre” ve “bir olayın tekrarlandığı uzunluk, aralık” olarak belirlenmiştir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | April 27, 2015 |
Published in Issue | Year 2015 Volume: 35 Issue: 2 |