This paper reports on a classroom-based research study aiming at raising EFL pre-service teachers’ awareness of varieties of English by means of listening journals in an online teacher training course. 143 journals which were written (bi-)weekly by the trainees throughout the course term served both as a pedagogical tool and a research instrument. Their reflections on the web-based audiovisual materials of their choice revealed that the journals have been influential in realising the research aim in that the trainees were exposed to various English uses through these materials. As the course which comprised reading articles on native speakerism, standard English versus World Englishes, reflection tasks, presentations and classroom discussions progressed, they expanded the range of English uses in their web-based audiovisual materials. They started with more Centre-based uses of English specific to Inner-Circle-called countries such as the UK, the USA, Canada and developed a growing interest in the emerging uses of English in the Expanding and Outer Circle-called countries in the upcoming weeks. Drawing on the conclusions from their reflections in the listening journals, I will discuss the points which they have become mindful of and touch on practical implications and suggestions for future research.
Varieties of English Audiovisual media Web-based instruction Journals EFL pre-service teachers.
Bu makale, çevrimiçi bir öğretmen eğitimi kursunda dinleme günlükleri aracılığıyla İngilizcenin çeşitlerine ilişkin İngilizce öğretmen adaylarının farkındalığını artırmayı amaçlayan sınıf temelli bir araştırma çalışmasına ilişkindir. Ders dönemi boyunca öğretmen adayları tarafından (iki) haftada bir yazılan 143 günlük hem pedagojik bir araç hem de bir araştırma aracı olarak hizmet vermiştir. Seçtikleri internet tabanlı görsel-işitsel materyaller üzerine düşünceleri, adayların bu materyaller aracılığıyla çeşitli İngilizce kullanımlarına maruz kalmaları nedeniyle günlüklerin araştırma amacını gerçekleştirmede etkili olduğunu ortaya koydu. Kökten-anadilcilik, standart İngilizce ve Dünya İngilizceleri üzerine makaleler okuma, yansıtıcı düşünme ödevleri, sunumlar ve sınıf tartışmalarından oluşan ders ilerledikçe, internet tabanlı görsel-işitsel materyallerin de İngilizce kullanım yelpazesini genişlettiler. İngiltere, ABD, Kanada gibi İç Çember olarak adlandırılan ülkelere özgü, İngilizcenin daha Merkez tabanlı kullanımlarıyla başladılar ve ilerleyen haftalarda Genişleyen ve Dış Çember olarak adlandırılan ülkelerde İngilizcenin ortaya çıkan kullanımlarına artan bir ilgi geliştirdiler. Dinleme günlüklerindeki düşüncelerinden çıkardıkları sonuçlara dayanarak, dikkat ettikleri noktaları tartışacağım ve gelecekteki araştırmalar için pratik çıkarımlara ve önerilere değineceğim.
İngilizce çeşitleri Görsel-işitsel medya İnternet tabanlı öğretim Günlükler İngilizce öğretmeni adayları
Primary Language | English |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | January 31, 2022 |
Published in Issue | Year 2022 1.Uluslararası Yabancı Dil Eğitimi Sempozyumu (YABDİLSEM) Özel Sayısı |