Anxiety is an important condition that affects individuals physiologically and psychologically. Individuals experience anxiety in the face of uncertain situations. When individuals are not sure about their future, they may also feel anxiety. Anxiety about the future is more common during young adulthood compared to other periods of life because in young adulthood, an individual begins to make plans for taking an active role in work, marriage and social life. The possibility that the plans do not go well leads to anxiety about future in the individual. In this context, it is thought that young adults studying at the Faculties of Education, especially pre-service teachers who will be the architects of the future, have an important place in the life of a society. Thus, it is thought that it is important to identify pre-service teachers’ level of anxiety about future and to eliminate the sources of this anxiety. In the current study, it is aimed to determine pre-service social studies teachers’ level of anxiety about their future in relation to some variables. The study employed the survey model, one of the quantitative research methods. The sample of the study consists of a total of 214 undergraduate students attending the social studies teaching undergraduate program of Bartın University, Kastamonu University and Muş Alparslan University during the fall term of the 2022-2023 academic year. Data were collected by using a “personal information form” developed by the researchers and the “Future Anxiety Scale for University Students”. SPSS program was used in the statistical analysis of the obtained data. According to the findings obtained from the study, the pre-service social studies teachers’ level of anxiety about future is high. Moreover, their level of anxiety was found to vary significantly depending grade level, whether this is their second university and the reason for choosing the department of social studies. On the other hand, the pre-service social studies teachers’ level of anxiety was found to not vary significantly depending on gender and the income status of their families. According to the results of the study, training or seminars for pre-service teachers can be given to reduce their anxiety about future.
Kaygı, bireyleri fizyolojik ve psikolojik olarak etkileyen önemli bir durumdur. Bireyler belirsiz durumlar karşısında kaygı yaşar. Gelecek de belirsiz olduğu için bireylerde kaygıya yol açar. Gelecek kaygısı genç yetişkinlik döneminde diğer dönemlere nazaran daha fazla görülür. Çünkü genç yetişkinlikte birey, iş, evlilik ve toplumsal yaşamda etkin rol almaya ilişkin planlar yapmaya başlar. Planların yolunda gitmeme ihtimali ise bireyde gelecek kaygısına yol açar. Bu bağlamda Eğitim Fakülteleri’nde öğrenim gören genç yetişkinlerin özellikle geleceğin mimarları olan öğretmen adaylarının önemli bir yere sahip olduğu düşünülmektedir. Çünkü geleceğin öğretmenleri de ilgili dönemde planlar yapmakta dolayısıyla gelecek kaygısı yaşayabilmektedir. Bu bağlamda toplumu şekillendirecek öğretmen adaylarının gelecek kaygılarının tespit edilmesi ve bunlara neden olan durumların ortadan kaldırılmasının önemli olduğu düşünülmektedir. Mevcut çalışmada, Sosyal Bilgiler Öğretmeni adaylarının belirli değişkenlere göre gelecek kaygılarının belirlenmesi amaçlanmıştır. Araştırma, doğasına uygun olarak nicel araştırma yöntemlerinden tarama modeli ile tasarlanmıştır. Araştırmanın örneklemini 2022-2023 Akademik Yılı Bahar Döneminde Bartın Üniversitesi, Kastamonu Üniversitesi ve Muş Alparslan Üniversitesinin Sosyal Bilgiler Öğretmenliği lisans programında öğrenim gören toplam 214 lisans öğrencisi oluşturmaktadır. Araştırmacılar tarafından oluşturulan “Kişisel Bilgi Formu” ve gelecek kaygılarının ölçülmesi amacıyla “Üniversite Öğrencilerinde Gelecek Kaygısı Ölçeği” ile veriler toplanmıştır. Elde edilen verilerin istatiksel analizinde SPSS programından yararlanılmıştır. Araştırmadan elde edilen bulgulara göre, Sosyal Bilgiler Öğretmeni adaylarının gelecek kaygılarının yüksek düzeyde olduğu tespit edilmiştir. Öğretmen adaylarının gelecek kaygılarında sınıf düzeyine, ikinci bir üniversite okuma durumuna ve Sosyal Bilgiler Öğretmenliği lisans programı tercih nedenine göre anlamlı farklılık olduğu belirlenmiştir. Ancak öğretmen adaylarının gelecek kaygılarının cinsiyete ve aile gelir durumuna göre anlamlı farklılık göstermediği tespit edilmiştir. Çalışmanın sonuçlarına göre, gelecek kaygısının azaltılmasında öğretmen adaylarına yönelik eğitim veya seminer verilebilir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Learning, Motivation and Emotion, Educational Psychology |
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Publication Date | August 24, 2023 |
Acceptance Date | May 11, 2023 |
Published in Issue | Year 2023 Volume: 11 Issue: 30 |
IMPORTANT NOTE: OUR JOURNAL IS PUBLISHED THREE TIMES A YEAR, IN APRIL, AUGUST AND DECEMBER, EXCEPT FOR SPECIAL ISSUES. SUBMITTED MANUSCRIPTS ARE NOT SUBMITTED FOR A SPECIFIC ISSUE. MANUSCRIPTS SENT TO OUR JOURNAL ARE PUBLISHED IN THE FIRST APPROPRIATE ISSUE FOLLOWING THE COMPLETION OF THE REVIEW PROCESS.