Objective: The objective of this research is to investigate the correlation between cyber health and psychological resilience in children.
Method: This cross-sectional study was conducted with 420 middle school students. Data were collected using the “Student Cyber Health Scale” and the “Child and Youth Resilience Scale”.
Results: A total of 87.1% of the children surveyed accessed the internet through their mobile phones, with an average daily internet use time of 2.75 ± 2.16 hours. Correlations were observed between the Child and Adolescent Resilience Scale score and Student Cyber Health Scale sub-dimensions and three dimensions of internet addiction awareness, online courtesy awareness, and online privacy awareness (r=0.385, p<0.001; r=0.414, p<0.001; r=0. The correlation coefficients for the remaining variables were as follows: online safety awareness (r=0.493), cyberbullying awareness (r=0.534, p<0.001), and online inappropriate content awareness (r=0.450, p<0.001). Psychological resilience has a statistically significant effect on cyberbullying awareness (t=6.856, p<0.001), online kindness awareness (t=4.871, p<0.001), online privacy awareness (t=4 The results demonstrated a statistically significant correlation between psychological resilience and online safety awareness (t=5.283, p<0.001), online inappropriate content awareness (t=5.378, p<0.001), and online kindness awareness (t=4.871, p<0.001). A one-unit increase in the psychological resilience score is associated with a 0.534-unit increase in the cyberbullying awareness score on the Student Cyber Health Scale, a 0.414-unit increase in the online courtesy awareness score, a 0.386-unit increase in the online privacy awareness score, a 0.450-unit increase in the online inappropriate content awareness score, and a 0.443-unit increase in the online safety awareness score.
Conclusion: It is recommended that children be made aware of cyber health issues from the beginning of the school year and, if necessary, receive training in media education and the protection of privacy.
Ethical permission was obtained from the Social and Human Sciences Ethics Committee of Bartın University (Protocol no. 2024-SBB-0001, Date: 02/01/2024). Additionally, institutional permission was obtained from the Provincial Directorate of National Education for the implementation of the research. The authors of the scales used in the study were contacted via email and informed of their inclusion in the study. Participants were informed about the study and written and verbal consent was obtained.
Amaç: Bu araştırmanın amacı çocuklarda siber sağlık ve psikolojik sağlamlık arasındaki ilişkinin incelenmesidir.
Yöntem: Bu kesitsel çalışma 420 ortaokul öğrencisi ile gerçekleştirildi. Veriler “Öğrenci Siber Sağlık Ölçeği” ve “Çocuk ve Genç Psikolojik Sağlamlılık Ölçeği” ile toplandı.
Bulgular: Çocukların %87.1’i internete telefon aracılığıyla giriyordu ve günlük internet kullanma süreleri ortalama 2.75±2.16 saatti. Çocuk ve Genç Psikolojik Sağlamlık Ölçeği puanı ile Öğrenci Siber Sağlık Ölçeği alt boyutları internet bağımlılığı farkındalığı (r=0.385, p<0.001), çevrimiçi nezaket farkındalığı (r=0.414, p<0.001), çevrimiçi mahremiyet farkındalığı (r=0.384, p<0.001), çevrimiçi güvenlik farkındalığı (r=0.493), siber zorbalık farkındalığı (r=0.534, p<0.001) ve çevrimiçi uygunsuz içerik farkındalığı (r=0.450, p<0.001) puanları arasında pozitif korelasyonlar vardır. Psikolojik sağlamlığın siber zorbalık farkındalığı (t=6.856, p<0.001), çevrimiçi nezaket farkındalığı (t=4.871, p<0.001), çevrimiçi mahremiyet farkındalığı (t=4.540, p<0.001), çevrimiçi uygunsuz içerik farkındalığı (t=5.378, p<0.001) ve çevrimiçi güvenlik farkındalığı (t=5.283, p<0.001) üzerinde istatistiksel olarak anlamlı bir etkisinin olduğu görülmektedir. Psikolojik sağlamlık puanındaki 1 birimlik artış, Öğrenci Siber Sağlık Ölçeği’nin siber zorbalık farkındalığı puanının 0.534’lik artmasına, çevrimiçi nezaket farkındalığı puanının 0.414’lük artmasına, çevrimiçi mahremiyet farkındalığı puanının 0.386’lık artmasına, çevrimiçi uygunsuz içerik farkındalığı puanının 0.450’lık artmasına ve çevrimiçi güvenlik farkındalığı puanının ise 0.443’lük artmasına neden olmaktadır.
Sonuç: Çocukların okul yılı başından itibaren siber sağlığa duyarlı hale getirilmesi ve gerekiyorsa medya eğitimi ve mahremiyetin korunması konusunda psikoeğitim programları veya grup eğitimlerinin planlanması önerilmektedir.
Primary Language | English |
---|---|
Subjects | Clinical Sciences (Other) |
Journal Section | Original Article |
Authors | |
Publication Date | April 30, 2025 |
Submission Date | August 27, 2024 |
Acceptance Date | February 21, 2025 |
Published in Issue | Year 2025 Volume: 35 Issue: 2 |
The Journal of General Medicine is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License (CC BY NC).