Amaç: Bu çalışma, hemodiyaliz cihazları ve gerekli ekipmanlar kullanılarak laboratuvar ortamında verilen uygulamalı eğitimin, diyaliz programı öğrencilerinin öz-yeterlilik ve öz-güvenine etkisini değerlendirmeyi amaçlamaktadır.
Gereç ve Yöntemler: Bu yarı-deneysel, kesitsel çalışma, Şubat-Mayıs 2024 tarihleri arasında İzmir Kavram Meslek Yüksekokulu Diyaliz Programına kayıtlı 85 öğrenci ile gerçekleştirilmiştir. Çalışmaya 18 yaş ve üzeri, okuma, yazma ve Türkçe iletişim kurma yetisine sahip, görme veya işitme engeli bulunmayan ve gönüllü olarak katılım gösteren öğrenciler dahil edilmiştir. Veri toplama araçları arasında, sosyodemografik veriler için Birey Tanıtıcı Bilgi Formu, öz-yeterliliği değerlendirmek için “Genel Öz-Yeterlilik Ölçeği” ve simülasyonla öğrenmeye yönelik memnuniyet ile öz-güveni ölçmek için “Öğrenci Memnuniyeti ve Öğrenmede Öz-Güven Ölçeği” kullanılmıştır.
Bulgular: Katılımcıların %36,5’inin uyku problemi bulunmazken, %57,6’sı sigara kullanmamaktadır. %87,1’i programı gönüllü olarak seçmiş ve %61,2’si akademik performanslarını iyi olarak değerlendirmiştir. Öğrenciler, diyalize olan ilgi ve başkalarına yardım etme isteğini program seçim nedenleri arasında sıkça belirtmişlerdir (%28,2). Katılımcıların %47,1’i aldıkları eğitimden memnunken, %54,1’i mezuniyet sonrası yeterlilikle ilgili kaygı taşımamıştır. Ancak, hastalara zarar verme korkusuyla ilişkili kaygının yaygın olduğu gözlemlenmiştir.
Sonuç: Laboratuvar ortamında sağlanan uygulamalı eğitim, öğrencilerin teknik ve psikolojik hazırbulunuşluklarını geliştirmede değerlidir. Müfredata hastane temelli uygulamaların dahil edilmesi, öğrencilerin klinik becerilerini geliştirmelerine ve hasta bakımına ilişkin duygusal zorluklarla başa çıkmalarına katkı sağlayarak genel mesleki yeterliliklerini artırabilir.
2023/84
Aim: This study aimed to evaluate the impact of practical training provided to dialysis program students in a laboratory setting, using hemodialysis devices and necessary equipment, on their self-efficacy and self-confidence.
Material and Methods:This quasi-experimental, cross-sectional study was conducted between February and May 2024 with 85 students enrolled in the Dialysis Program at Izmir Kavram Vocational School. Students aged 18 or older, able to read, write, and communicate in Turkish, without visual or hearing impairments, and who voluntarily participated were included. Data collection tools included the Individual Introduction Form for sociodemographic data, the “General Self-Efficacy Scale” to assess self-efficacy, and the “Student Satisfaction and Self-Confidence in Learning Scale” to measure satisfaction with simulation learning and self-confidence.
Results: Among participants, 36.5% had no sleep issues, 57.6% were non-smokers, 87.1% voluntarily chose their program, and 61.2% reported good academic performance. Students frequently cited an interest in dialysis and a desire to help others as reasons for choosing the program (28.2%). While 47.1% were satisfied with their education, 54.1% reported no anxiety about post-graduation competency. However, anxiety related to fear of harming patients was commonly observed.
Conclusion: Practical laboratory training is valuable in developing students’ technical and psychological readiness. Incorporating hospital-based practice into the curriculum can further enhance students’ clinical skills and help them manage the emotional challenges associated with patient care, contributing to their overall professional competence.
Var
İzmir Kavram Meslek Yüksekokulu Bilimsel Araştırmalar Proje (BAP) Kurulu
2023/84
Primary Language | English |
---|---|
Subjects | Nefroloji |
Journal Section | Original Article |
Authors | |
Project Number | 2023/84 |
Publication Date | June 30, 2025 |
Submission Date | December 16, 2024 |
Acceptance Date | April 10, 2025 |
Published in Issue | Year 2025 Volume: 35 Issue: 3 |
The Journal of General Medicine is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License (CC BY NC).