Amaç: Bilgi ve iletişim teknolojilerinin kullanımının ergenler arasında giderek yaygınlaşması, fırsatlar
kadar riskleri de beraberinde getirmektedir. Söz konusu gelişmenin ergenler açısından ortaya
çıkarttığı sorunların başında siber zorbalık gelmektedir. Siber zorbalıkla mücadelenin en etkili adımı,
bu konuda duyarlılığın geliştirilmesidir. Bu bağlamda araştırmanın amacı, ortaokul yedinci ve sekizinci
sınıfa devam eden öğrencilerin siber zorbalığa ilişkin duyarlılıklarının incelenmesidir.
Yöntem: 217 ortaokul öğrencisiyle gerçekleştirilen bu araştırmada, araştırmacı tarafından hazırlanan
sosyodemografik sorulardan oluşan anket ile Siber Zorbalığa İlişkin Duyarlılık Ölçeği uygulanmıştır.
Verilerin analizinde betimsel istatistiklerin, frekans ve yüzdelerin yanı sıra öğrencilerin siber zorbalığa
ilişkin duyarlılık düzeylerini cinsiyet ve sınıf değişkenleri bazında karşılaştırmak amacıyla bağımsız
örneklem t testi kullanılmıştır.
Sonuçlar: Araştırmaya katılan öğrencilerin %96.3’ünün cep telefonu kullandığı ve cep telefonlarının
%84.3 oranıyla internete girmek için kullanıldığı oraya çıkartılmıştır. Araştırmaya katılan öğrencilerin
siber zorbalığa ilişkin duyarlılıklarının yüksek düzeyde (X̄= 30.2) olduğu, kız öğrencilerin duyarlılık
düzeylerinin erkek öğrencilere göre anlamlı oranda yüksek olduğu, yedinci sınıfa devam eden
öğrencilerin duyarlılıklarının, sekizinci sınıfa devam eden öğrencilere kıyasla daha yüksek olduğu
tespit edilmiştir.
Öneriler: Siber zorbalıkla mücadele için geliştirilecek çalışmaların planlanmasından, uygulanmasına
kadar her aşamasına ergenlerin dahil edilmeleri gerekmektedir. Okullarda kişiler arası ilişkilerde nasıl
davranılması gerektiğini tartışmaya açacak etik eğitiminin, bilgi ve iletişim teknolojilerinin akıllıca
kullanımının alışkanlığa dönüştürülmesini sağlayacak mikro ve mezzo düzeyde sosyal hizmet
uygulamalarının hayata geçirilmesi gerekmektedir. Ergenlerin yanı sıra öğretmenler ve ailelerle de
çalışmalar yapılmalıdır.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Publication Date | December 31, 2020 |
Acceptance Date | December 25, 2020 |
Published in Issue | Year 2020 Volume: 8 Issue: Özel Sayı |
IMPORTANT NOTE: OUR JOURNAL IS PUBLISHED THREE TIMES A YEAR, IN APRIL, AUGUST AND DECEMBER, EXCEPT FOR SPECIAL ISSUES. SUBMITTED MANUSCRIPTS ARE NOT SUBMITTED FOR A SPECIFIC ISSUE. MANUSCRIPTS SENT TO OUR JOURNAL ARE PUBLISHED IN THE FIRST APPROPRIATE ISSUE FOLLOWING THE COMPLETION OF THE REVIEW PROCESS.