Today, social media tools have permeated into nearly all aspects of daily life, affecting spoken language and people’s
way of thinking. Being milieus for socialization, these tools play an important role in facilitating more meaningful
inclusion in daily life activities. As soon as an individual steps into the world of social media, he becomes both a
consumer and producer of content. One such platform, Instagram, has become a popular venue for people to use
visual content to present their best face to the outside world. As Instagram takes advantage of users’ desire to be seen
by others, it has a profound effect on users’ body image. Accordingly, beauty filters are among the most effective tools
in manipulating how one presents him or herself.
This study aims to understand how the use of Instagram filters affects young women. To this end, we conducted indepth,
semi-structured qualitative interviews with sixteen young women aged between twenty and thirty. Participants’
motivations and the effects of sharing filtered photos on Instagram were emphasized during interviews.
The results indicate that young women use beauty filters to put forward an idealized representation of themselves.
The use of filters encourages young women to conform to the current beauty ideal and causes them to see themselves
as flawed in real life. Positive feedback increases and encourages the use of filters. In addition, the research shows that
the use of filters pushes young women to consume more and make aesthetic changes to their bodies.
Sosyal medya araçları günümüzde gündelik hayatın seyrine, konuşma diline, düşünce tarzına nüfuz etmiş durumdadır.
Yeni sosyalleşme mekânları haline gelen bu araçlar gündelik hayata dahil oluşumuzda önemli bir role sahiptir. Sosyal
medya, kullanıcısını, bu dünyaya adım attığı andan itibaren sadece bir içerik tüketicisi olmaktan çıkarıp aynı zamanda
kaçınılmaz bir şekilde üretici formuna da sokmaktadır. Bu platformlardan biri olan Instagram görsel içerikleriyle,
herkesin en iyi temsili ile dış dünyaya açıldığı popüler bir mecra haline gelmiştir. Kullanıcılarının görünür olma
arzusunu sürekli tetikte tutan Instagram’ın en etkin rolünü beden üzerinden müşahede edebilmekteyiz. Instagram’ın
beden üzerindeki etkin rolüne eşlik eden en önemli araçların başında güzellik filtreleri gelmektedir.
Bu çalışma filtre kullanımının bireyler üzerindeki etkisini anlamaya yöneliktir. Çalışmada nitel araştırma yöntem
ve tekniklerinden yararlanılarak 20-30 yaş aralığın yer alan 16 genç kızla yarı-yapılandırılmış görüşme formları
aracılığıyla derinlemesine görüşmeler gerçekleştirilmiştir. Görüşmelerde, katılımcıların Instagram’da filtreli fotoğraf
paylaşma motivasyonları ve etkileri üzerinde durulmuştur.
Araştırmanın sonucuna göre güzellik filtreleri aracılığıyla birey en iyi temsiliyle görünür olmaya çalışmaktadır.
Filtrelerin kullanımı bireyleri ideal güzellik anlayışına uymaya teşvik etmekte ve gerçek hayatta kendilerini kusurlu
görmelerine sebep olmaktadır. Olumlu geri bildirimlerin filtre kullanımını arttırdığı ve teşvik ettiği görülmektedir.
Ayrıca araştırmada filtre kullanımının tüketim alışkanlıklarını ve kişinin bedeni üzerinde değişiklikler yapma
düşüncesini tetiklediği de görülmektedir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Publication Date | December 31, 2022 |
Acceptance Date | October 4, 2022 |
Published in Issue | Year 2022 Volume: 10 Issue: 28 |
IMPORTANT NOTE: OUR JOURNAL IS PUBLISHED THREE TIMES A YEAR, IN APRIL, AUGUST AND DECEMBER, EXCEPT FOR SPECIAL ISSUES. SUBMITTED MANUSCRIPTS ARE NOT SUBMITTED FOR A SPECIFIC ISSUE. MANUSCRIPTS SENT TO OUR JOURNAL ARE PUBLISHED IN THE FIRST APPROPRIATE ISSUE FOLLOWING THE COMPLETION OF THE REVIEW PROCESS.