This study aimed to adapt the Artificial Intelligence Literacy Scale (AILS), developed by Wang, Rau, and Yuan (2023), to the Turkish culture for education stakeholders. Data for the study were collected from 646 participants including teacher candidates (university students), teachers, and school administrators (principals and vice principals). The AILS, consisting of four dimensions and a total of 12 items, was used as the data collection tool. Permission to use the scale was obtained, followed by the completion of the Turkish language equivalence process of the AILS. Subsequently, data were collected and analyzed. The validity and reliability of the AILS were tested through data analysis. The validity of the four-dimensional structure of the AILS was assessed using exploratory-confirmatory factor analysis, while reliability was evaluated using Cronbach's alpha coefficient. The results of validity and reliability analyses indicated that the AILS is a valid and reliable data collection tool suitable for use in the Turkish culture among education stakeholders.
Artificial intelligence literacy scale validity/reliability teacher candidates (university students) teachers school administrators (principals and vice principals)
Araştırmada orijinali Wang, Rau ve Yuan (2023) tarafından geliştirilmiş olan yapay zekâ okuryazarlığı ölçeğinin, eğitim paydaşlarına yönelik, Türk kültürüne uyarlama çalışması gerçekleştirilmiştir. Amaç doğrultusunda araştırma verileri 646 katılımcıdan [öğretmen adayları (üniversite öğrencileri), öğretmenler ve okul yöneticileri (müdür ve müdür yardımcıları)] toplanmıştır. Çalışmada veri toplama aracı olarak Yapay Zekâ Okuryazarlığı Ölçeği (YZOÖ) kullanılmıştır. YZOÖ dört boyutlu olup toplam 12 maddeden oluşmaktadır. YZOÖ’nün Türkçeye uyarlanması kapsamında ilk olarak ölçek kullanım izni alınmıştır. Ardından başlayan YZOÖ’nün Türkçe dil eş-değerliği sürecinin tamamlanmasıyla çalışmanın verileri toplanarak analizler gerçekleştirilmiştir. Verilerin analizi doğrultusunda YZOÖ’nün geçerlik ve güvenirliği test edilmiştir. YZOÖ’nün dört boyutlu yapısının geçerliği açımlayıcı-doğrulayıcı faktör analizi ve güvenirliği Cronbach alfa katsayısı ile değerlendirilmiştir. Geçerlik ve güvenirlik analizleri sonucunda YZOÖ’nün, eğitim paydaşlarına yönelik, Türk kültüründe kullanılmaya uygun, geçerli ve güvenilir bir veri toplama aracı olduğu belirlenmiştir.
Yapay zekâ okuryazarlığı ölçeği geçerlik/güvenirlik öğretmen adayları (üniversite öğrencileri) öğretmenler okul yöneticileri (müdür ve müdür yardımcıları)
| Primary Language | Turkish |
|---|---|
| Subjects | Education Management |
| Journal Section | Articles |
| Authors | |
| Publication Date | August 30, 2025 |
| Submission Date | April 16, 2024 |
| Acceptance Date | August 11, 2025 |
| Published in Issue | Year 2025 Volume: 45 Issue: 2 |