Background/Aims:Depression is a prevalent mental health disorder globally, impacting individuals' quality of life significantly. Medical students, due to the demanding nature of their education, are particularly susceptible to depression. This study aimed to investigate the prevalence and severity of depression among medical students and explore associated factors.
Methods:This cross-sectional study was conducted over three months at a tertiary healthcare institution affiliated with a university. A face-to-face questionnaire was used to assess depression levels and associated factors among medical students. The Beck Depression Inventory was utilized for depression assessment. Statistical analyses were performed using IBM SPSS Statistics.
Results:The study included the demographic characteristics, lifestyle factors, and depression scores of medical students. Female students exhibited significantly higher depression scores than male students. Factors such as family income, smoking habits, social media usage, and regular studying showed significant associations with depression levels. Additionally, students who were satisfied with their medical education and those who did not experience semester/internship loss demonstrated lower depression levels.
Conclusions:Several factors, such as gender, family background, lifestyle choices, and academic performance, were found to influence depression levels among medical students. Notably, social media use, regular studying habits, and satisfaction with medical education emerged as significant predictors of depression. Depression among medical students is a multifaceted issue influenced by various factors. Addressing these factors through targeted interventions and support services is crucial for promoting the psychological well-being of medical students and ensuring their long-term success in the medical profession.
Amaç: Depresyon, bireylerin yaşam kalitesini önemli ölçüde etkileyen, dünya çapında yaygın bir ruh sağlığı bozukluğudur. Tıp öğrencileri, eğitimlerinin zorlu doğası nedeniyle depresyona karşı özellikle hassastır. Bu çalışmanın amacı tıp öğrencileri arasında depresyonun yaygınlığını ve şiddetini araştırmak ve ilişkili faktörleri incelemektir.
Gereç ve Yöntem: Bu kesitsel çalışma, bir üniversiteye bağlı üçüncü basamak bir sağlık kurumunda üç ay boyunca yürütülmüştür. Tıp öğrencileri arasında depresyon düzeylerini ve ilişkili faktörleri değerlendirmek için yüz yüze bir anket kullanılmıştır. Depresyon değerlendirmesi için Beck Depresyon Envanteri kullanılmıştır. İstatistiksel analizler IBM SPSS Statistics kullanılarak gerçekleştirilmiştir.
Bulgular: Çalışma tıp öğrencilerinin demografik özelliklerini, yaşam tarzı faktörlerini ve depresyon puanlarını içermektedir. Kız öğrencilerin depresyon puanları erkek öğrencilere göre anlamlı derecede yüksekti (p=0,019). Aile geliri, sigara içme alışkanlığı, sosyal medya kullanımı ve düzenli ders çalışma gibi faktörler depresyon düzeyleri ile anlamlı ilişkiler göstermiştir (p<0.05). Ayrıca, tıp eğitiminden memnun olan ve dönem/staj kaybı yaşamayan öğrencilerin depresyon düzeyleri daha düşük bulunmuştur (p<0.05).
Sonuç: Cinsiyet, aile geçmişi, yaşam tarzı seçimleri ve akademik performans gibi çeşitli faktörlerin tıp öğrencileri arasında depresyon düzeylerini etkilediği bulunmuştur. Özellikle, sosyal medya kullanımı, düzenli ders çalışma alışkanlıkları ve tıp eğitiminden memnuniyet depresyonun önemli belirleyicileri olarak ortaya çıkmıştır. Tıp öğrencileri arasında depresyon, çeşitli faktörlerden etkilenen çok yönlü bir sorundur. Bu faktörlerin hedefe yönelik müdahaleler ve destek hizmetleri aracılığıyla ele alınması, tıp öğrencilerinin psikolojik esenliğini teşvik etmek ve tıp mesleğinde uzun vadeli başarılarını sağlamak için çok önemlidir.
Primary Language | English |
---|---|
Subjects | Psychiatry |
Journal Section | Original Article |
Authors | |
Early Pub Date | August 30, 2024 |
Publication Date | August 31, 2024 |
Submission Date | April 3, 2024 |
Acceptance Date | June 10, 2024 |
Published in Issue | Year 2024 |
Genel Tıp Dergisi Creative Commons Atıf-GayriTicari 4.0 Uluslararası Lisansı (CC BY NC) ile lisanslanmıştır.