Bu araştırmada, sınıf öğretmenliği lisans programında yer alan sanat eğitimi derslerinin okul uygulamalarındaki yeterliğine yönelik sınıf öğretmeni adaylarının görüşlerini ortaya çıkarmak amaçlanmıştır. Araştırma nitel araştırma modeline göre tasarlanmıştır. Araştırmanın verilerini elde etmek amacıyla katılımcılar ile odak grup görüşmeleri gerçekleştirilmiştir. Katılımcıların yaşları 21-24 arasında (ortalama yaş=22,35) değişmekte ve 18 kadın 2 erkekten oluşmaktadır. Verilerin analizinde içerik analizi yöntemi kullanılmıştır. Araştırma sorularının her biri tema olarak belirlenmiş, temalar altında alt tema ve kodlar oluşturulmuştur. Araştırmada, özellikle görsel sanatlar eğitimi dersinin sekizinci yarıyılda verilmesinden dolayı sınıf öğretmeni adaylarının öğretmenlik uygulaması sürecinde ders planı hazırlama, sınıf yönetimi, konu bilgisi ve sanatsal uygulamalar noktasında bazı problemler yaşadıkları sonucuna ulaşılmıştır.
In this study, it was aimed to reveal the opinions of prospective primary school teachers about the adequacy of art education courses in the undergraduate program of primary school teaching in school practices. The research was designed according to the qualitative research model. Focus group interviews were conducted with the participants to obtain the study's data. The ages of the participants ranged between 21-24 years (mean age=22.35) and consisted of 18 women and 2 men. The content analysis method was used to analyze the data. Each research question was identified as a theme, and sub-themes and codes were created under the themes. In the research, it was concluded that some problems were encountered in lesson plan preparation, classroom management, subject knowledge and artistic practices during the teaching practice process of the classroom teacher candidates, especially since the visual arts education course was given in the eighth semester.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Primary Education, Fine Arts Education |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | December 30, 2024 |
Submission Date | June 10, 2024 |
Acceptance Date | September 27, 2024 |
Published in Issue | Year 2024 Volume: 44 Issue: 3 |