Günümüzde, ister “net kuşağı” Tapscott, 1998 ister “dijital yerliler” Prensky, 2001 olarak tanımlansın, gençlerin bilişim teknolojileri ile iç içe olmaları ve her birinin bu teknolojilerin birer uzmanı olma niteliğini taşıdığı varsayımı literatürde geniş yer tutmaktadır. Bu tür çalışmalar Türkiye’de çok az ve son dönemde yapılmaya başlanmıştır. Gençlerin %85’nin her gün internete bağlandığı dijital bir ortamda güvenlik tedbirlerini kullanılıp kullanılmadığı ise gelişen yetenekler değerlendirildiğinde önemsenmesi gereken bir konudur. Bu noktadan hareketle çalışmanın amacı, Türkiye genelinde gençlerin bilişim teknolojileri kullanım yeteneklerini ve elektronik güvenlik yaklaşımlarını ne olduğunu ve gençlerin dijital yerli tanımlamasına uygun olup olmadığının tespit edilmesidir. Bunun için 2016 yılı TÜİK Hanehalkı Bilişim Teknolojileri Kullanım Araştırması veri seti kullanılarak 16-25 yaş arası gençlere dair nicel veriler üzerinden bir çalışma yürütülmüş ve değişkenlerle ilgili ANOVA ve T-Testi analizleri yapılmıştır. Bu analizlerin sonuçları dört noktada toplanmıştır. Birincisi, 16-25 yaş gençlerin internet ve bilgisayar kullanım yeteneklerinin diğer yaş gruplarına göre anlamlı olduğu sonucuna ulaşılmıştır. İkincisi, gençlerin internet okuryazarlığı, bilgisayar kullanım yetenekleri ve e-güvenlik yaklaşımları arasında anlamlı bir ilişki vardır. Üçüncüsü, bu çalışmanın bulgularına göre gençlerin genel olarak bilişim teknolojileri kullanım yetenekleri, cinsiyet, eğitim seviyeleri, bilgisayar ve internet kullanım sıklıkları, cep telefonu kullanımı açısından anlamlıdır. Dördüncüsü, e-güvenlik yaklaşımları demografik bilgiler, bilgisayar ve internet kullanım sıklıkları ve detaylı kişisel bilgilerin paylaşımı açısından anlamlıdır. Son olarak, bu çalışmada gençlerin bilgisayar ve internet kullanımında “dijital yerli” olarak tanımlanmalarının yerinde olacağı sonucuna ulaşılmıştır. Bu kapsamda gençlerin yalnızca sosyal medyayı tüketmedikleri ama aynı zamanda üretici ve yaratıcı yönde de kullandıkları ve etkili oldukları görülmektedir
At the present time, in the literature it is suggested to call youth as ¨net generation¨ Tapscott, 1998 or ¨digital natives¨ Prensky, 2001 which points out that each of them is an expert on these information technologies. In this context, previous studies in terms of youth’s skills of information technologies are very few in Turkey and still developing. Whether privacy measures are used in a digital environment where 85% of young people are connected every day is an issue that should be considered when youth’s net skills are evaluated.The aim of this study is to investigate the skills of young people in use of information technologies and electronic security approaches in Turkey. In this context, a study was conducted on the quantitative data of the youth between the ages of 16-25 using the TUIK Household Information Technologies Usage Survey of 2016 and ANOVA and T-Test related to variables were carried out. The results of this analysis point out four findings. First, the internet and computer skills of 16-25 year-olds are meaningful compared to other age groups. Second, there is a significant relationship between young people’s skills to use information technologies and e-security approaches. Third, according to the findings of this study, young people’s digital skills and security approaches are significant in terms of gender, working status, education levels, computer and internet usage frequency. Fourth, e-security approaches are significant in terms of sharing demographic information, frequency of computer and internet usage, and detailed personal information. Finally, in this study, it is concluded that to define Turkish youth as ¨digital natives¨ would be proper in respect to ICT use skills and e-security approaches
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Publication Date | January 1, 2017 |
Published in Issue | Year 2017 Volume: 5 Issue: 12 |
IMPORTANT NOTE: OUR JOURNAL IS PUBLISHED THREE TIMES A YEAR, IN APRIL, AUGUST AND DECEMBER, EXCEPT FOR SPECIAL ISSUES. SUBMITTED MANUSCRIPTS ARE NOT SUBMITTED FOR A SPECIFIC ISSUE. MANUSCRIPTS SENT TO OUR JOURNAL ARE PUBLISHED IN THE FIRST APPROPRIATE ISSUE FOLLOWING THE COMPLETION OF THE REVIEW PROCESS.