The aim of this study is to investigate the relationship between intergenerational normative solidarity
and empathy level in young people. The study sample consisted of 500 young people between
the ages of 18 and 29 selected by convenience sampling. As the data collection tool, the Scale for
the Determination of Intergenerational Normative Solidarity and the Empathy Level in Families were
used. A t-test and analysis of variance (ANOVA) were conducted to determine whether there was
a relationship and a significant difference between the variables. The direction and strength of the
bilateral relationships were determined by correlation analysis. The results of the study revealed that
the normative solidarity scores and empathy levels of young people were close to high. Significant
differences were revealed between normative solidarity in young people and their gender, parents’
educational status, and perceived income status. Furthermore, a positive relationship was found
between normative solidarity and empathy level in young people. This study’s contribution to the
literature is that it establishes a link between empathy levels and normative solidarity, which is central
in protecting and sustaining social values and further constitutes a dimension of intergenerational
solidarity.
Bu araştırmanın amacı, gençlerde nesiller arası normatif dayanışma ve empati düzeyi arasındaki
ilişkinin incelenmesidir. Araştırmanın örneklemini kolay ulaşılabilir örnekleme yöntemi ile seçilen 18-
29 yaş arası 500 genç oluşturmuştur. Veri toplama aracı olarak, Ailelerde Nesiller Arası Normatif
Dayanışma Ölçeği ve Empati Düzeyi Belirleme Ölçeği kullanılmıştır. Değişkenler arasında ilişki ve
anlamlı bir farklılık olup olmadığının belirlenmesi için t-testi, Anova kullanılmıştır. İkili ilişkilerin yönü
ve gücü ise, korelasyon analizi ile belirlenmiştir. Araştırma sonuçlarına göre, gençlerin normatif
dayanışma puanlarının ve empati düzeylerinin yüksek düzeylere yakın olduğu belirlenmiştir. Gençlerde
normatif dayanışma ile cinsiyet, ebeveyn eğitim durumu ve algılanan gelir durumu arasında anlamlı
farklılıklar bulunmuştur. Ayrıca gençlerde normatif dayanışma ile empati düzeyi arasında pozitif bir
ilişki bulunmuştur. Bu araştırma ile, toplumsal değerlerimizin korunması ve sürdürülebilmesi için
oldukça önemli olan ve nesiller arası dayanışmanın bir boyutunu oluşturan normatif dayanışma ile
empati düzeyi belirlenerek literatüre katkıda bulunulacağı düşünülmektedir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Publication Date | June 23, 2020 |
Acceptance Date | April 29, 2020 |
Published in Issue | Year 2020 Volume: 8 Issue: 20 |
IMPORTANT NOTE: OUR JOURNAL IS PUBLISHED THREE TIMES A YEAR, IN APRIL, AUGUST AND DECEMBER, EXCEPT FOR SPECIAL ISSUES. SUBMITTED MANUSCRIPTS ARE NOT SUBMITTED FOR A SPECIFIC ISSUE. MANUSCRIPTS SENT TO OUR JOURNAL ARE PUBLISHED IN THE FIRST APPROPRIATE ISSUE FOLLOWING THE COMPLETION OF THE REVIEW PROCESS.