Ergenlik dönemi gelişimsel açıdan olduğu kadar bir üst öğretim basamağına geçişe yönelik hazırlık açısından da önem taşımaktadır. Bilişim Teknolojilerinin gündelik hayatın bir parçası olması yetişkinler gibi gençlerinde problemlerle baş etme stratejisi olarak, söz konusu teknolojileri kullanma eğilimini arttırabilmektedir. Ayrıca, aile ve öğretim çevresi farkında olmadan yanlış kullanımı destekleyebilmektedir. Bu dinamikler doğrultusunda araştırma, literatürde zorlu şartlarda başarılı olmayı sağlayan faktörleri açıklayan psikolojik sağlamlık düzeyi, okul tükenmişliği ve internet bağımlılıkları arasında bir ilişki olup olmadığını incelemek amacıyla yapılmıştır. Araştırmanın ana amacı, ergenlerin psikolojik sağlamlık düzeylerinin, okul tükenmişlikleri ve internet bağımlılığı açısından fark yaratıp yaratmadığının incelenmesidir. Araştırma, ilişkisel tarama modelinde olup, İstanbul Valiliği İl Milli Eğitim Müdürlüğü, Tarih: 21.04.2016- Sayı: 59090411-20-E.4586566 ile kurum izni ile gerçekleştirilmiştir. Veriler toplanmasında, Kişisel Bilgi Formu, Psikolojik Sağlamlık, Okul tükenmişliği ve Ergenler İçin Bilgisayar Bağımlılığı ölçeklerinden yararlanılmıştır. Bulgular, 316 öğrencinin verileri, SPSS 22.0 programında t testi, varyans ve korelasyon teknikleriyle analizi sonucunda elde edilmiştir. Bulgulara göre, internet bağımlılığı ile okul tükenmişliği arasında pozitif r=0,354 , psikolojik sağlamlık ile negatif zayıf bir ilişki r=-0,135 , okul tükenmişliği ile psikolojik sağlamlık arasında negatif yönlü orta bir ilişki r=-0,434 bulunmuştur
Secondary school is important not only because of the adolescence problems, but also because of its function as a preparation phase for transition to a higher level of education. Information Technologies have become a part of daily life and adolescents tend to use them as a coping strategy for the problems they experience as adults. Moreover, the family and the educational environment may also reinforce misuse inadvertently. In line with these dynamics, this study was conducted to analyze whether there is a relationship between psychological resilience level which explains the factors that ensure success under difficult conditions, school burnout and internet addiction in the literature. The main purpose of the study is to examine whether the psychological Resilience level of school students school students makes a difference in terms of school burnout and internet addiction. The study was conducted by using the relational screening model, and it was performed with the permission received from İstanbul Governorship Provincial National Education Directorate dated 21.04.2016 and No. 59090411-20-E.4586566. The Personal Information Form, Psychological Resilience, School Burnout, and Internet Addiction for Adolescents Scales were used for data collection. The findings were obtained through the analysis of data from 307 students, the t-test in the SPSS 22.0 software, and variance and correlation techniques. According to the findings, there was a positive correlation between internet addiction and school burnout r=0.354 , a weak correlation between internet addiction and psychological resilience r=-0.135 , and a moderate negative correlation between school burnout and psychological resilience r=-0.434
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Publication Date | January 1, 2018 |
Published in Issue | Year 2018 Volume: 6 Issue: 16 |
IMPORTANT NOTE: OUR JOURNAL IS PUBLISHED THREE TIMES A YEAR, IN APRIL, AUGUST AND DECEMBER, EXCEPT FOR SPECIAL ISSUES. SUBMITTED MANUSCRIPTS ARE NOT SUBMITTED FOR A SPECIFIC ISSUE. MANUSCRIPTS SENT TO OUR JOURNAL ARE PUBLISHED IN THE FIRST APPROPRIATE ISSUE FOLLOWING THE COMPLETION OF THE REVIEW PROCESS.