Allah (c.c.) hak dinini tebliğ etmek üzere bir elçi göndermiş ve bu elçiden gönderildiği kitleyi hikmet, güzel öğütle ve onların anlayabileceği şekilde uyarmasını istemiştir. Birçok âyette Hz. Peygamber’e (s.a.s.) düşen görevin açık bir davet olduğu buyrulmaktadır. Hz. Peygamber de (s.a.s.) bu konuda çok hassas davranmış ve kendilerini anlayabileceği şekilde insanlarla diyaloga geçmiştir. Nitekim Hz. Peygamber (s.a.s.) verilmek istenen mesajın çok iyi anlaşılması adına farklı inşâ, ihbâr cümle formlarıyla insanları uyarmıştır.
Araştırmamızda bu hususla da ilgili olduğunu düşündüğümüz Levlâ ile başlayan bazı hadis örneklerini ele alacağız. İnşa formatında aktarılan bu hadislerde bazı uygulama ve eylemler maslahat ve zorluk gibi etkenlerden dolayı farz olmaktan çıkartılmış veya terk edilmiştir.
Mesela Hz. Peygamber (s.a.s.) cihada katılacak imkâna sahip olmayan kişilerin üzülmemeleri için tüm savaşlara katılmamıştır. Hz. Peygamber (s.a.s.) misvâkın namaz veya abdest esnasında sürekli kullanılmasını, yatsı namazının gecenin geç saatlerinde kılınmasını sırf zorluk olmaması için farz kılmamıştır. Yine Hz. Peygamber (s.a.s.) Kâbe’nin cahiliye döneminde –tahrip olması sebebiyle- yeniden yapılması esnasında eksik inşa edilmesine binaen Kâbe’yî olduğu şekil ve alanda yeniden inşa etmek istemiş; ancak Kureyş’in tekrar küfre dönmesi ihtimalinden dolayı bu düşüncesinden vazgeçmiştir.
Çalışmamızda Levlâ ile başlayan hadislerde sözü edilen vb. hususları anlamaya yönelik bir inceleme yapmak istedik. Bununla hem Hz. Peygamber’in (s.a.s.) bu hadisler özelinde tebliğ metodunu hem de bu cümle formlarıyla aktarılan hadislerin analiz edilerek bu hadislerde verilmek istenen nebevî mesajları ve bu mesajların önemine matuf hususları tespit etmeyi hedeflemekteyiz.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Religious Studies |
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Publication Date | December 15, 2020 |
Submission Date | November 21, 2020 |
Published in Issue | Year 2020 Volume: 1 Issue: 2 |