Learning activities carried out in out-of-school learning environments offer a different learning experience for students, and allow teachers to recognize, practice, and evaluate different teaching approaches. Teacher attitudes towards out-of-school learning activities are very important for the realization of these activities. The purpose of this research is to determine the attitudes of
teachers towards out-of-school learning activities. The research is in the survey model. The sample of the study consists of 325 teachers. “Teacher Attitude Scale towards Out-of-School Learning Activities” was used to obtain the data of the study. Parametric test statistics were used
in data analysis. As a result of the research, it was determined that teachers' attitude scores towards out-of-school learning activities were at a high level. Teachers who graduated from outside the faculty of education have more positive beliefs about out-of-school learning activities. It was determined that teachers' attitudes towards out-of-school learning activities did not differ
according to gender, professional experience, and school level. In line with the results obtained, it was suggested that more theoretical and practical places be given to out-of-school learning activities in education faculties. It was also stated that more research on teachers and out-ofschool
learning is needed.
Okul dışı öğrenme ortamlarında gerçekleştirilen öğrenme faaliyetleri öğrenciler için farklı bir öğrenme deneyimi sunarken, öğretmenlere de farklı öğretim yaklaşımlarını tanıma, uygulama ve değerlendirme imkânı tanımaktadır. Okul dışı öğrenme faaliyetlerine yönelik öğretmen tutumları, bu faaliyetlerin gerçekleştirilmesi açısından oldukça önemli görülmektedir. Bu araştırmanın amacı öğretmenlerin okul dışı öğrenme faaliyetlerine yönelik tutumlarının belirlenmesidir. Araştırma tarama modelindedir. Araştırmanın örneklemini 325 öğretmen oluşturmaktadır. Araştırmanın verilerinin elde edilmesinde “Okul Dışı Öğrenme Faaliyetlerine Yönelik Öğretmen
Tutum Ölçeği” kullanılmıştır. Veri analizinde ise parametrik test istatistiklerinden yararlanılmıştır. Araştırma sonucunda öğretmenlerin okul dışı öğrenme faaliyetlerine yönelik
tutum puanlarının yüksek düzeyde olduğu tespit edilmiştir. Bununla birlikte eğitim fakültesi mezunu olmayan öğretmenler okul dışı öğrenme faaliyetlerine yönelik daha olumlu inançlara sahiptirler. Öğretmenlerin okul dışı öğrenme faaliyetlerine yönelik tutumlarının cinsiyet, mesleki deneyim ve okul kademesine göre farklılaşmadığı tespit edilmiştir. Elde edilen sonuçlar doğrultusunda eğitim fakültelerinde okul dışı öğrenme faaliyetlerine teorik ve uygulamalı olarak daha fazla yer verilmesi önerilmiştir. Ayrıca öğretmen ve okul dışı öğrenme temalı daha fazla
çalışmanın gerekli olduğu ifade edilmiştir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | August 29, 2022 |
Published in Issue | Year 2022 Volume: 42 Issue: 2 |