BibTex RIS Cite

E-Kitap Kabulü: Çukurova Üniversitesi İşletme Bölümü Öğrencileri Örneği

Year 2019, Volume: 7 Issue: 19, 147 - 170, 01.01.2019

Abstract

Günümüzde bilgi teknolojileri her geçen gün gelişerek kullanıcılarının hayatlarının vazgeçilmez birer parçası haline gelmektedir. Hem eğitim hem de rekreasyonel faaliyetler alanındaki teknolojik yeniliklerden biri de e-kitaplardır. E-kitaplar, elektronik ortamda yayımlanan ya da elektronik ortama aktarılarak kullanılan, çeşitli yazılımlar ve cihazlarla okunabilen ya da izlenebilen metin ve resim barındıran yeni nesil bir kitap okuma yöntemi olarak değerlendirilebilir. Bu çalışmanın amacı üniversite öğrencilerinin e-kitapları kullanmaya yönelik niyetini ve bu niyeti etkileyecek faktörleri Teknoloji Kabul Modeli yardımıyla ölçmektir. Bu amaçla Çukurova Üniversitesi İİBF İşletme Bölümü öğrencilerinden yüz yüze anket yöntemiyle toplanan 422 kullanılabilir formdaki verinin analizi için faktör analizi ve regresyon yöntemlerinden yararlanılmıştır. Bulgular e- kitapların algılanan kullanım kolaylığının ve algılanan faydasının öğrencilerin e-kitap kabulüne yönelik niyeti üzerinde olumlu yönde istatistiksel yönden anlamlı bir etkisi olduğunu göstermiştir. Buna karşılık çevre bilinci, algılanan maliyet, kişisel yenilikçilik ve sosyal etkilerin e-kitap kullanımına yönelik davranışsal niyet üzerinde anlamlı bir etkisi olmadığı görülmüştür. Sonuçlar derinlemesine bir anlayış sağlayabilmek için teori, kullanıcılar ve işletmeler açısından ele alınarak tartışılmıştır

References

  • • Ahmad, P. (2015). E-book adoption in academic and research libraries. Retrieved from http://ro.ecu.edu. au/theses/1601
  • • Ajzen, I., & Fishbein, M. (1980). Understanding attitudes and predicting social behaviour. New Jersey: Prentice- Hall.
  • • Anameriç, H., ve Rukancı, F. (2003). E-kitap Teknolojisi ve Kullanımı. Türk Kütüphaneciliği, 17(2), 147-166.
  • • Bansal, G. (2011). E-book usage: Role of environmental consciousness, personality and past usage. Journal of Computer Information Systems, 52(2), 93-104.
  • • Bozkurt, A., ve Bozkaya, M. (2013). Etkileşimli e-kitap: Dünü, bugünü ve yarını. Akademik Bilişim 2013, 375-381.
  • • Büyüköztürk, Ş. (2002). Faktör Analizi: Temel Kavramlar ve Ölçek Geliştirmede Kullanımı. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi Dergisi, 8 (4), 470-483.
  • • Calder, B., Phillips, L.W., & Tybout, A. (1981). Designing research for application. Journal of Consumer Research, 8, 197-207.
  • • Chu, H. (2003). Electronic books: viewpoints from users and potential users,” Library Hi Tech, 21 (3), 2003, 340-346.
  • • Churchill, G.A. Jr. (1995). Marketing Research Methodological Foundation, Forth Worth: TX: The Dryden Press.
  • • Çokluk, Ö., Şekercioğlu, G. ve Büyüköztürk, Ş. (2010). Sosyal bilimler için çok değişkenli istatistik SPSS ve LISREL uygulamaları. Ankara: Pegem Akademi Yayınları.
  • • Davis, F.D. (1986). A technology acceptance model for emprically testing new end user information systems: Theory and results (Doctoral dissertion, Massachusetts Institute of Technology).
  • • Eurostat (2019), https://ec.europa.eu/eurostat/en/web/products-datasets/-/ILC_LVPS09, Erişim Tarihi: 17.07.2019
  • • Gilbert, J., & Fister, B. (2015). The perceived impact of e-books on student reading practices: A local study. College & Research Libraries, 76(4), 469-489.
  • • Güneş, F., ve Kırmızı, F. S. (2014). E-kitap okumaya yönelik tutum ölçeğinin (EKOT) geliştirilmesi: geçerlilik ve güvenirlik çalışması. Bartın Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 3(2), 196-212.
  • • Hair, J.F., Black, W.C., Babin, B. & Anderson, R.E. (2010). Multivariate Data Analysis. Seventh Edition, Pearson Publication, New York
  • • Hashim, K. F., Tan, F. B., & Rashid, A. (2015). Adult learners’ intention to adopt mobile learning: A motivational perspective. British Journal of Educational Technology, 46(2), 381-390.
  • • Jamali, H. R., Nicholas, D., & Rowlands, I. (2009). Scholarly e-books: the views of 16,000 academics: Results from the JISC National E-Book Observatory. In Aslib proceedings(Vol. 61, No. 1, pp. 33-47). Emerald Group Publishing Limited.
  • • Kuo, Y. F., & Yen, S. N. (2009). Towards an understanding of the behavioral intention to use 3G mobile value-added services. Computers in Human Behavior, 25(1), 103-110.
  • • Leech, N. L., Barrett, K. C., & Morgan, G. A. (2005). SPSS for intermediate statistics: use and interpretation. New York: Routledge.
  • • Lederer, L. A., Maupin, J. D., Sena, M. & Youlong, Z. (2000). Technology acceptance model and the World Wide Web. Decision Support Systems, 29, 269-282.
  • • Letchumanan, M., & Tarmizi, R. (2011). Assessing the intention to use e-book among engineering undergraduates in Universiti Putra Malaysia, Malaysia. Library Hi Tech, 29(3), 512-528.
  • • Luarn, P., & Lin, H. H. (2005). Toward an understanding of the behavioral intention to use mobile banking. Computers in Human Behavior, 21(6), 873-891.
  • • McKenzie, B., (2008). University business students’ perceptions of retail shopping behaviour: A Canadian and Estonian comparative study. Baltic Journal of Management, 3 (1), 105-118.
  • • Messner, K., Revelle, A., Shrimplin, A., & Hurst, S. (2011). Book Lovers, Technophiles, Printers, and Pragmatists: The Social and Demographic Structure of User Attitudes Toward e-Books. In Declaration of Interdependence: The Proceedings of the ACRL 2011 Conference (pp. 52-57).
  • • Mutlu, M. E., Beyaz K., M., ve Yılmaz, Ü. (2006). Ders Kitaplarının Dağıtımı Amacıyla İnternetin Kullanılması: Açıköğretim e-Kitap Uygulaması Örneği. 6. Uluslararası Eğitim Teknolojileri.
  • • Önder, I. (2011). E-kitap ve dünyada elektronik kitap yayıncılığı. Türk Kütüphaneciliği, 25(1), 97-105.
  • • Özer, S., ve Türel, Y. K. (2015). Bilişim Teknolojileri Öğretmen Adaylarının E-Kitap ve Etkileşimli E-Kitap Kavramına İlişkin Metaforik Algıları. Turkish Online Journal of Qualitative Inquiry, 6(2).
  • • Özgür Güler, E., Güler, H. ve Börüban, C. (2018). 4+4+4 Sisteminde devlet ve özel okul öğrencilerinin çevre bilinci ve tutumunun karşılaştırılması. Üçüncü Sektör Sosyal Ekonomi, 53 (3), 1066-1078.
  • • Özgür Güler, E., Güler, H. ve Koşar, Ç. (2018). Anne yetişkin kız ilişkisinin yetişkin kızın yaşam doyumu ve benlik saygısı üzerine etkisinin Adana ilinde incelenmesi. Çukurova Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 26 (2), 176-188.
  • • Özgür Güler, E. ve Veysikarani, D. (2018). OECD Ülkelerinin İnovasyon Göstergeleri Açısından Çok Değişkenli İstatistiksel Analizlerle Karşılaştırılması. Çukurova Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Dergisi, 19 (2), 157-168.
  • • Phau, I., & Cheong, E. (2009). Young consumers‟ evaluations of diffusion brands. Young Consumers, 10 (3), 210-224.
  • • Poon, J. K. L. (2014). Empirical analysis of factors affecting the e-book adoption—research agenda. Open Journal of Social Sciences, 2(05), 51.
  • • Revelle, A., Messner, K., Shrimplin, A., & Hurst, S. (2012). Book lovers, technophiles, pragmatists, and printers: The social and demographic structure of user attitudes toward e-books. College & Research Libraries, 73(5), 420-429.
  • • Rowlands, I., Nicholas, D., Jamali, H. R., & Huntington, P. (2007). What do faculty and students really think about e-books?. In Aslib proceedings (Vol. 59, No. 6, pp. 489-511). Emerald Group Publishing Limited.
  • • Rukancı, F., ve Anameriç, H. (2003). E-kitap teknolojisi ve kullanımı. Türk Kütüphaneciliği, 17(2), 147-166.
  • • Sun, Z., & Jiang, Y. (2015). How the young generation uses digital textbooks via mobile learning terminals: Measurement of elementary school students in China. British Journal of Educational Technology, 46(5), 961-964.
  • • Tavşancıl, E. (2002). Tutumların ölçülmesi ve SPSS ile veri analizi. Ankara: Nobel Yayıncılık.
  • • Torres, R., Johnson, V., & Imhonde, B. (2014). The impact of content type and availability on ebook reader adoption. Journal of Computer Information Systems, 54(4), 42-51.
  • • Vassiliou, M., & Rowley, J. (2008). Progressing the definition of “e-book”. Library Hi Tech, 26(3), 355-368.
  • • Vasileiou, M., Rowley, J., & Hartley, R. (2012). Perspectives on the future of e-books in libraries in universities. Journal of Librarianship and Information Science, 44(4), 217–226. http://dx.doi. org/10.1177/0961000611434759 .
  • • Venkatesh, V., Morris, M. G., Davis, G. B., & Davis, F. D. (2003). User acceptance of information technology: Toward a unified view. MIS quarterly, 425-478.
  • • Wells, W.D. (1993). Discovery-oriented consumer research. Journal of Consumer Research, 19, 489-504.
  • • Wu, J. H., & Wang, S. C. (2005). What drives mobile commerce?: An empirical evaluation of the revised technology acceptance model. Information & management, 42(5), 719-729.
  • • Yang, K. C. (2005). Exploring factors affecting the adoption of mobile commerce in Singapore. Telematics and informatics, 22(3), 257-277.
Year 2019, Volume: 7 Issue: 19, 147 - 170, 01.01.2019

Abstract

Today, with the accelerated improvements, information systems became indispensable part in users lives. E-books are one of these technological innovations in both educational and recreational sectors. E-books can be considered to be the next generation of book reading method, which is utilized or transferred to electronic media that contains content – text , and images and can be perused or viewed with various software and devices. The purpose of this study is to measure the behavioral intention of using e-books among graduate and undergraduate students from Cukurova University Business Administration Department by using the technology acceptance model. With this purpose, a survey through questionnaire was conducted to collect the data from 422 respondents. Data were analyzed using factor analysis and regression. Findings show perceived ease of use and perceived usefulness have a positive and statistically significant effect on students’ behavioral intention to accept e-books. On the other hand, environmental consciousness, perceived costs, personal innovativeness and social influences do not have any statistically significant effect on behavioral intention to use e-books. In order to provide an in-depth understanding of the results, the theory has been discussed in terms of theory, e-book users and companies

References

  • • Ahmad, P. (2015). E-book adoption in academic and research libraries. Retrieved from http://ro.ecu.edu. au/theses/1601
  • • Ajzen, I., & Fishbein, M. (1980). Understanding attitudes and predicting social behaviour. New Jersey: Prentice- Hall.
  • • Anameriç, H., ve Rukancı, F. (2003). E-kitap Teknolojisi ve Kullanımı. Türk Kütüphaneciliği, 17(2), 147-166.
  • • Bansal, G. (2011). E-book usage: Role of environmental consciousness, personality and past usage. Journal of Computer Information Systems, 52(2), 93-104.
  • • Bozkurt, A., ve Bozkaya, M. (2013). Etkileşimli e-kitap: Dünü, bugünü ve yarını. Akademik Bilişim 2013, 375-381.
  • • Büyüköztürk, Ş. (2002). Faktör Analizi: Temel Kavramlar ve Ölçek Geliştirmede Kullanımı. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi Dergisi, 8 (4), 470-483.
  • • Calder, B., Phillips, L.W., & Tybout, A. (1981). Designing research for application. Journal of Consumer Research, 8, 197-207.
  • • Chu, H. (2003). Electronic books: viewpoints from users and potential users,” Library Hi Tech, 21 (3), 2003, 340-346.
  • • Churchill, G.A. Jr. (1995). Marketing Research Methodological Foundation, Forth Worth: TX: The Dryden Press.
  • • Çokluk, Ö., Şekercioğlu, G. ve Büyüköztürk, Ş. (2010). Sosyal bilimler için çok değişkenli istatistik SPSS ve LISREL uygulamaları. Ankara: Pegem Akademi Yayınları.
  • • Davis, F.D. (1986). A technology acceptance model for emprically testing new end user information systems: Theory and results (Doctoral dissertion, Massachusetts Institute of Technology).
  • • Eurostat (2019), https://ec.europa.eu/eurostat/en/web/products-datasets/-/ILC_LVPS09, Erişim Tarihi: 17.07.2019
  • • Gilbert, J., & Fister, B. (2015). The perceived impact of e-books on student reading practices: A local study. College & Research Libraries, 76(4), 469-489.
  • • Güneş, F., ve Kırmızı, F. S. (2014). E-kitap okumaya yönelik tutum ölçeğinin (EKOT) geliştirilmesi: geçerlilik ve güvenirlik çalışması. Bartın Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 3(2), 196-212.
  • • Hair, J.F., Black, W.C., Babin, B. & Anderson, R.E. (2010). Multivariate Data Analysis. Seventh Edition, Pearson Publication, New York
  • • Hashim, K. F., Tan, F. B., & Rashid, A. (2015). Adult learners’ intention to adopt mobile learning: A motivational perspective. British Journal of Educational Technology, 46(2), 381-390.
  • • Jamali, H. R., Nicholas, D., & Rowlands, I. (2009). Scholarly e-books: the views of 16,000 academics: Results from the JISC National E-Book Observatory. In Aslib proceedings(Vol. 61, No. 1, pp. 33-47). Emerald Group Publishing Limited.
  • • Kuo, Y. F., & Yen, S. N. (2009). Towards an understanding of the behavioral intention to use 3G mobile value-added services. Computers in Human Behavior, 25(1), 103-110.
  • • Leech, N. L., Barrett, K. C., & Morgan, G. A. (2005). SPSS for intermediate statistics: use and interpretation. New York: Routledge.
  • • Lederer, L. A., Maupin, J. D., Sena, M. & Youlong, Z. (2000). Technology acceptance model and the World Wide Web. Decision Support Systems, 29, 269-282.
  • • Letchumanan, M., & Tarmizi, R. (2011). Assessing the intention to use e-book among engineering undergraduates in Universiti Putra Malaysia, Malaysia. Library Hi Tech, 29(3), 512-528.
  • • Luarn, P., & Lin, H. H. (2005). Toward an understanding of the behavioral intention to use mobile banking. Computers in Human Behavior, 21(6), 873-891.
  • • McKenzie, B., (2008). University business students’ perceptions of retail shopping behaviour: A Canadian and Estonian comparative study. Baltic Journal of Management, 3 (1), 105-118.
  • • Messner, K., Revelle, A., Shrimplin, A., & Hurst, S. (2011). Book Lovers, Technophiles, Printers, and Pragmatists: The Social and Demographic Structure of User Attitudes Toward e-Books. In Declaration of Interdependence: The Proceedings of the ACRL 2011 Conference (pp. 52-57).
  • • Mutlu, M. E., Beyaz K., M., ve Yılmaz, Ü. (2006). Ders Kitaplarının Dağıtımı Amacıyla İnternetin Kullanılması: Açıköğretim e-Kitap Uygulaması Örneği. 6. Uluslararası Eğitim Teknolojileri.
  • • Önder, I. (2011). E-kitap ve dünyada elektronik kitap yayıncılığı. Türk Kütüphaneciliği, 25(1), 97-105.
  • • Özer, S., ve Türel, Y. K. (2015). Bilişim Teknolojileri Öğretmen Adaylarının E-Kitap ve Etkileşimli E-Kitap Kavramına İlişkin Metaforik Algıları. Turkish Online Journal of Qualitative Inquiry, 6(2).
  • • Özgür Güler, E., Güler, H. ve Börüban, C. (2018). 4+4+4 Sisteminde devlet ve özel okul öğrencilerinin çevre bilinci ve tutumunun karşılaştırılması. Üçüncü Sektör Sosyal Ekonomi, 53 (3), 1066-1078.
  • • Özgür Güler, E., Güler, H. ve Koşar, Ç. (2018). Anne yetişkin kız ilişkisinin yetişkin kızın yaşam doyumu ve benlik saygısı üzerine etkisinin Adana ilinde incelenmesi. Çukurova Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 26 (2), 176-188.
  • • Özgür Güler, E. ve Veysikarani, D. (2018). OECD Ülkelerinin İnovasyon Göstergeleri Açısından Çok Değişkenli İstatistiksel Analizlerle Karşılaştırılması. Çukurova Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Dergisi, 19 (2), 157-168.
  • • Phau, I., & Cheong, E. (2009). Young consumers‟ evaluations of diffusion brands. Young Consumers, 10 (3), 210-224.
  • • Poon, J. K. L. (2014). Empirical analysis of factors affecting the e-book adoption—research agenda. Open Journal of Social Sciences, 2(05), 51.
  • • Revelle, A., Messner, K., Shrimplin, A., & Hurst, S. (2012). Book lovers, technophiles, pragmatists, and printers: The social and demographic structure of user attitudes toward e-books. College & Research Libraries, 73(5), 420-429.
  • • Rowlands, I., Nicholas, D., Jamali, H. R., & Huntington, P. (2007). What do faculty and students really think about e-books?. In Aslib proceedings (Vol. 59, No. 6, pp. 489-511). Emerald Group Publishing Limited.
  • • Rukancı, F., ve Anameriç, H. (2003). E-kitap teknolojisi ve kullanımı. Türk Kütüphaneciliği, 17(2), 147-166.
  • • Sun, Z., & Jiang, Y. (2015). How the young generation uses digital textbooks via mobile learning terminals: Measurement of elementary school students in China. British Journal of Educational Technology, 46(5), 961-964.
  • • Tavşancıl, E. (2002). Tutumların ölçülmesi ve SPSS ile veri analizi. Ankara: Nobel Yayıncılık.
  • • Torres, R., Johnson, V., & Imhonde, B. (2014). The impact of content type and availability on ebook reader adoption. Journal of Computer Information Systems, 54(4), 42-51.
  • • Vassiliou, M., & Rowley, J. (2008). Progressing the definition of “e-book”. Library Hi Tech, 26(3), 355-368.
  • • Vasileiou, M., Rowley, J., & Hartley, R. (2012). Perspectives on the future of e-books in libraries in universities. Journal of Librarianship and Information Science, 44(4), 217–226. http://dx.doi. org/10.1177/0961000611434759 .
  • • Venkatesh, V., Morris, M. G., Davis, G. B., & Davis, F. D. (2003). User acceptance of information technology: Toward a unified view. MIS quarterly, 425-478.
  • • Wells, W.D. (1993). Discovery-oriented consumer research. Journal of Consumer Research, 19, 489-504.
  • • Wu, J. H., & Wang, S. C. (2005). What drives mobile commerce?: An empirical evaluation of the revised technology acceptance model. Information & management, 42(5), 719-729.
  • • Yang, K. C. (2005). Exploring factors affecting the adoption of mobile commerce in Singapore. Telematics and informatics, 22(3), 257-277.
There are 44 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Journal Section Research Article
Authors

Deniz Zeren This is me

Serap Çabuk This is me

Buğra Töge This is me

Publication Date January 1, 2019
Published in Issue Year 2019 Volume: 7 Issue: 19

Cite

APA Zeren, D., Çabuk, S., & Töge, B. (2019). E-Kitap Kabulü: Çukurova Üniversitesi İşletme Bölümü Öğrencileri Örneği. Gençlik Araştırmaları Dergisi, 7(19), 147-170.

IMPORTANT NOTE: OUR JOURNAL IS PUBLISHED THREE TIMES A YEAR, IN APRIL, AUGUST AND DECEMBER, EXCEPT FOR SPECIAL ISSUES. SUBMITTED MANUSCRIPTS ARE NOT SUBMITTED FOR A SPECIFIC ISSUE. MANUSCRIPTS SENT TO OUR JOURNAL ARE PUBLISHED IN THE FIRST APPROPRIATE ISSUE FOLLOWING THE COMPLETION OF THE REVIEW PROCESS.