Bu çalışmada, yabancı uyruklu öğrencilerin gerek ülkeye gelmeden ve gerekse ülkeye geldikten sonra
Türkiye hakkında edindikleri imajın boyutları siyasi, ekonomik ve sosyal açılardan incelenmektedir.
Araştırma kapsamında, Türkiye’deki üniversitelerde öğrenim gören yabancı uyruklu öğrencilerle
fokus (odak) grup çalışması yapılarak bu imajı hangi kaynaklardan edindikleri öğrenilmiş, sonrasında
uluslararası kabul görmüş ölçekleri Türkiye’ye ve yabancı öğrencilerin imaj algısına uyarlamak
üzere uzman görüşleri alınarak kapsam geçerliliği sağlanmıştır. 202 öğrenciyle yapılan pilot anket
çalışmasıyla keşfedici faktör analizi sonucunda imajın büyük ölçüde ekonomik, siyasi ve sosyal
boyutlarıyla oluştuğu ortaya konmuştur. 401 kişiyle kolayda örnekleme metoduyla gerçekleştirilen
bir araştırmayla öğrencilerin zihinlerindeki imajın hangi imaj boyutlarından oluştuğu ve bu imajın
en fazla hangi kaynaklardan beslendiği ortaya konmuştur.
Türkiye’ye gelmeden önce Türkiye ile ilgili sahip oldukları imajın niteliğine bakıldığında öğrencilerin
zihninde imajın ağırlıklı olarak ‘‘sosyal imaj’ unsurlarıyla oluştuğu bu imajı sırasıyla ‘ekonomik
imaj’ ve ‘siyasi imaj’ın takip ettiği görülmüştür. Türkiye’ye geldikten sonra da imaj boyutlarının
hiyerarşisi değişmemiştir. İmaj boyutlarının oluşumuna Türkiye’ye gelmeden önce yararlandıkları
kaynaklardan en çok hangilerinin etkide bulunduğu araştırıldığında ise “ülkelerindeki Türkler, spor
etkinlikleri, yerel medya, dizi ve filmler” kaynakları öne çıkmıştır. Türkiye’ye geldikten sonra ise
uluslararası medya, dizi ve filmler, Türk medyası, üniversitede gördükleri eğitim, ders dışı faaliyetler
ve Türk halkı ile etkileşim imaja en fazla katkıda bulunan kaynaklar olmuştur.
This study examined how international students viewed the political, economic, and social aspects
of both before and after coming to Turkey. This study followed a focus group method to identify the
sources participants used to construct a mental image about Turkey. Then providing a scope validity
by taking the expert opinions for adapting the scales that internationally recognized to Turkey and
foreign students’ image perception. An exploratory factor analysis conducted with 202 students
revealed that participants’ mental image was largely based on economic, political, and social factors.
A study conducted with 401 people revealed that international students’ perceptions were mostly
influenced by the types of sources to which they were exposed both before and after their arrival to
Turkey.
The nature of the mental image they have of Turkey before coming is mainly informed by Turkey’s
social image followed by her economic and political images. This order does not change after arriving
in Turkey.
Analysis the sources informing participants’ mental image before coming to Turkey revealed that the
most affected are interactions with natives of Turkey, sport events, local media, series, movies, and
social media. After coming to Turkey, however, international media, television series, movies, Turkish
media, education, and extracurricular activities contributed to building their mental image.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Publication Date | April 30, 2021 |
Acceptance Date | April 14, 2021 |
Published in Issue | Year 2021 Volume: 9 Issue: 23 |
IMPORTANT NOTE: OUR JOURNAL IS PUBLISHED THREE TIMES A YEAR, IN APRIL, AUGUST AND DECEMBER, EXCEPT FOR SPECIAL ISSUES. SUBMITTED MANUSCRIPTS ARE NOT SUBMITTED FOR A SPECIFIC ISSUE. MANUSCRIPTS SENT TO OUR JOURNAL ARE PUBLISHED IN THE FIRST APPROPRIATE ISSUE FOLLOWING THE COMPLETION OF THE REVIEW PROCESS.