Bu çalışmanın amacı, Avrupa Birliği’ne üyelik sürecinde Erasmus+ Üniversite Beyannamesi’ne sahip Kırıkkale Üniversitesi’nde Avrupa Birliği Eğitim ve Gençlik Programları, Erasmus+ KA103 Yükseköğretimde Bireylerin Öğrenme Hareketliliği, Öğrenim ve Staj Hareketliliği programı kapsamında yurt dışında öğrenim gören veya staj yapan öğrencilerin kültürel etkileşim hakkındaki düşüncelerini tespit etmektir. Araştırmanın evreni Kırıkkale Üniversitesi’nde öğrenim gören ve 2015-2016 akademik yılında Erasmus+ Öğrenim veya Staj Programından faydalanan 68 öğrenciden oluşmaktadır. Araştırma evreni ulaşılabilir nitelikte olduğundan tam örnekleme yöntemi ile evrendeki 68 öğrenciye ulaşılmış ancak 42 geri dönüt alınmıştır. Araştırmada veri toplama aracı olarak araştırmacılar tarafından geliştirilen anket formu kullanılmıştır. Veri toplama aracı elektronik ortamda öğrencilere e-posta ile iletilmiştir ve online olarak anketin doldurulması sağlanmıştır. Araştırmacı tarafından hazırlanan ölçme aracı Likert tipi 5’li ölçek şeklindedir. Araştırma sonuçlarına göre; öğrencilerin büyük bir bölümü, Erasmus+ Programının kendilerine kültürel etkileşim konusunda önemli katkılar sağladığını düşünmektedirler. Ayrıca öğrencilerin küresel iletişim yöntemleri hakkında bilgi sahibi olduğu ve bu yetkinlikleri ilerleyen eğitim dönemlerinde etkin olarak kullanılabilecekleri düşünülmektedir
Kırıkkale Üniversitesi Avrupa Birliği Eğitim ve Gençlik Programları Erasmus+ Kültürel Etkileşim.
The purpose of this study is to examine Kırıkkale University, has the Erasmus+ University Charter in the European Union membership process with Erasmus+ KA103 Learning Mobility for Individuals in Higher Education, students’ thoughts who have participated in student or placement mobility program in terms of cultural interaction.The population of the study consists of 68 students benefiting from the Erasmus+ student or placement program in 2015-2016 academic year at Kırıkkale University. As the targeted population of the student is accessible, it is aimed to reach 68 students in the field with full sampling method and 42 feedbacks are obtained. A questionnaire is used as a data collection tool developed by the researcher. Data collection tool is delivered via e-mail to students in electronic form to be filled out the survey online. The measuring instrument is prepared by the researcher and it’s designed as Likert type 5 scale.According to the results of the research, it can be said that most of the students believe Erasmus+ Program contributes to the cultural interaction significantly. It can be said that the students who have participated in these Programs, have knowledge about global communication methods, and these competencies are believed to be active in communication skills in their future educational period
Kırıkkale University European Union Education and Youth Programs Erasmus+ Cultural Interaction
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Publication Date | January 1, 2017 |
Published in Issue | Year 2017 Volume: 5 Issue: 12 |
IMPORTANT NOTE: OUR JOURNAL IS PUBLISHED THREE TIMES A YEAR, IN APRIL, AUGUST AND DECEMBER, EXCEPT FOR SPECIAL ISSUES. SUBMITTED MANUSCRIPTS ARE NOT SUBMITTED FOR A SPECIFIC ISSUE. MANUSCRIPTS SENT TO OUR JOURNAL ARE PUBLISHED IN THE FIRST APPROPRIATE ISSUE FOLLOWING THE COMPLETION OF THE REVIEW PROCESS.